H κινεζική BYD ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να διαθέσει στους ενδιαφερόμενους, «credits» διοξειδίου του άνθρακα, μια μέθοδος ιδιαίτερα προσφιλής στους κατασκευαστές της γηραιάς ηπείρου, προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα με φόντο τις νέες αυστηρότερες προδιαγραφές αλλά και την στασιμότητα στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.

«Βρισκόμαστε σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις» δήλωσε χαρακτηριστικά για το ζήτημα ο Alfedo Alatavilla, στέλεχος της BYD για την Ευρώπη.

Προς το παρόν έχουν δημιουργηθεί δύο «όμιλοι» (pools) με τον ίδιο σκοπό στην Ευρώπη καθώς Stellantis, Toyota, Ford, Mazda, Subaru και Tesla έχουν καταλήξει σε συμφωνία για τoν συμψηφισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των πωληθέντων οχημάτων τους κατά τη διάρκεια του 2025 ενώ το ίδιο ισχύει για Mercedes-Benz, smart, Polestar και Volvo.

Κοινώς οι mainstream κατασκευαστές που δεν έχουν καταφύγει στο συγκεκριμένο «παραθυράκι» προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα είναι οι BMW, Renault οι οποίες έχουν δηλώσει ότι θα επιδιώξουν την αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών τους αλλά και ο όμιλος VW o οποίος επίσης επιδιώκει να αυξήσει τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων, ενώ έχει διαμαρτυρηθεί επανειλημμένως στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές για το νέο καθεστώς που αφορά τις εκπομπές ρύπων και τα πρόστιμα.

Υπενθυμίζεται ότι ο ανώτατος επιτρεπόμενος μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχει μειωθεί κατά 15% το 2025 σε σχέση με την προηγούμενη τετραετία, κάτι που σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εφόσον θέλουν να αποφύγουν τα πρόστιμα, θα πρέπει να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ώστε να εκπροσωπούν το 20% του μείγματος πωλήσεών τους –όταν το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών στην Ευρώπη βρίσκεται κάτω από το 14%. H μη συμμόρφωση συνεπάγεται πρόστιμό 95 ευρώ/γρ. υπέρβασης για κάθε πωληθέν αυτοκίνητο.