Έπεσε σε τοίχο η προσπάθεια να μπει εκ των προτέρων φραγή στα μηνύματα από πενταψήφια νούμερα που επισύρουν υπέρογκες χρεώσεις για τους συχνά ανυποψίαστους καταναλωτές.

Η διαβούλευση του σχεδίου της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), που στόχο είχε τη μέγιστη δυνατή προστασία των καταναλωτών, βρήκε «απέναντι» τους παρόχους των λεγόμενων υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης, με αποτέλεσμα ο σχεδιασμός να παγώσει.

Όπως ενημέρωσε η ΕΕΤΤ με ανακοίνωσή της, σχετικά με το αποτέλεσμα της διαβούλευσης για την τροποποίηση του «Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης», οι συμμετέχοντες εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην πρόταση να εφαρμοστεί εκ των προτέρων φραγή σε όλες τις υπηρεσίες που χρεώνονται με τη λήψη PSMS/PMMS σε όλους τους συνδρομητές των Παρόχων Δικτύου Εκκίνησης Κλήσεων, ώστε να διασφαλιστεί η εγγραφή στις υπηρεσίες αυτές και η λήψη τους με τη συναίνεση των συνδρομητών.

Στη διαβούλευση συμμετείχαν οι εξής φορείς: AMAZE, COSMOTE, FORTHNET, MESSAGECLOUD, MOBIVAS, NEWSPHONE, PAYDASH, PΗONIFY, SAMMEDIA, VODAFONE, WIND, ΟΤΕ και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ).

Απαραίτητη η προστασία των καταναλωτών

Αν και η Επιτροπή αναγνωρίζει την ανάγκη να εξεταστεί συνολικά το ζήτημα των χρεώσεων υπηρεσιών τρίτων, που φαίνονται -ακόμα και με απευθείας χρέωση- στον λογαριασμό του καταναλωτή, παρόλα αυτά επί του παρόντος δεν θα προχωρήσει σε καμία αλλαγή του πλαισίου. Θα λάβει βέβαια υπόψη, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τις προτάσεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση και θα εξετάσει τη λήψη κατάλληλων μέτρων. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι οι χρεώσεις θα ενσωματώνονται στον λογαριασμό των συνδρομητών, μόνο εφόσον έχει παρασχεθεί η συναίνεσή τους. Η νέα πρόταση θα τεθεί εκ νέου σε δημόσια διαβούλευση.

Η πρόταση, που τελικά έπεσε, όπως φαίνεται, στο κενό προέβλεπε την εφαρμογή εκ των προτέρων φραγής σε όλες τις υπηρεσίες που χρεώνονται με τη λήψη μηνυμάτων (PSMS/PMMS) και για όλους τους συνδρομητές των παρόχων. Σε περίπτωση δε, που ο τελικός χρήστης επιθυμούσε να λαμβάνει μηνύματα πολυμεσικών υπηρεσιών, τότε θα έπρεπε ο ίδιος να αιτηθεί άρση της φραγής, είτε συνολικά για όλους τους αριθμούς που χρησιμοποιούνται για τη λήψη χρεώσιμων PSMS/PMMS, είτε για ομάδες αυτών, είτε μεμονωμένα. Προβλεπόταν μάλιστα, η ενημέρωση για την επικείμενη υλοποίηση του αιτήματός του ατελώς με SMS από τον πάροχο της υπηρεσίας, ενώ παράλειψή της θα καθιστούσε άκυρη την άρση της φραγής.

Ποιες είναι οι «ένοχες» χρεώσεις

Οι επίμαχες χρεώσεις, που ανέρχονται σύμφωνα με στελέχη της αγοράς σε δεκάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο, αφορούν στις λεγόμενες Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ).

Πρόκειται για τα πιο γνωστά μας πενταψήφια, που αντιστοιχούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορά (downloading) ringtones, logos, videos, παιχνιδιών μέσω SMS, παροχή τεχνικής υποστήριξης, παιχνίδια από την τηλεόραση στα οποία συμμετέχουν οι χρήστες μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης, όπως ο καιρός, αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.

Η πρόσβαση στις εν λόγω υπηρεσίες, οι χρεώσεις των οποίων είναι υψηλότατες και δεν ακολουθούν την τιμολόγηση των παρόχων, είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS.

Επίσης, υπάρχουν ΥΠΠ με συνδρομή για τις οποίες απαιτείται εγγραφή -με ή χωρίς κόστος- του χρήστη, που μπορεί να γίνει και μέσω του Διαδικτύου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η χρέωση γίνεται σε τακτική βάση (όπως εβδομαδιαία, δεκαπενθήμερη, μηνιαία) και ενδέχεται να εξαρτάται από το περιεχόμενο που λαμβάνει ή αποστέλλει ο χρήστης, γεγονός όμως που δεν είναι συνήθως ξεκάθαρο κατά την εγγραφή.