• Αναζήτηση

Μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα

Συνθετική μελέτη για τον Ναυτικό Τουρισμό (yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)

Tα στοιχεία της Μελέτης / Εμπειρογνωμοσύνης με τίτλο: «Συνθετική μελέτη για τον Ναυτικό Τουρισμό (yachting, κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα)» έδωσε στη δημοσιότητα την Τρίτη το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) στο πλαίσιο υλοποίησης του Υποέργου 1 της Πράξης «Ενίσχυση της θεσμικής και επιχειρησιακής ικανότητας του ΣΕΤΕ» με κωδικό MIS 5000993, η οποία έχει ενταχθεί στο Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ).

Όπως αναφέρεται στη μελέτη ο Ναυτικός Τουρισμός, αποτελείται από τον τομέα του yachting, της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας έχοντας άμεση οικονομική επίδραση € 2.280 εκατ. ή 1,3% του ΑΕΠ με άμεση απασχόληση 22.500 θέσεις εργασίας εκ των οποίων 11.500 στο yachting, 5.000 στην κρουαζιέρα και 6.000 στην ακτοπλοΐα. Επίσης λαμβάνοντας υπόψη τις έμμεσες επιδράσεις, ο συνολικός αντίκτυπος της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται μεταξύ € 5 και € 6 δις, αντιπροσωπεύοντας το 2,9% – 3,5% του ΑΕΠ.

Στο τομέα του yachting σημειώνεται ότι η συνολική οικονομική επίδραση από τις πωλήσεις σκαφών, μηχανών, αξεσουάρ και θαλάσσιου εξοπλισμού σκαφών είναι € 17,2 εκατ. ενώ το μεγαλύτερο συντελεστή αποτελούν οι πωλήσεις των μηχανοκίνητων σκαφών με εσωτερική μηχανή αξίας € 7,7 εκατ., ακολουθεί η κατηγορία των αξεσουάρ & του θαλάσσιου εξοπλισμού με συνεισφορά € 5 εκατ. και οι πωλήσεις φουσκωτών σκαφών με € 3,4 εκατ.

Σχετικά με τις δαπάνες ιδιοκτησίας και χρήσης σκαφών έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς έδειξε πως η ετήσια δαπάνη ανά σκάφος (ανελαστικά και ελαστικά έξοδα) ανέρχεται σε 34.307 ευρώ.

Ακόμη «εναλλακτικά, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι σύμφωνα με στατιστικές που πηγάζουν κυρίως από την Ισπανία, οι δαπάνες (ελαστικά + ανελαστικά έξοδα) ανά σκάφος στην Ευρώπη κυμαίνονται από 5 έως 12 φορές το κόστος ελλιμενισμού σε ευρώ (5 για τα μικρότερα σκάφη, 12 για τα μεγαλύτερα σκάφη). Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι τα συνολικά έσοδα του ελλιμενισμού ξεπερνούν τα € 75 εκατ.. Εάν λοιπόν πάρουμε ως μέσο όρο δαπανών τα € 8 ανά σκάφος ανά € 1 κόστους ελλιμενισμού, βάσει των ισπανικών μελετών, προκύπτει σύνολο δαπανών 75 x 8 = € 600 εκατ.. Επιπλέον, και στις δύο μεθόδους θα πρέπει να υπολογιστούν οι δαπάνες και άλλων πλαστικών σκαφών συμπεριλαμβανομένων & σκαφών με εξωλέμβια μηχανή, των οποίων κύρια έξοδα αποτελούν τα καύσιμα και κάποια συντήρηση, των οποίων η εκτιμώμενη αξία ανέρχεται σε περίπου € 25 εκατ.»

Επιπροσθέτως «σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι συνολικές θέσεις ελλιμενισμού στην Ελλάδα προσφέρουν 550 άμεσα εργαζόμενους στις μαρίνες.»

Για το τομέα της κρουαζιέρας αναφέρεται ότι «σύμφωνα με την CLIA, το σύνολο των οικονομικών μεγεθών από τη δραστηριότητα κρουαζιέρας εκτιμάται σε € 489 εκατ. για το 2015. Από το σύνολο αυτό, οι δαπάνες των επιβατών στην Ελλάδα εκτιμώνται σε € 324 εκατ., αντιπροσωπεύοντας το 66% του συνόλου. Αυτά τα ποσά περιλαμβάνουν εκδρομές στα λιμάνια ελλιμενισμού, κρατήσεις σε ξενοδοχεία, πιθανά αεροπορικά ταξίδια, ψώνια κλπ».

Ωστόσο, τονίζεται στη μελέτη, «η Τράπεζα της Ελλάδος αναφέρει για το 2015 συνολικές δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας € 503 εκατ. μη συμπεριλαμβανομένων δαπανών αεροπορικής μετάβασης για τους ταξιδιώτες που συμμετέχουν σε μια κρουαζιέρα που ξεκινά από την Ελλάδα ή ολοκληρώνεται σε αυτή.»

Επιπλέον «η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία με βάση στοιχεία της CLIA είναι οι προμήθειες σκαφών συνολικού κόστους € 159 εκατ.. Οι δαπάνες αυτές αφορούν τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων και περιλαμβάνουν τα αγαθά που καταναλώνονται επί του σκάφους, τις προμήθειες σε πρακτορεία ταξιδιών, τα καύσιμα και τις χρηματοπιστωτικές και επιχειρηματικές υπηρεσίες όπως η ασφάλιση, η διαφήμιση και άλλες υπηρεσίες. Οι δαπάνες στις κατηγορίες κατασκευή και συντήρηση των κρουαζιερόπλοιων ανέρχονται σε € 6 εκατ. Τέλος, η μισθοδοσία του διοικητικού προσωπικού των εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα ανέρχεται σε € 200.000. Ο οικονομικός αντίκτυπος του κλάδου της κρουαζιέρας εκτιμάται σε € 580 εκατ.»

Σημειώνεται επίσης ότι «σύμφωνα με την CLIA το 2015, η συνολική απασχόληση, άμεση, έμμεση και induced, ανέρχεται σε 9.983 θέσεις εργασίας, μείωση κατά 1,5% από το 2014. Περίπου το 41% αυτών των θέσεων απασχόλησης ήταν στον τομέα των μεταφορών και το 12% στη μεταποίηση…Το σύνολο των αμοιβών των εργαζομένων στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, εκτιμάται σε € 188 εκατ., δηλαδή κατά μέσο όρο € 18.832 ανά θέση εργασίας.»

Για την ακτοπλοΐα επισημαίνεται ως προς την απόδοση κύριων παικτών ακτοπλοΐας 2016 ότι η Attica Group είναι η πρώτη εταιρεία τόσο σε μεταφορά επιβατών όσο και οχημάτων με σχεδόν 3,3 εκατ. επιβάτες και 275.000 φορτηγά. Ωστόσο, «στην ελληνική εγχώρια αγορά η Hellenic Seaways κατέχει ηγετική θέση μεταφέροντας σχεδόν 3,1 εκατ. επιβάτες. Η εταιρεία δεν δραστηριοποιείται στη διεθνή ακτοπλοΐα. Στις διεθνείς συνδέσεις η Minoan Lines κατέχει ηγετική θέση στον τομέα των επιβατικών μεταφορών με 388.000 επιβάτες, ακολουθεί η Attica Group με 326.000 επιβάτες και η ANEK με 262.000 επιβάτες. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των συγκεκριμένων εταιρειών το 2016 ανήλθε σε € 718 εκατ., ενώ υπέστη μείωση της τάξης του 3,2% σε σχέση με το 2015. Πάνω από 58% του συνολικού κύκλου εργασιών προήλθε από την εγχώρια αγορά μεταφορών. Η Attica Group πέτυχε τον υψηλότερο κύκλο εργασιών το 2016, φθάνοντας το μερίδιο αγοράς της στο 37%»

Η συνολική άμεση απασχόληση στον τομέα της ακτοπλοΐας εκτιμάται σε 6.000 θέσεις εργασίας

Κοινωνία
Σίβυλλα
Helios Kiosk