• Αναζήτηση
  • Τη δική του NAFTA ετοιμάζει ο Τραμπ

    Είναι πρόδηλη η αποστροφή του Ντόναλντ Τραμπ για κάθε διακρατική συνεργατική προσπάθεια, ακόμα κι αν αυτή αφορά την άμυνα του ελεύθερου κόσμου (ΝΑΤΟ) απέναντι σε όποιον «κακό» ήθελε προκύψει.

    Είναι πρόδηλη η αποστροφή του Ντόναλντ Τραμπ για κάθε διακρατική συνεργατική προσπάθεια, ακόμα κι αν αυτή αφορά την άμυνα του ελεύθερου κόσμου (ΝΑΤΟ) απέναντι σε όποιον «κακό» ήθελε προκύψει. Και είναι γνωστή η προτίμησή του στις διμερείς συμφωνίες. Υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι οι συσχετισμοί των δυνάμεων και της εν γένει της ισχύος καθιστούν τη συμφωνία ετεροβαρή. Φυσικά όταν το ένα από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη είναι οι ΗΠΑ, δεν χωρεί αμφιβολία ποιος έχει το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις.
    Γιατί να μην πανηγυρίσει λοιπόν ο αμερικανός πρόεδρος την εμπορική συμφωνία που υπέγραψε την περασμένη Δευτέρα με το Μεξικό και να μη διακηρύξει ότι «ξεφορτώθηκε» την ονομασία NAFTA; Η Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγών των χωρών του Βόρειου Ατλαντικού δεν υπάρχει πλέον, κατά τον Τραμπ. Αντικαταστάθηκε από τη συμφωνία ΗΠΑ – Μεξικού. Και ο Καναδάς;

    Πίεση για συνομιλίες


    «Ξεκινάμε αμέσως συνομιλίες με τον Καναδά» διαμηνύει ο πρόεδρος. «Δεν είχαμε ξεκινήσει, θέλαμε να δούμε πρώτα αν ήταν εφικτή μια συμφωνία με το Μεξικό» πρόσθεσε. Και διευκρίνισε ότι θα τηλεφωνήσει στον καναδό πρωθυπουργό Τζάστιν Τριντό για να συζητήσουν τις εξελίξεις και να διαπιστώσει «αν ο Καναδάς θέλει να διαπραγματευθεί δίκαια». Διότι «το ευκολότερο που θα μπορούσε να γίνει θα ήταν να βάλουμε δασμούς στα καναδικά αυτοκίνητα»!
    Στην περίπτωση που πειστεί για την… ειλικρίνεια και τις καλές προθέσεις του Τριντό, ο Ντόναλντ Τραμπ είναι διατεθειμένος να εντάξει στη συμφωνία με το Μεξικό και τον Καναδά. Να μετατρέψει τη διμερή συμφωνία σε τριμερή. Αν όμως η χώρα δεν βιαστεί να προλάβει το τρένο, «είμαστε έτοιμοι να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία αφήνοντας απ’ έξω τον Καναδά».

    «Γίνεται εμπορική συμφωνία στη Βόρεια Αμερική χωρίς τον Καναδά;» αναρωτιούνταν την Τρίτη οι «New York Times». Ασφαλώς και γίνεται, αφού «η NAFTA ήταν μία από τις χειρότερες συμφωνίες στην ιστορία του εμπορίου» και είχε «αρνητικές συνέπειες» για τις ΗΠΑ. Και ας εξακολουθεί να ισχύει ανέπαφη η βασική της ρύθμιση, που επιτρέπει στις αμερικανικές επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται στο Μεξικό και στον Καναδά δίχως να υπόκεινται σε δασμολόγηση – οι απειλές του Τραμπ ότι θα επιβάλει βαρείς δασμούς στις εγχώριες βιομηχανίες, όπως η Harley Davidson, που μεταφέρουν την παραγωγή τους στις γειτονικές χώρες δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.

    «Ακόμα κι αν ο Τραμπ αλλάξει την ονομασία της εμπορικής συμφωνίας, θα πρόκειται για μια αναθεωρημένη NAFTA» εκτιμούν οι «ΝΥΤ». Ο υπουργός Εξωτερικών της νέας, σοσιαλιστικής κυβέρνησης του Μεξικού, Λουίς Βιντεγκαράι Κάζο, υπαινίχθηκε μάλιστα ότι ίσως θα ήταν προς το συμφέρον της χώρας του αν προχωρούσε η συμφωνία δίχως τον Καναδά. «Εκατομμύρια θέσεις εργασίας στο Μεξικό εξαρτώνται από την πρόσβαση στην αμερικανική αγορά» πρόσθεσε ο Βιντεγκαράι Κάζο «αδειάζοντας» θεαματικά τον πρόεδρο της χώρας του Ενρίκε Πένια Νιέτο, ο οποίος είχε νωρίτερα συμφωνήσει τηλεφωνικά με τον Τριντό ότι στόχος είναι μια επωφελής νέα NAFTA «και για τις τρεις χώρες».

    Αυτοκίνητα

    Οι εμπορικές συναλλαγές ΗΠΑ, Μεξικού και Καναδά ξεπερνούν σε αξία το 1 τρισ. δολάρια κάθε χρόνο. Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο επίκεντρο των συναλλαγών αυτών. Βάσει της νέας συμφωνίας της Πόλης του Μεξικού με την Ουάσιγκτον, το ποσοστό των εξαρτημάτων αμερικανικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο Μεξικό αυξάνεται από το 62,5% στο 75%. Ειδικοί μιλώντας στο Reuters θεωρούν ότι η αύξηση ίσως αποφέρει μεταφορά της παραγωγής εξαρτημάτων από την Κίνα στο Μεξικό.
    Η συμφωνία επίσης προβλέπει αύξηση από το 40% στο 45% του ποσοστού των εργαζομένων στην παραγωγή εξαρτημάτων που αμείβονται με ωρομίσθιο 16 δολ. και άνω. Η ρύθμιση αυτή ίσως έχει ως αποτέλεσμα την επιστροφή μέρους της παραγωγής από το Μεξικό στις ΗΠΑ. Ή βέβαια την αύξηση των ημερομισθίων στο Μεξικό…
    Οι μετοχές των Τριών Μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ (GM, Ford, Fiat Chrysler) εκτινάχθηκαν μετά την υπογραφή της αμερικανομεξικανικής συμφωνίας, ενώ άλμα 4,6% έκανε τη Δευτέρα και η μετοχή της καναδέζικης εταιρείας εξαρτημάτων αυτοκινήτου Magna International. «Θα υπογράψουμε μόνο αν πειστούμε ότι η νέα NAFTA είναι καλή για τον Καναδά και τη μεσαία τάξη» δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Καναδά.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk