• Αναζήτηση
  • Οι 12χρονοι «μάνατζερ» της κλασικής μουσικής

    Μαθητές στη Λέσβο μαθαίνουν να διοργανώνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις και υποδέχονται νέους και ταλαντούχους μουσικούς από τη Γερμανία, τη Γεωργία και τη Ρωσία για να δώσουν δύο ιδιαίτερες συναυλίες

    Οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα διδάσκονται τις βασικές αρχές της πολιτιστικής διαχείρισης και στη συνέχεια τις εφαρμόζουν διοργανώνοντας συναυλίες μουσικής δωματίου διο

    Η αίθουσα του συνεδριακού κέντρου Πέτρας στη Λέσβο πλημμύρισε από νωρίς με κόσμο. Στον χώρο πλανιόταν ένα αίσθημα αγωνίας και ταυτόχρονα ενθουσιασμού για αυτό που θα συνέβαινε σε λίγο. Το κοινό αγωνιούσε για να ξεκινήσει η συναυλία, τα παιδιά για το εάν θα κυλήσουν όλα όπως τα είχαν σχεδιάσει και στα παρασκήνια οι τρεις μουσικοί για το πώς θα τους δεχθεί το κοινό. Τα φώτα σβήνουν και στη σκηνή τρεις νέοι και ταλαντούχοι μουσικοί ταξίδεψαν από τη Γερμανία, τη Γεωργία και τη Ρωσία στο πολύπαθο νησί του Βορειοανατολικού Αιγαίου για να δώσουν 2 ιδιαίτερες συναυλίες, ο καθένας τους, στο πλαίσιο του «ΜΟ-ΤΟ Key», του εκπαιδευτικού προγράμματος που έχει θεσπίσει το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου (ΔιΦεΜΜ).

    Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά στα σχολεία της Λέσβου σε συνεργασία με τον γερμανικό πολιτιστικό θεσμό TONALi, ο οποίος δημιουργήθηκε με σκοπό τα παιδιά και οι έφηβοι να ενδιαφερθούν για την κλασική μουσική και να δραστηριοποιηθούν με έναν νέο συναρπαστικό τρόπο. Η χώρα μας και πιο συγκεκριμένα το νησί της Λέσβου είναι η τρίτη κατά σειρά χώρα, μετά τη Γερμανία και την Ιταλία, που εφαρμόζουν στην εκπαιδευτική κοινότητα το πρόγραμμα αυτό.

    Τα «μουσικά κλειδιά»
    της συναυλίας

    Με κινητήριο δύναμη τις νότες και τα μουσικά κλειδιά – στο όνομα του προγράμματος υπάρχει ένα λογοπαίγνιο με τα ονόματα των δύο πολιτιστικών θεσμών – δίνονται στα παιδιά τα κατάλληλα εφόδια για να δημιουργήσουν-διοργανώσουν από μόνα τους ένα πολιτιστικό γεγονός. «Το Βήμα» βρέθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Λέσβο για να παρακολουθήσει τις συναυλίες κλασικής μουσικής που είχαν διοργανώσει οι μικροί «managers» του 15ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης, του Μουσικού Γυμνασίου Μυτιλήνης και του Γυμνασίου Πέτρας.

    Ο Νικόλας Γ. είναι μαθητής της Ε’ τάξης του 15ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης, μαθαίνει ντραμς και όσο παράξενο μπορεί να φαίνεται σε κάποιους, επέλεξε να γίνει μέρος της οργανωτικής ομάδας του σχολείου του. «Πίστευα ότι θα ήταν μια καλή εμπειρία και θα μπορούσα να γνωρίσω από κοντά την κλασική μουσική και αυτούς τους προικισμένους καλλιτέχνες» δηλώνει στο «Βήμα» εκφράζοντας την έκπληξή του για τον κόσμο που αποδέχθηκε την πρόσκληση και παρακολούθησε τόσο τη συναυλία που έγινε στο σχολείο του όσο και την κεντρική συναυλία στο συνεδριακό κέντρο της Πέτρας. Για να καλωσορίσουν την Elene Meipariani (βιολί) τραγούδησαν με τη χορωδία του σχολείου τον «Κεμάλ» και τα «Παιδιά του Πειραιά».

    Οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα – κάθε χρονιά επιλέγονται διαφορετικά σχολεία του νησιού – σε διάστημα έξι εβδομάδων, διδάσκονται τις βασικές αρχές της πολιτιστικής διαχείρισης και στη συνέχεια τις εφαρμόζουν διοργανώνοντας συναυλίες μουσικής δωματίου με ταλαντούχους νέους ερμηνευτές κλασικής μουσικής που παρουσιάζουν στους κατοίκους του νησιού τους.

    «Τα παιδιά, για ενάμιση μήνα, ασχολούνται με την οργάνωση της συναυλίας. Στην αρχή τούς γίνεται ένα εισαγωγικό σεμινάριο κατά τη διάρκεια του οποίου τούς δίνονται όλα τα κατάλληλα εφόδια για να στήσουν το πολιτιστικό γεγονός. Κάθε σχολείο «υιοθετεί» τον μουσικό του. Τα παιδιά επικοινωνούν μαζί τους για να οργανώσουν τη συναυλία και φυσικά να γνωριστούν. Στη συνέχεια τον παραλαμβάνουν από το αεροδρόμιο, κάποιο παιδί τον φιλοξενεί, και όλοι μαζί τον έχουν υπό την προστασία τους. Τον ξεναγούν στον τόπο τους, περνούν χρόνο μαζί του» εξηγεί η κυρία Δέσποινα Βαράκη, μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Μολύβου και μία εκ των συντονιστριών της δράσης αυτής.

    Η σύνθεση της επικοινωνίας

    Ο Παύλος Μ., μαθητής της β’ τάξης του Γυμνασίου Πέτρας, στη δεύτερη συμμετοχή του στο «ΜΟ-ΤΟ key» ανέλαβε να φιλοξενήσει τον τσελίστα Friedrich Thiele (βιολοντσέλο) και να προλογίσει τις μαθητικές συναυλίες. «Ενθουσιάστηκα την πρώτη φορά και τώρα που μου δόθηκε η ευκαιρία ήθελα να το ξαναζήσω. Μου άρεσε που διοργανώσαμε κάτι, συνεργαστήκαμε, μιλήσαμε. Γενικά το κομμάτι της επικοινωνίας είναι που μου αρέσει περισσότερο. Που συζητάμε ο ένας με τον άλλον» περιγράφει μιλώντας στο «Βήμα». Στην ίδια ομάδα συμμετέχει και η Βασιλική Χ., μαθήτρια της α’ τάξης, εκείνη είχε αναλάβει το κομμάτι της τεκμηρίωσης. «Μου άρεσε που κάναμε κάτι ομαδικό. Δένεσαι γρήγορα με ανθρώπους που δεν το περιμένεις» αναφέρει.

    Για τον 22χρονο τσελίστα δεν ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχε στο project. «Στα 3 χρόνια που είμαι μέρος του TONALi, έχω δώσει περισσότερες από 20 συναυλίες. Αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι ότι μέσα από την επικοινωνία με τα παιδιά δημιουργούνται πολύ ωραίες και αυθόρμητες καταστάσεις. Η ατμόσφαιρα σε αυτές τις συναυλίες είναι πολύ πιο ζωντανή και οικογενειακή από ό,τι στις υπόλοιπες» εξηγεί.

    Παρά το διαφορετικό υπόβαθρο και την κουλτούρα που ενδεχομένως να έχουν τα παιδιά στα σχολεία της Γερμανίας και της Ελλάδας, ο Friedrich δεν παρατηρεί διαφορές ανάμεσά τους. «Αυτή τη ζωντάνια και τον αυθορμητισμό τα έχουν όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως καταγωγής. Παρ’ όλο που είμαστε διαφορετικοί σε επίπεδο κουλτούρας, πολιτισμού και ιστορίας, στη βάση της μουσικής και της τέχνης είμαστε ισότιμοι και αυτό δημιουργεί μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα» σημειώνει.

    Το μόνο σχολείο που έχει συμμετάσχει και τις τρεις χρονιές του προγράμματος είναι το μουσικό γυμνάσιο Μυτιλήνης, οι μαθητές του οποίου ετοίμασαν μια μικρή παράσταση για την Johanna Ruppert (βιόλα). «Ηταν πολύ ωραία στη συναυλία. Ολο το αποτέλεσμα ήταν μέσα από την καρδιά κάθε παιδιού, γιατί βάλαμε ο καθένας τη δική του πινελιά» αφηγείται ο μαθητής της α’ τάξης, Φώτης Ι. Ο ίδιος ήταν εξοικειωμένος με την κλασική μουσική καθώς από την ηλικία των 3 ετών μαθαίνει να παίζει πιάνο – εκτός από σαντούρι και ταμπουρά – εκείνο που του έκανε περισσότερο εντύπωση ήταν «ο τρόπος που η μουσικός ένιωθε την κάθε νότα του κομματιού. Εκανε τις ανάλογες κινήσεις για να μας δείξει τι αισθήματα της προκαλεί το τραγούδι».

    Στο τέλος της ομαδικής συναυλίας τα παιδιά χειροκροτούσαν ενθουσιασμένα και μετά την απονομή των διπλωμάτων που τους διανεμήθηκαν, στήθηκαν στην ουρά για ένα αυτόγραφο από τους μουσικούς. Εικόνα ασυνήθιστη, για κάποιους, που θα περίμεναν να συμβαίνει αυτό στη συναυλία κάποιου πιο εμπορικού καλλιτέχνη. «Τα παιδιά στη Λέσβο έχουν τελείως άλλες δυνατότητες από τους συνομηλίκους τους στην Αθήνα ή στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι ανοιχτόμυαλα γιατί δέχονται σαν σφουγγάρια αυτό που τους προσφέρουμε, το ρουφούν και το αποδίδουν με δικά τους λόγια. Τους ανοίγουμε τους ορίζοντες φέρνοντάς τους σε επαφή με την απόλυτη ποιότητα της κλασικής μουσικής. Φτιάχνουμε προσωπικότητες, τους μάνατζερ του αύριο» τονίζει στο «Βήμα» η κυρία Λητώ Ντάκου, διευθύνουσα σύμβουλος του Φεστιβάλ Μολύβου.

    5ο Διεθνές Φεστιβάλ Μολύβου

    Οι διοργανωτές του ΔιΦεΜΜ ετοιμάζουν με πυρετώδεις ρυθμούς το 5ο κατά σειρά φεστιβάλ με τίτλο «Διάλογος» το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 16 έως τις 19 Αυγούστου 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν από τις 8 Αυγούστου από τον Κάμπο της Χίου και θα συνεχιστούν σε διάφορα τοπόσημα της Λέσβου.

    Το ΔιΦεΜΜ από την πρώτη στιγμή προχωρεί με σταθερά βήματα με σκοπό αφενός να γνωρίσει σε ντόπιους και τουρίστες την κλασική μουσική, αφετέρου να βάλει τη Λέσβο και το Βορειοανατολικό Αιγαίο γενικότερα στον χάρτη με τα ποιοτικότερα καλοκαιρινά φεστιβάλ κλασικής μουσικής της Ευρώπης. Μεταξύ των διακρίσεων που έχει λάβει είναι ότι πριν από λίγες ημέρες έγινε μέλος του «Cities for Europe» ενώ έλαβε και το σήμα EFFE, τη σφραγίδα ποιότητας της Ευρώπης για τα αξιόλογα φεστιβάλ που αποδεικνύουν τη δέσμευσή τους στον τομέα των τεχνών, την εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας και το διεθνές άνοιγμα.

    Κοινωνία
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Η Mykonian μεταφορά Brancusi Ο μεγαλοβιομήχανος, χρυσός κληρονόμος Φίφης Δελμούζος-Κασσανδρής δοκίμασε ένα μικρό κομμάτι από το περουβιανής προέλευσης φιλέτο του. Τον παρακολουθούσα μέσα... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk