Λάμψη, followers, likes. Τα social media έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, όχι μόνο ως πηγή ενημέρωσης και δίκτυα επικοινωνίας, αλλά και ως ισχυρά εργαλεία αυτοπροβολής, επιτρέποντας στους χρήστες να πετύχουν σε τομείς που πριν από λίγα χρόνια φάνταζαν απρόσιτοι.

Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα του Jobseeker, μια καριέρα στο μόντελινγκ αποτελεί το κυρίαρχο επαγγελματικό όνειρο για πολλούς νέους στην Ελλάδα σήμερα. Κρύβονται, άραγε, τα social media πίσω από αυτή την επιλογή;

Ο «εκδημοκρατισμός» του μόντελινγκ

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η λέξη «μοντέλο» δημιουργούσε συγκεκριμένους συνειρμούς: πρόσωπα και σώματα που ανταποκρίνονταν σε αυστηρά πρότυπα ομορφιάς, με ένα μίνιμουμ ύψους και ένα μάξιμουμ βάρους, επιδείξεις μόδας, glossy εξώφυλλα περιοδικών, τηλεοπτικές και μη διαφημίσεις.

Οι εποχές, όμως, αλλάζουν. Το ίδιο και τα πρότυπα. Με έμφαση στη συμπερίληψη και την αποδοχή της διαφορετικότητας και καταπολεμώντας τα στερεότυπα και τους περιορισμούς, βλέπουμε πλέον μοντέλα όλων των ηλικιών, διαφορετικών σωματικών τύπων και με χαρακτηριστικά που αποκλίνουν των παραδοσιακών προτύπων ομορφιάς.

Η διάδοση των social media «άνοιξε» το μόντελινγκ σε έναν ευρύτερο κύκλο ανθρώπων, ανεξαρτήτως εμφάνισης ή καταγωγής, με πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube να έχουν κάνει την καριέρα στον χώρο πιο προσβάσιμη από ποτέ.

Για τα επίδοξα μοντέλα, το να ανακαλυφθούν από ένα πρακτορείο δεν είναι ο πλέον ο μόνος δρόμος για την επιτυχία. Χάρη στα social media, ο καθένας μπορεί σήμερα να δημιουργήσει το προσωπικό του portfolio, να αποκτήσει τον έλεγχο της εικόνας του και να τη μοιραστεί με ένα παγκόσμιο κοινό, αξιοποιώντας τα για τη δωρεάν αυτοπροβολή του, την ανάπτυξη δικτύου και την άμεση επικοινωνία με δυνητικούς συνεργάτες και πελάτες, από σχεδιαστές μόδας έως εταιρείες πάσης φύσης προϊόντων.

Οι Έλληνες και τα social media

Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες Focus on TechLife της Focus Bari, πάνω από 3 στους 4 Έλληνες επισκέπτονται τα social media καθημερινά, όντας μάλιστα ο κύριος λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.

Μπορεί το Facebook να προηγείται σε συνολικό αριθμό λογαριασμών, όμως είναι το Instagram και το TikTok που προσελκύουν κυρίως τους νέους, με το 92% των ηλικίας 16-24 ετών να διατηρούν λογαριασμό στο πρώτο και το 60% στο δεύτερο. Πόσο χρόνο αφιερώνουν οι Έλληνες στα social media καθημερινά; Κατά μέσο όρο, περίπου δύο ώρες.

Άλλα ενδιαφέροντα στατιστικά μάς δίνει έρευνα που διενήργησε το Humble Digital Agency. Σύμφωνα με αυτή:

  • Σχεδόν ένας στους δύο χρήστες των social media ακολουθεί influencers με αντικείμενο το lifestyle και τη μόδα, με μόλις έναν στους 10 Έλληνες να μην παρακολουθεί καθόλου influencers καθημερινά.
  • Πρώτο στην «ορατότητα» για τους influencers είναι το Instagram, με το ποσοστό του να βρίσκεται στο 59%, δεύτερο το TikTok με 22% και τρίτο το YouTube με 15%.
  • Το 45% των συμμετεχόντων δήλωσε πως εμπιστεύεται τους influencers για αποφάσεις αγοράς.

Όσο, δε, για τους αγαπημένους Έλληνες influencers, σύμφωνα με την ίδια έρευνα την πρωτοκαθεδρία έχει η Ιωάννα Τούνη σχεδόν σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Πρόκειται, μάλιστα, για μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις Ελλήνων που χρωστούν τη φήμη -και μεγάλο μέρος των τραπεζικών τους καταθέσεων- στην παρουσία τους στα social media.

Μπορεί να έγινε γνωστή σε μέρος του κοινού χάρη στη συμμετοχή της στην εκπομπή «My Style Rocks» το 2017, την καριέρα της όμως ως μοντέλο και επιχειρηματίας την έχτισε κυρίως μέσω του Instagram, όπου σήμερα μετρά πάνω από 1,2 εκατ. ακολούθους.

Φυσικά η Ιωάννα Τούνη δεν είναι η μόνη τέτοια περίπτωση. Στην εποχή των social media, οι influencers συχνά αναδεικνύονται από τον χώρο του μόντελινγκ ή το αντίστροφο. Ενδεικτικά αναφέρουμε, επίσης, τη Βενετία Καμάρα, που έγινε όνομα στον χώρο της μόδας και της ομορφιάς μέσα από το εξαιρετικά δημοφιλές κανάλι της στο YouTube, και την 23χρονη Modern Cinderella, που έχτισε το κοινό της μέσω του Instagram, ξεκινώντας ως μοντέλο την περίοδο της καραντίνας.

Πέρα από τη δημοσιότητα, τα μοντέλα-influencers καταφέρνουν να αναπτύξουν επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως τη δημιουργία προσωπικών brands και συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες, αποδεικνύοντας ότι τα social media μπορούν να χρησιμεύσουν ως εργαλείο για την ανάπτυξη πλήρους επιχειρηματικού μοντέλου.

Από τα likes στις υψηλές αμοιβές

Αν συνδυάσουμε τα ανωτέρω στοιχεία, ίσως δεν προκαλεί τόσο μεγάλη έκπληξη το γεγονός ότι το ενδιαφέρον των χρηστών του διαδικτύου για το πώς να γίνουν μοντέλα βρέθηκε στην κορυφή των επαγγελματικών αναζητήσεων στην Ελλάδα, με βάση την έρευνα του www.jobseeker.com για τις dream jobs ανά τον κόσμο.

Αν, μάλιστα, προσθέσουμε και τη δυνατότητα υψηλών αμοιβών -η μέση αμοιβή των επιτυχημένων influencers ανέρχεται στα 6.000-8.000 ευρώ ανά ενέργεια/ανάρτηση, σύμφωνα με ρεπορτάζ του NewMoney- το γκλάμουρ, τη διασημότητα και τα ταξίδια, που συνήθως είναι κομμάτι της επαγγελματικής ζωής ενός μοντέλου, γίνεται ακόμα πιο εύκολα κατανοητό γιατί οι νέοι Έλληνες γοητεύονται από μια τέτοια προοπτική.

Και δεν είναι οι μόνοι, αφού στην έρευνα του Jobseeker την ίδια τάση επέδειξαν και οι κάτοικοι άλλων 24 χωρών της Ευρώπης, όπως και χωρών της Ασίας, της Αφρικής και της Κεντρικής Αμερικής, καταδεικνύοντας την παγκόσμια έκταση του φαινομένου. Μάλιστα, το μόντελινγκ βρέθηκε στις υψηλότερες θέσεις της παγκόσμιας λίστας με τα πιο δημοφιλή επαγγέλματα, στην οποία επίσης συμπεριλαμβάνεται, ως ευρύτερη κατηγορία, το influencing.

Ωστόσο, από το να συγκεντρώσει κανείς τους πρώτους followers και likes μέχρι το να γίνει ένα μοντέλο που θα το προσέξουν εταιρείες για συνεργασίες ή οίκοι μόδας και ομορφιάς για τις πασαρέλες και τις διαφημιστικές τους καμπάνιες, ο δρόμος είναι μακρύς, δύσκολος και πιο συχνά οδηγεί στην απογοήτευση παρά στην επιτυχία, καθώς η βιομηχανία του μόντελινγκ είναι ανταγωνιστική και η απόρριψη καραδοκεί. 

Οι ειδικοί καριέρας του Jobseeker συμβουλεύουν, πάντως, όσους θέλουν να κυνηγήσουν το όνειρό τους για μια καριέρα μοντέλου, ιδίως εκμεταλλευόμενοι τη δύναμη των social media, να:

  • Δημιουργήσουν ένα portfolio με ποικιλία επαγγελματικών φωτογραφιών που αναδεικνύουν τα δυνατά τους χαρακτηριστικά και την ικανότητά τους να υποστηρίξουν διαφορετικά στυλ.
  • Αναπτύξουν μια στρατηγική για τη δημιουργία υψηλής ποιότητας περιεχομένου στα social media.
  • Αλληλεπιδράσουν ενεργά με το κοινό και να αναζητήσουν ευκαιρίες για να αναπτύξουν το δίκτυό τους.

Η πορεία προς μια καριέρα στο μόντελινγκ είναι γεμάτη προκλήσεις, απαιτητική και χωρίς εγγυήσεις επιτυχίας. Ωστόσο, με την κατάλληλη στρατηγική και επιδεικνύοντας επιμονή και ψυχική αντοχή, τα social media προσφέρουν δυνατότητες και ευκαιρίες στους νέους και τις νέες να κυνηγήσουν τα επαγγελματικά τους όνειρα, ακόμα και σε τομείς που οι προηγούμενες γενιές δεν θα φαντάζονταν.