«ΕΚΑΒ, θέση 4, παρακαλώ…». Ακολουθεί σιγή μερικών δευτερολέπτων. Και μετά η φράση: «Βεβαίως, ενημερώνουμε αμέσως». Ο διασώστης του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας έχει μόλις λάβει κλήση για περιστατικό που χρήζει άμεσης βοήθειας λόγω του καύσωνα. Το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει ο ασθενής επιδεινώνεται από τη θερμική επιβάρυνση και ο ίδιος ζητάει τη μεταφορά του σε νοσοκομείο. Ενας δεύτερος διασώστης (ασυρματιστής) καλεί αμέσως ασθενοφόρο.

Η σκηνή στον τρίτο όροφο στο τέρμα της οδού Υγείας, πλησίον του νοσοκομείου «Γεώργιος Γεννηματάς», όπου βρίσκεται το κτίριο του ΕΚΑΒ. Εκεί βρίσκεται το Επιχειρησιακό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας για την Αττική, όπου και βρέθηκε την περασμένη Πέμπτη «Το Βήμα». Εκεί χτυπά το 166 αλλά και το 112. Είναι 4 το μεσημέρι, της πιο ζεστής ημέρας της εβδομάδας. Ο χώρος είναι μεγάλος, γύρω πολλά γραφεία στα οποία έχουν εγκατασταθεί τηλεφωνικά συστήματα. Πολλά από αυτά είναι κενά, ενώ περίπου 10 διασώστες με τα χαρακτηριστικά του ΕΚΑΒ στα ρούχα τους συνομιλούν με πολίτες. Η φαινομενική ησυχία είναι πλαστή. Η ένταση είναι διαρκής καθώς το τηλεφωνικό κέντρο δέχεται συνεχείς κλήσεις.

Α

«Σε 24ωρη βάση δεχόμαστε περίπου 3.500 κλήσεις» λέει ο Χρήστος Μαλτέζος, υπεύθυνος του Επιχειρησιακού Κέντρου. «Την περίοδο αυτή οι κλήσεις διατηρούνται σχετικά αυξημένες αν θεωρήσουμε ότι συνήθως τους θερινούς μήνες η Αττική αδειάζει λόγω των διακοπών. Είναι φυσικά λογικό να βλέπουμε λόγω του καύσωνα αρκετά περιστατικά. Αυτό που παρατηρούμε είναι μια αύξηση της τάξης του 10% των παθολογικών περιστατικών, τα οποία είναι πιθανό να αποδίδονται στον καύσωνα, αλλά αυτό δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε». Δείχνει μια οθόνη την οποία παρακολουθεί μία άλλη διασώστρια όπου καταγράφεται η σημαντικότητα των περιστατικών με βάση τα στοιχεία που καταχωρίζονται και τα οποία χρωματίζονται αντίστοιχα, με βάση τη βαρύτητα του επείγοντος.

Προλαβαίνοντας την ερώτηση για την ησυχία που επικρατεί και τα αρκετά άδεια γραφεία, ο κ. Μαλτέζος σημειώνει: «Αυτή τη στιγμή 30 περιστατικά βρίσκονται προς διαχείριση για να βρεθούν ασθενοφόρα για διακομιδή. Δεν πρέπει να μας ξεγελά η εικόνα αυτή. Στους δρόμους της Αττικής υπάρχουν τώρα 55 με 58 ασθενοφόρα τα οποία εξυπηρετούν τους πολίτες που τα χρειάζονται. Το βράδυ είναι περίπου τα μισά».

«Οι Μοτοσικλέτες Ταχείας Ανταπόκρισης του ΕΚΑΒ αποτελούν έναν κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα παροχής επείγουσας ιατρικής φροντίδας, ιδιαίτερα τις ημέρες του καύσωνα στην Αθήνα» αναφέρει μοτοσικλετιστής που μπαίνει στην αίθουσα, ωστόσο επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του. «Λόγω της ευελιξίας που έχουμε, καταφέρνουμε να προσεγγίσουμε άμεσα σε δύσκολα και πολυσύχναστα σημεία. Ιδιαίτερα τις ημέρες του καύσωνα, όταν τα περιστατικά λόγω θερμικής εξάντλησης-θερμοπληξίας αλλά και άλλων επειγόντων αυξάνονται, η επέμβασή μας μπορεί να είναι σωτήρια αφού έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε άμεση επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα σε όποιον τη χρειάζεται» συνεχίζει.

Σε διπλανό χώρο βρίσκεται το σύστημα διαχείρισης των κλινών των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) των νοσοκομείων, τις οποίες διαχειρίζεται το ΕΚΑΒ. Η γιατρός-εντατικολόγος Ελένη Χριστοπούλου εξηγεί ότι «λόγω της περιόδου υπάρχουν αναμονές περιστατικών, όμως είμαστε σε πολύ καλά επίπεδα. Αυτό δικαιολογείται και από το γεγονός ότι κατά τους θερινούς μήνες πολλές ΜΕΘ πρέπει να κλείσουν για να συντηρηθούν και να απολυμανθούν». Στην κουβέντα προστίθεται σύντομα ο νέος πρόεδρος του ΕΚΑΒ, γιατρός-επειγοντολόγος Γιώργος Χαραλάμπους. Λέει ότι γενικά υπάρχει έντονη κινητικότητα αλλά παράλληλα διαπιστώνει ότι ο κόσμος είναι ενημερωμένος και για τον λόγο αυτόν φέτος δεν αντιμετωπίστηκαν δύσκολα περιστατικά. Ο ίδιος δε είχε ενημερώσει τους διοικητές των νοσοκομείων του ΕΣΥ να διατηρούν στα επείγοντα κλιματιζόμενες αίθουσες και για προσελεύσεις ευπαθών πολιτών που δεν έχρηζαν ιατρικής φροντίδας.