• Αναζήτηση
  • Python: Δεν είναι φίδι, είναι γλώσσα προγραμματισμού

    Η αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης βοηθά όποιον θέλει να ξεκινήσει στον Προγραμματισμό και να φθάσει αρκετά μακριά

    Στις αρχές Ιανουαρίου, δηλαδή μόλις πριν από λίγες ημέρες, από το https://hackr.io/, που ασχολείται αρκετά και με την παροχή ολοκληρωμένων κύκλων με μαθήματα προγραμματισμού, παρουσιάστηκε η δεκάδα των πλέον απαραίτητων γλωσσών αν θέλει κάποιος να ξεκινήσει επαγγελματικά σε κάτι σχετικό με τους υπολογιστές.

    Από τις περίπου 40 διαφορετικές γλώσσες προγραμματισμού που ζητούνται σε διάφορες περιπτώσεις από την αγορά εργασίας, στην πρώτη δεκάδα κατά σειρά προτεραιότητας βρίσκουμε τις: Python, Java, C/C++, Javascript, Go, R, Swift, PHP, C#, MATLAB.

    Η Python που χρησιμοποιείται από εταιρείες όπως οι Quora, Facebook, YouTube, SlideShare, Dropbox, Pinterest, Reddit και Netflix είναι σε αυτή τη θέση διότι επιπλέον θεωρείται πως αυτή τη στιγμή είναι η καλύτερη γλώσσα για να αρχίσει κάποιος να ασχολείται με τον προγραμματισμό.

    Αντικαθιστά κατά κάποιον τρόπο και την παλιά BASIC, ενώ εισάγει κατευθείαν και στον προγραμματισμό με αντικείμενα και γεγονότα, και στη συνέχεια όποιος προχωρήσει λίγο κατέχει και ένα καλό εργαλείο για την αξιοποίηση πληροφοριών κατευθείαν από το Διαδίκτυο.

    Τέταρτη έκδοση

    Από την άλλη πλευρά δεν παρέχει τη δυνατότητα να αναπτύξει κάποιος εφαρμογές στο λεγόμενο mobile περιβάλλον, για κινητά και άλλες ανάλογες φορητές συσκευές, οπότε γι’ αυτό χρειάζεται να καταφύγει σε άλλη γλώσσα προγραμματισμού.

    Επειδή όμως σε γενικές γραμμές με λίγες σχετικά γνώσεις μπορεί να γίνουν πολλά με μικρό χρόνο ενασχόλησης, συνεχίζει να προσφέρεται η γλώσσα για να κάνει κάποιος τα πρώτα του βήματα στον προγραμματισμό.

    Πολύ καλά λοιπόν έκανε ο ιστότοπος https://mathesis.cup.gr που δημιουργήθηκε από τον Στέφανο Τραχανά, καθηγητή της Κβαντικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, για να προσφέρει εντελώς δωρεάν γνώσεις στη Φυσική, στην Ιστορία, στη Φιλοσοφία και στην Επιστήμη των Υπολογιστών, που έχει ήδη δημιουργήσει δυο σειρές, μια για εντελώς αρχαρίους και μια δεύτερη για προχωρημένους, και οι δυο με σκοπό την εκμάθηση της γλώσσας αυτής.

    Πριν από λίγο καιρό, από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, όντας κάτι σαν κοντινά εξαδέλφια με το https://mathesis.cup.gr, κυκλοφόρησε σε τέταρτη πλέον έκδοση το βιβλίο «Python – Εισαγωγή στους υπολογιστές» που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κατά κάποιον τρόπο και ως βοήθημα για όποιον ακολουθεί τις δυο σειρές του mathesis.

    Το «κατά κάποιον τρόπο» πάει στο ότι από τα 20 κεφάλαια του βιβλίου τα 10, δηλαδή οι 216 σελίδες είναι αφιερωμένες αποκλειστικά στα πρώτα βήματα για την εκμάθηση της γλώσσας αυτής.

    Τα επόμενα εννέα κεφάλαια αναφέρονται στην «Αναπαράσταση αριθμών και τις πράξεις», είναι μετά οι «Υπολογισμοί με απεριόριστη ακρίβεια», «Λειτουργικά συστήματα», «Bάσεις δεδομένων», «Παράλληλα προγράμματα με Python», «Δίκτυα υπολογιστών», «Διαδικτυακές εφαρμογές», «Δικαιώματα δημιουργών υπολογιστών», «Βιβλιογραφικές σημειώσεις».

    Συν 5 παραρτήματα για εγκατάσταση της γλώσσας, επικοινωνία με το λειτουργικό σύστημα, μετάδοση πληροφορίας, το μοντέλο ISO/OSI, και εισαγωγή στην HTML. Μερικά από αυτά είναι χρήσιμα, όπως αυτό για τις σχεσιακές βάσεις δεδομένων, όχι γιατί εξασκείται κάποιος στο πώς να δημιουργεί σχεσιακές βάσεις με κλειδιά κ.λπ., που θα χρειαζόταν πολύ περισσότερες σελίδες, όσο για το ότι μαθαίνει πως υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης με την Python.

    Αλλα πάλι κεφάλαια, όπως η Κοινωνική Διάσταση της Πληροφορικής, όπου δεν υπάρχει καμία αναφορά στα cookies  ή το κομμάτι για την HTML είναι μάλλον μόνον για να υπάρχουν.  Διότι δεν μπορεί να μάθει, όποιος δεν την κατέχει ήδη, τη γλώσσα αυτήν μέσα σε 12 σελίδες, περισσότερο μάλιστα όταν δεν γίνεται σαφής ο ρόλος που παίζουν τα (εντελώς απαραίτητα) CSS (Cascading Style Sheets).

    Παρουσίαση

    Τα δέκα πρώτα κεφάλαια όμως, με το δέκατο να αναφέρεται και στη διεπαφή της Python με μια βιβλιοθήκη γραφικών στοιχείων (widgets), την  tkinter, για να τοποθετεί ο προγραμματιστής εικόνες, μπάρες κύλισης κ.λπ. είναι πολύ χρήσιμα.

    Και η παρακολούθηση των δύο σειρών που προσφέρει το mathesis σε συνδυασμό με το βιβλίο, αν και δεν γίνονται αναφορές από το ένα στο άλλο, δίνουν ένα ζεύγος με πολύ μεγάλη δυναμική ενέργεια για όποιον θέλει να ξεκινήσει σοβαρά να ασχολείται με τον προγραμματισμό.

    Το κοινό σημείο των δύο είναι ο κ. Ν. Αβούρης, ένας εκ των συγγραφέων του βιβλίου αλλά και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Διαθέτει μεγάλη εμπειρία στη διδασκαλία «Βάσεων Δεδομένων», «Προγραμματισμού με την Python» και «Προγραμματισμού Διαδικτύου», διδάσκοντας σήμερα στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών.

    Στις δύο σειρές του mathesis για την Python, σε αντίθεση με άλλες αντίστοιχες που μπορεί να βρει ο καθένας στο Διαδίκτυο (όχι στα ελληνικά πάντως), έχει επιλεγεί μια πολύ χαμηλών τόνων παρουσίαση των στοιχείων της γλώσσας, με μια αισθητική arte povera, χωρίς εντυπωσιακούς πίνακες παρουσίασης και χρώματα.

    Στην πρώτη σειρά ξεκινάει η παρουσίαση κυριολεκτικά από το μηδέν του προγραμματισμού και μέσα σε έξι εβδομάδες φθάνει ο συνεπής «μαθητής» στον χειρισμό αρχείων αλλά και την ανάκτηση δεδομένων από το Διαδίκτυο.

    Στη δεύτερη σειρά αρχίζοντας από τα αντικείμενα, στον ίδιο χρόνο, στο τελευταίο μάθημα παρουσιάζεται ο προγραμματισμός ενός ολόκληρου παιχνιδιού χαρακτήρων όπως το caveman.

    Το πακέτο συμπληρώνεται με καλά ζυγισμένες ασκήσεις μαζί με τις απαντήσεις τους και συνολικά πρόκειται για μια πολύ καλή αλλά και πολύ σημαντική δουλειά-προσφορά.

    Με το βιβλίο και τις δύο σειρές, άρα με κόστος μόλις 20 ευρώ, μπορεί κάποιος που ενδιαφέρεται να προχωρήσει στον Προγραμματισμό με τη γλώσσα Python, να φθάσει αρκετά μακριά.

    Και όχι μόνον να γλιτώσει εκατοντάδες ευρώ αλλά και να αποδείξει ότι πλέον τεράστιες ποσότητες γνώσης βρίσκονται εκεί στο Διαδίκτυο και περιμένουν να τους γίνει η κατάλληλη χρήση από όποιον έχει πιστέψει ότι (σχεδόν) τα πάντα βρίσκονται εκεί.

    Science
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk