«Αν νιώσω ότι μια ταινία στην οποία μου προτείνουν να παίξω με τρομάζει, τότε ξέρω ότι θα πρέπει να την κάνω!» δηλώνει η Μπλέικ Λάιβλι, ένα από τα αγαπημένα νέα κορίτσια του Χόλιγουντ. Και τι πιο τρομακτικό, αλήθεια, από την εικόνα μιας γυναίκας αντιμέτωπης όχι με κάποιο εξωγήινο ον ή ένα εξωπραγματικά τερατόμορφο πλάσμα αλλά με κάτι απτό και γήινο, όπως, για παράδειγμα, ένας τεράστιος λευκός καρχαρίας. Αυτό, δηλαδή, που συμβαίνει στην ταινία «Σε ρηχά νερά» («The shallows») σε σκηνοθεσία Χάουμε Κολέ-Σερά, η οποία θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από την προσεχή Πέμπτη. Συγκεκριμένα, στο 86λεπτο θρίλερ η 29χρονη αμερικανίδα ηθοποιός υποδύεται μια γυναίκα παγιδευμένη από έναν καρχαρία κάτι λιγότερο από 200 μέτρα από την ακτή.
«Διαβάζοντας το σενάριο, δεν προλάβαινα να γυρίζω τις σελίδες!» παραδέχθηκε η Λάιβλι δίνοντας, όμως, μια πολύ απλή και λογική εξήγηση στο γιατί συνέβη αυτό: «Ιστορίες σαν αυτή στο «Σε ρηχά νερά» σε βάζουν αυτομάτως στη θέση του ανθρώπου που δοκιμάζεται. Ο στόχος είναι να πεις: «Τι θα έκανα εγώ αν βρισκόμουν στο έλεος ενός λευκού καρχαρία»; Αν το πεις, τότε η ταινία έχει πετύχει!».
Η Νάνσι, όπως είναι το όνομα της κεντρικής ηρωίδας στο σενάριο του Αντονι Γιασβίνσκι (γράφηκε κατευθείαν για την οθόνη χωρίς να βασίζεται σε άλλο υλικό) είναι γιατρός. Σύμφωνα, μάλιστα, με τη Λάιβλι, ακριβώς λόγω του επαγγέλματός της βιώνει ακόμη μεγαλύτερη ένταση, καθώς είναι σε θέση να βρίσκει τρόπους για να επιβιώσει. «Αν κατάλαβα κάτι παίζοντας σε αυτή την ταινία, είναι ότι χρησιμεύει να είναι κανείς γιατρός μόνο και μόνο για κάτι τέτοιες περιπτώσεις!» λέει χαρακτηριστικά.
Η Μπλέικ Λάιβλι, κόρη της δασκάλας υποκριτικής Ιλέιν Λάιβλι και του ηθοποιού, σκηνοθέτη και επίσης δασκάλου υποκριτικής Ερνι Λάιβλι, γεννήθηκε στις 25 Αυγούστου 1987 στην Ταρζάνα του Λος Αντζελες και αποφάσισε να ακολουθήσει τα βήματα των γονιών της όταν ο πατέρας της τής έδωσε τον πρώτο της ρόλο στο μιούζικαλ «Sandman» (1998). Η τηλεοπτική σειρά «Gossip Girl» (2007-2012) της χάρισε τεράστια φήμη, ενώ αρκετές ταινίες στις οποίες έχει εμφανιστεί έχουν σημειώσει επιτυχία. Στην Ελλάδα τη γνωρίσαμε καλύτερα από τη ρομαντική ταινία φαντασίας «Το μυστικό της Ανταλάιν» (2015) παρότι είχε ήδη παίξει στην «Αγριότητα» (2012) του Ολιβερ Στόουν, στο «The Τown» (2010) του Μπεν Αφλεκ και στον «Πράσινο φανό» (2011), δίπλα στον μετέπειτα σύζυγό της, Ράιαν Ρέινολντς –σήμερα αποτελούν ένα από τα αποκαλούμενα «power couples» του Χόλιγουντ, με ορδές παπαράτσι να καταγράφουν κάθε στιγμή της ζωής τους. «Ολοι στην οικογένειά μου κάνουμε την ίδια δουλειά, γι’ αυτό και είμαστε μια τρελή οικογένεια» έχει σχολιάσει στο παρελθόν, συμπεριλαμβάνοντας φυσικά τον αδελφό της Ερικ και τα ετεροθαλή αδέλφια της Λόρι, Ρόμπιν και Τζέισον, που είναι επίσης ηθοποιοί!
Γιατρός μπορεί να μην είναι, όμως η Μπλέικ Λάιβλι ξέρει πολύ καλά δύο πράγματα. Να κολυμπά και να κάνει σέρφινγκ. Πρακτικά μιλώντας, αυτά τα δύο ήταν που τη βοήθησαν πολύ περισσότερο στα «Ρηχά νερά», αφού υπήρξαν μέρες που πέρασε 12 ολόκληρες ώρες στο νερό. Ακόμη και το μεσημεριανό τής το έφερναν στη θάλασσα, γιατί δεν μπορούσαν να διακόψουν το γύρισμα, κι εκείνη τσιμπούσε όταν η κάμερα δεν ήταν στραμμένη επάνω της…
«Εκανα πολλά μαθήματα κολύμβησης για τις ανάγκες της ταινίας «All I See Is Yoυ»» είπε. «Αν ήμουν καλή κολυμβήτρια; Μάλλον επαρκής. Αν βελτιώθηκα; Σίγουρα!» Οταν εκείνη η ταινία ολοκληρώθηκε (δεν έχει προβληθεί ακόμη), η Μπλέικ ένιωθε δυνατότερη και μπορούσε να κολυμπά γρηγορότερα. Σε ό,τι αφορά το σέρφινγκ, δάσκαλός της στην ταινία ήταν ο διάσημος σέρφερ Ρομπ Ματσάντο.
Για τις ανάγκες της ταινίας, η Λάιβλι μίλησε με ανθρώπους που είχαν δεχτεί επίθεση καρχαρία. Ενας από αυτούς ήταν ο πρώην δύτης του αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού Πολ ντε Γκέλντερ, ο οποίος είχε γλιτώσει από τα σαγόνια καρχαρία. «Το να ακούσω τη μαρτυρία του και να νιώσω τον σεβασμό του απέναντι στους καρχαρίες ήταν ίσως η πιο πολύτιμη γνώση που πήρα από την εμπειρία μου σε αυτή την ταινία». Η Λάιβλι θεωρεί πολύ επικίνδυνο το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος αντιμετωπίζει τους καρχαρίες ως τους «κακούς της υπόθεσης», αγνοώντας το γεγονός ότι και αυτοί είναι πλάσματα που προσπαθούν να επιβιώσουν. «Αν μελετήσεις τους καρχαρίες, θα δεις ότι στην πραγματικότητα εμείς είμαστε οι κακοί της υπόθεσης. Δείτε απλώς πόσοι άνθρωποι σκοτώνονται από καρχαρίες ετησίως και πόσοι καρχαρίες από ανθρώπους. Δεν υπάρχει καν σύγκριση».
Οσο παράξενο, πάντως, και αν ακούγεται για τέτοιου είδους ταινία, τα γυρίσματα του «Σε ρηχά νερά» είχαν και πλάκα. Και η μεγαλύτερη πλάκα ήταν ότι αληθινός καρχαρίας δεν υπήρχε! Ο,τι βλέπουμε στην οθόνη είναι αποτέλεσμα ειδικών εφέ (CG). Βοηθητικά χρησιμοποιήθηκε μια πτεροφάλαινα που ανήκε σε μέλος του συνεργείου. Ωστόσο, με τους κύκλους που την έβαζαν να κάνει μέσα στο νερό, πολλές φορές ζαλιζόταν και προσέκρουε στο τοίχωμα της δεξαμενής. «Τρόμαζα όποτε συνέβαινε αυτό, αλλά με καθησύχαζαν ότι δεν επρόκειτο να πάθει τίποτε» είπε η Λάιβλι. Φαντάζεστε την εικόνα;
Για τις ανάγκες της ταινίας χρησιμοποιήθηκε επίσης το πλαστικό ομοίωμα ενός καρχαρία που μπορεί να μην ήταν καθόλου τρομακτικό μεν, ήταν απαραίτητο ωστόσο για την ομάδα των ειδικών που θα «έχτιζαν» επάνω του μέσω computer graphics τον καρχαρία που επιτίθεται στη Λάιβλι. Μάλιστα, τον πλαστικό καρχαρία τον είχαν βαφτίσει Σιντ. «Σιντ λεγόταν ο μπασίστας των Sex Pistols (σ.σ.: Σιντ Βίσιους), ο οποίος σκότωσε τη Νάνσι Σπάνγκεν. Θυμίζω ότι στην ταινία με λένε Νάνσι…».
Τo 2016 αποδεικνύεται εξαιρετική χρονιά για την Μπλέικ Λάιβλι. Εκτός από το «Σε ρηχά νερά», μια ταινία που κρατά εξ ολοκλήρου στις πλάτες της, η ηθοποιός πρωταγωνιστεί επίσης στο ψυχολογικό θρίλερ «Αll I See Is You» του Μαρκ Φόρστερ, αλλά και στο «Café Society», την τελευταία ταινία του Γούντι Αλεν που τον περασμένο Μάιο άνοιξε το Φεστιβάλ των Καννών προσφέροντας τεράστια προβολή στην εγκυμονούσα ηθοποιό (είναι ήδη μητέρα ενός μικρού κοριτσιού). «Μου αρέσει η ποικιλία και αναζητώ ταινίες που να με προκαλούν» λέει η ίδια. «Επαιξα μια τυφλή στο «All I See Is You» που ήταν μια πολύ ωμή ταινία, σε αντίθεση με το «Σε ρηχά νερά», όπου όλα ήταν προγραμματισμένα από πριν. Με τον Φόρστερ αυτοσχεδίασα δίπλα σε συμπρωταγωνιστές που εκτιμώ πολύ. Αυτοσχεδιασμό είχε και στην ταινία του Αλεν, όμως αυτή είναι εποχής (δεκαετία του 1930) και η δουλειά έγινε διαφορετικά».
Η Μπλέικ Λάιβλι είναι μαχήτρια και της αρέσει που είναι. «Οταν είσαι μαχητής, το μυαλό σου είναι σε εγρήγορση, να κάτι ακόμη που μου αρέσει στη Νάνσι. Για να μείνει ζωντανή θα βάλει το μυαλό της να δουλέψει και θα ανακαλύψει πράγματα που έως τότε δεν ήξερε καν ότι υπήρχαν. Γιατί και άοπλος να είσαι, αν παίζεται η ζωή σου, δεν θα τα παρατήσεις, τα ανθρώπινα όντα δεν λειτουργούν έτσι, μάχονται ακόμη και αν δεν είναι μαχητές και αυτό το βρίσκω ενθαρρυντικό».
Η ταινία θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από τις 21 Ιουλίου σε διανομή Feelgood Entertainment.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 17 Ιουλίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ