Υπάρχουν και ειδήσεις που μας κάνουν να αισιοδοξούμε. Οπως, για παράδειγμα, το ότι η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (ΕΛΣΟΝ) επιλέχθηκε από το Young Euro Classic, το σημαντικότερο φεστιβάλ διεθνώς για ορχήστρες νέων μουσικών, να συμμετάσχει στο εφετινό του πρόγραμμα με μια συναυλία την 1η Αυγούστου, στο διάσημο Konzerthaus του Βερολίνου. Για αυτή τη συναυλία ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της, Διονύσης Γραμμένος, εμπνευσμένος από την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, συνδέει την «Hρωική» Συμφωνία Αρ. 3 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με επιλεγμένους Ελληνικούς Χορούς του Νίκου Σκαλκώτα από πόλεις και περιοχές-σταθμούς της εθνικής παλιγγενεσίας. Θα προηγηθούν ωστόσο και δύο εμφανίσεις επί ελληνικού εδάφους, στους Δελφούς (Θέατρο Φρύνιχος) την Τετάρτη 28 Ιουλίου και στην Κέρκυρα (Παλαιό Φρούριο) την Παρασκευή 30 Ιουλίου.

Πώς προέκυψε η πρόταση από το Young Euro Classic να συµµετάσχει η ΕΛΣΟΝ στο εφετινό του πρόγραµµα;

«Το Young Euro Classic φιλοξενεί κάθε χρόνο κορυφαίες ορχήστρες νέων από όλον τον κόσμο. Τα νέα ότι στην Ελλάδα δημιουργήθηκε, σχετικά πρόσφατα, το 2017, μια Ορχήστρα Νέων με εθνικά χαρακτηριστικά μάς έβαλε στο ραντάρ τους. Βλέποντας βίντεο από συναυλίες μας και υλικό της ορχήστρας μας ήρθε η πρόσκλησή τους ήδη από πέρυσι να δώσουμε την εναρκτήρια συναυλία του φεστιβάλ στο Konzerthaus του Βερολίνου».

Πείτε µας λίγα λόγια για την απόφασή σας να παίξει η ΕΛΣΟΝ Μπετόβεν και Σκαλκώτα…

«Το φετινό πρόγραμμα συναυλιών μας είναι επετειακό – ένα αφιέρωμα στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Αφιερώνουμε τις συναυλίες μας στους Ηρωες της Επανάστασης του 1821 και τι καλύτερο πρόγραμμα από το να συνδυάσουμε την «Ηρωική» Συμφωνία του Μπετόβεν με επιλεγμένους Ελληνικούς Χορούς του Σκαλκώτα από πόλεις και περιοχές-σταθμούς της Επανάστασης του 1821».

Ενας νέος άνθρωπος όπως εσείς πώς αντιλαµβάνεται το νόηµα της 200ής επετείου από την Επανάσταση του 1821;

«Οπως και κάθε άλλης επετείου. Να μαθαίνουμε από την Ιστορία μας τι ήταν αυτό το οποίο επέφερε την αλλαγή, τι ήταν αυτό το οποίο είχε μια μεγάλη δυναμική, τι όχι και τόσο, τι διαμορφώνει και πώς την ιστορία του τόπου μας και φυσικά τι κρατάμε από όλα αυτά για να πορευτούμε στο μέλλον. Κυρίως όμως πόση δύναμη έχουν οι ιδέες και πώς η πίστη σε αυτές μπορεί να αλλάξει τον κόσμο όλο».

Τι απολογισµό κάνετε για τη µέχρι σήµερα λειτουργία της Ορχήστρας και ποιο είναι το όραµά σας για το µέλλον της;

«Δεδομένου ότι η ΕΛΣΟΝ ιδρύθηκε το 2017, κάνουμε έναν πολύ θετικό απολογισμό. Δεν σας κρύβω πως αρκετά από αυτά που πετύχαμε έως σήμερα ήρθαν νωρίτερα, χρονικά, από ό,τι ήλπιζα να έρθουν. Μιλάω για την επιλογή μας ως μέλους της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εθνικών Ορχηστρών Νέων, όπου και αποτελούμε τη μοναδική εκπροσώπηση από την Ελλάδα, την πρόσκληση του διεθνούς Φεστιβάλ Young Euro Classic, την εγκατάστασή μας ως Ορχήστρας in Residence στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας για τη φετινή μας περιοδεία και πολλά άλλα. Φυσικά, στέκομαι πάντα στον κάθε απολογισμό στην αγάπη που έχουν οι μουσικοί για την ίδια την ορχήστρα και αυτό το θεωρώ το πιο ουσιώδες. Το όραμα για το μέλλον είναι η απρόσκοπτη συνέχεια του έργου αυτού και η φυσική του εξέλιξη, κάτι το οποίο σημαίνει να ανακαλύψουμε και άλλα ταλέντα από όλη τη χώρα, να δώσουμε και άλλες συναυλίες εντός και εκτός συνόρων και να μεγαλώσουμε και άλλο το ρεπερτόριό μας».

Πώς θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο των νέων µουσικών στην Ελλάδα σήµερα;

«Το επίπεδό τους βασίζεται περισσότερο στο ταλέντο του καθενός παρά στη μουσική καλλιέργεια και στις βάσεις που αποκτούν λόγω του συστήματος εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Και αυτό σας το λέω από πρώτο χέρι κάνοντας πρώτα την αυτοκριτική μου. Πολλοί από τους μουσικούς της ορχήστρας μας ζουν στο εξωτερικό, ακριβώς γιατί αντιλαμβάνονται ότι το σύστημα αυτό εκπαίδευσης λείπει από τη χώρα μας και νιώθουν την ανάγκη να το αποκτήσουν. Γενικά, δεν θεωρώ ότι στους νέους μουσικούς της χώρας λείπει το ταλέντο. Λείπει όμως η υποδομή».

Πείτε µας κάποια πράγµατα για τις δικές σας προσωπικές δραστηριότητες. Τι επιφυλάσσει η ερχόµενη σεζόν;

«Κατ’ αρχάς ό,τι δεν επέτρεψε η προηγούμενη. Για να είμαι πιο ειλικρινής, ελπίζουμε πως η ερχόμενη θα το επιτρέψει. Μια σειρά παραστάσεων της όπερας «Λα Μποέμ» του Πουτσίνι με την English Touring Opera, συναυλίες στο Φεστιβάλ του Τιρόλο, μια περιοδεία με την 6η Συμφωνία Μάλερ, μια εμφάνιση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και φυσικά συναυλίες της ΕΛΣΟΝ στο Μέγαρο, για να αναφέρω κάποια».

Αντιµετωπίσατε καθόλου τις ειδικές συνθήκες που επέβαλε η πανδηµία ως ευκαιρία για να κάνετε κάτι που δεν θα είχατε τη δυνατότητα να κάνετε κανονικά;

«Ω, ναι! Πέρασα την πρώτη καραντίνα στην Κέρκυρα, στο υπέροχο χωριό μας. Κατάφερα επιτέλους να φτιάξω τον κήπο του σπιτιού, να διαβάσω κάποια  βιβλία που όλα αυτά τα χρόνια αγόραζα και πάρκαρα στη βιβλιοθήκη και τέλος, να έχω μια πιο ουσιαστική επαφή και επικοινωνία με σημαντικούς για εμένα ανθρώπους».

Σε τι πνευµατική κατάσταση βρίσκεστε αυτόν τον καιρό; Θα χαρακτηρίζατε εαυτόν αισιόδοξο;

«Θεωρώ τον εαυτό μου αισιόδοξο. Λίγο κουρασμένος νιώθω από αυτό το μπρος – πίσω και την αβεβαιότητα που διακρίνει την περίοδο αυτή, αλλά και πάλι, μαθαίνω να αποδέχομαι εκείνο για το οποίο δεν μπορώ να κάνω κάτι για να το αλλάξω».

Ποιο µουσικό κοµµάτι εκφράζει, κατά την άποψή σας, το zeitgeist του εφετινού καλοκαιριού;

«Το μοναδικό κομμάτι που υπάρχει στο μυαλό μου το εφετινό καλοκαίρι είναι η «Ηρωική» του Μπετόβεν».