Σε συμφωνία για την εφαρμογή μιας ηπιότερης δέσμης μέτρων στο πλαίσιο των προδιαγραφών Euro 7 ήρθαν οι αρμόδιοι υπουργοί των ευρωπαϊκές χωρών.

Η νέα, ηπιότερη εκδοχή των προδιαγραφών Euro7 που θα τεθούν σε ισχύ από το 2025 που τελικά τείνει προς υιοθέτηση αποτελεί μια πιο ελαστική παραλλαγή των όσων είχε προτείνει η Κομισιόν να ισχύσουν, προβλέποντας υψηλότερα όρια για τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου καθώς και διαφορετική πρόβλεψη για τα μικροσωματίδια που απελευθερώνονται από την τριβή εξαρτημάτων όπως τα φρένα και τα ελαστικά. Η νέα πρόταση η οποία έγινε από την Ισπανία δεν αναμένεται ωστόσο να επιφέρει αλλαγές στα όρια που έχουν προταθεί για τις «κρίσιμες» εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

«Θεωρούμε ότι με την συγκεκριμένη πρόταση επιτυγχάνουμε την ευρεία συναίνεση αλλά και την ισορροπία ανάμεσα στα κόστη επενδύσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από τους κανονισμούς», δήλωσε ο ισπανός υπουργός βιομηχανίας και εμπορίου, Hector Gomez Hernandez ο οποίος έκανε και την εισήγηση.

Η αλλαγή είναι το αποτέλεσμα μακρών διαβουλεύσεων αλλά και της αντίρρησης οκτώ κρατών μελών της ΕΕ, μεταξύ των οποίων η Ιταλία,  η Γαλλία και η Πολωνία  – αλλά όχι η Γερμανία- εν όψει των νέων κανονισμών που σύμφωνα με τους «αντιρρησίες» θα υπέβαλαν σε αχρείαστη πίεση τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμμορφωθούν, λειτουργώντας διασπαστικά ως προς τον κύριο στόχο τους που οφείλει να είναι η ηλεκτροκίνηση, εν όψει της καθολικής απαγόρευσης διάθεσης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 στην ευρωπαϊκή επικράτεια.

Σύμφωνα με τη σχετική επιχειρηματολογία των οκτώ χωρών (Ιταλία, Γαλλία, Τσεχία, Σλοβακία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Πολωνία και Ρουμανία) που εισηγήθηκαν την τροποποίηση των κανόνων Euro7 οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ το 2025, το πακέτο που πρότεινε η Κομισιόν είναι πολύ κοστοβόρο σε επίπεδο επενδύσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες ενώ τα περιβαλλοντικά είναι αμελητέα.

«Οι νέοι κανονισμοί που προέκυψαν και κατ΄απαίτηση της Ιταλίας καθιστούν εφικτή την διάσωση θέσεων εργασίας στην εφοδιαστική αλυσίδα που συνεργάζεται με κατασκευαστές μικρού όγκου, του είδους που είναι συνυφασμένο με την ιταλική παραγωγή αυτοκινήτων όπως η Ferrari, η Maserati, η Lamborghini, σύμβολα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας με παραγωγή που δεν ξεπερνά τις 50.000 ετησίως», δήλωσε ο ιταλός υπουργός βιομηχανίας.

Ενδεικτική του σκεπτικού της αυτοκινητοβιομηχανίας σε σχέση με τις προδιαγραφές Euro7 είναι προηγούμενες δηλώσεις του επικεφαλής της Renault, Luca de Meo ο οποίος συνοπτικά είχε πει ότι οι προδιαγραφές Euro 7 λειτουργούν διασπαστικά σε σχέση με τον στόχο της ηλεκτροκίνησης για την αυτοκινητοβιομηχανία, «και αναγκάζουν τις βιομηχανίες να επενδύουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μια τεχνολογία χωρίς μέλλον». Στο ίδιο μήκος κύματος ο επικεφαλής του ομίλου Stellantis, Carlos Tavares είχε τονίσει ότι οι προδιαγραφές Euro 7 θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τις μικρές κατηγορίες, περιορίζοντας την ελευθερία κινήσεων των λιγότερο προνομιουχών νοικοκυριών.

Η συνέχεια σε ό,τι αφορά τις τελικές προβλέψεις για τις προδιαγραφές Euro7 θα δοθεί στις αίθουσες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του Ευρωκοινοβουλίου και της Κομιισιόν που θα κληθούν να συναποφασίσουν και να εγκρίνουν τις τροποποιήσεις.