Μποτιλιάρισμα και παράνομη στάθμευση σε σοκάκια όχι φαρδύτερα των τριών μέτρων, διαλυμένα πλακόστρωτα και ξηλωμένα πεζοδρόμια, καμινάδες που μαυρίζουν τα μάρμαρα χιλιάδων ετών: Αυτή είναι η σημερινή εικόνα της «πλήρως εγκαταλειμμένης Πλάκας», όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοί της, που «δείχνουν» ως κύριο υπαίτιο της κατάστασης την άκρατη τουριστικοποίηση.

Το μποτιλιάρισμα, περιγράφουν, έχει εξελιχθεί τον τελευταίο καιρό σε καθημερινό φαινόμενο στη «Συνοικία των Θεών» και αυτό επειδή στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που προκαλούν όσοι επιμένουν να εισέρχονται στην περιοχή με ΙΧ, έρχονται να προστεθούν οι διελεύσεις για την εξυπηρέτηση των ολοένα αυξανόμενων τουριστικών καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Μάλιστα, συνεχίζουν, μετά τη δημιουργία του Μεγάλου Περιπάτου, το πρόβλημα έχει διογκωθεί περαιτέρω. «Ενα από τα βασικά θέματά μας είναι η είσοδος και η έξοδος από την Πλάκα.

Κυρίως μετά το κλείσιμο της Βασιλίσσης Ολγας, στο πλαίσιο του Μεγάλου Περιπάτου, έχουμε αποκοπεί γιατί δεν έχουμε πρόσβαση», λέει στα «ΝΕΑ» η Θεώνη Στεριώτη και συνεχίζει: «Κάποιος, για παράδειγμα, που έρχεται από το Παλαιό Φάληρο ή τη Γλυφάδα πρέπει να φτάσει Σύνταγμα, να μπει Αμαλίας, έπειτα, Βασιλέως Γεωργίου και Φιλελλήνων… Να ξανακάνει, δηλαδή, τον γύρο του κέντρου δύο φορές. Εχουμε μιλήσει με τον δήμαρχο, έχουμε κάνει διαβήματα, του έχουμε ζητήσει να βρει έναν τρόπο ώστε να αποφεύγουμε το Σύνταγμα».

Αυτά για την είσοδο στη γειτονιά τους. Τα πράγματα, όμως, δεν είναι πιο εύκολα και όταν θέλουν να βγουν από αυτή, καθώς η μοναδική έξοδος είναι η οδός Νικοδήμου, η οποία κατά τις ώρες της αιχμής φρακάρει, με αποτέλεσμα να «θες περίπου μια ώρα να τη διασχίσεις».

Αλλαγές χρήσης γης

Το πιο προβληματικό φαινόμενο που παρατηρείται τελευταία στη σκιά του Ιερού Βράχου, ωστόσο, σύμφωνα με τους κατοίκους, είναι οι αλλαγές χρήσης γης: «Γίνεται από πολλούς μια συστηματική προσπάθεια καταστρατήγησης του νόμου. Υπάρχει Προεδρικό Διάταγμα για την Πλάκα που ορίζει τις χρήσεις γης. Τώρα, με τα Αirbnb, έχουν βρει και το κόλπο να προσφέρουν πρωινά στις ταράτσες, καταστρατηγώντας τον νόμο. Αν αυτό συνεχιστεί καταλαβαίνετε πως η Πλάκα χάνει τη μορφή της σαν γειτονιά, το χρώμα της».

Παράνομη στάθμευση

Οσον αφορά τους πολυδιαφημισμένους πεζοδρόμους της ιστορικής γειτονιάς, φαίνεται ότι και αυτοί έχουν χάσει το… νόημά τους. «Οι επισκέπτες στις ταβέρνες και οι εργαζόμενοι σε αυτές, παρκάρουν αυθαίρετα στις διάφορες μάντρες. Η λειτουργία των καταστημάτων αυτών είναι σαφώς αποδεκτή. Κανένας μας δεν θέλει την Πλάκα «νεκροταφείο», να μην έχει ζωή. Από την άλλη, το να χαρακτηρίζεις έναν δρόμο ως πεζόδρομο και ταυτόχρονα αυτό να αναιρείται στην πράξη καθημερινά, αντιλαμβάνεστε ότι δεν έχει κάποιο νόημα».

Οπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, η κατάσταση των πεζοδρόμων και των πλατειών είναι τραγική: «Πολλές φόρες έρχονται δημοτικά συνεργεία, με κάτι πρόχειρα εργαλεία, και προσπαθούν να επισκευάσουν το πλακόστρωτο, ρίχνοντας… μπετόν, μετά περνάνε τα τεράστια τα φορτηγά για τις τροφοδοσίες από πάνω και διαλύονται ξανά».

Ηχορύπανση

«Η Δημοτική Αστυνομία είναι ανύπαρκτη στην Πλάκα. Το έχουμε πει και άλλες φορές. Υποτίθεται πως υπάρχει ακριβώς για να βεβαιώνει παραβάσεις και για αυτούς που παρκάρουν παράνομα. Δυστυχώς, δεν ισχύει αυτό. Δεν μπορούν καν να περάσουν τα ΑμεΑ λόγω των οχημάτων», σημειώνει η Θεώνη Στεριώτη, προσθέτοντας ότι ένα επιπλέον ζήτημα είναι η ηχορύπανση από τις ταράτσες, στις οποίες, σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαγορεύεται να υπάρχει μουσική και να λειτουργούν σαν εστιατόρια. «Αισθανόμαστε εγκαταλελειμμένοι.

Ο καπνός από τις καμινάδες πέφτει στα μάρμαρα και κανένας δεν ενδιαφέρεται».

Οι κάτοικοι της Πλάκας, καταλήγει η ίδια, έχουν στείλει τρεις επιστολές για το σημαντικότερο, κατ’ αυτούς, ζήτημα, αυτό της πρόσβασης στη γειτονιά τους. «Εχουμε καταθέσει προτάσεις και σχέδια στη δημοτική αρχή. Δεν έχουμε λάβει απάντηση. Κατά κάποιον τρόπο μας αγνοεί».