Συνάντηση για την υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων και μέτρων δράσης για τη προσέλκυση ναυπηγήσεων πλοίων Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων σε ελληνικά ναυπηγεία στο πλαίσιο του προγράμματος Europa Ship Plan πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας μεταξύ του Αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Δημήτρη Βίτσα και των κ. Χαράλαμπου Σημαντώνη, Προέδρο Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), κ. Μιχάλη Σακέλλη, Προέδρο Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και του Δρ. Παναγιώτη Ζαχαριουδάκη, Διευθύνοντος Συμβούλου της Europa Venture Ltd.

To Europa Ship Plan είναι, όπως σημειώνεται, «μία πρωτοβουλία της ΕΕΝΜΑ και αφορά στην ανανέωση του στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, προκειμένου τα Ευρωπαϊκά πλοία ΝΜΑ να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις, όπως αυτές απορρέουν από την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου (0,5 % ) από το 2020».
Υπογραμμίζεται ακόμη ότι «το καινοτόμο τεχνολογικά αλλά και οικονομικό σχέδιο θα οδηγήσει στη ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν παράλληλα και LNG ως καύσιμο», συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών και επιβατικών σκαφών μικρών αποστάσεων (πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφοράς αυτοκινήτων και πλοία ακτοπλοΐας).
Η συνάντηση, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, έγινε στα πλαίσια διαμορφωμένου προγράμματος επαφών τους με αρμόδιους υπουργούς και πολιτικούς φορείς που εμπλέκονται στην ναυπηγική πολιτική.
Επιπλέον σχετική ενημέρωση για το πρόγραμμα στον κ. Βίτσα έγινε κατά τη διάρκεια των TEN-T Days 2016 στο Ρότερνταμ, στην ειδική παρουσίαση του Detailed Implementation Plan, το οποίο περιλαμβάνει την ελληνική πρόταση.
Ειδικότερα ο αναπληρωτής υπουργός ενημερώθηκε για τη πρόοδο και τις τελευταίες εξελίξεις του Europa Ship Plan, ενώ έμφαση δόθηκε στις αναπτυξιακές προοπτικές που μπορεί να δημιουργήσει η αξιοποίηση του πακέτου Juncker στην υλοποίηση του προγράμματος, τόσο για την προώθηση επενδύσεων στις θαλάσσιες εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα, όσο και για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας γενικότερα. Όπως επισημάνθηκε έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχετικές διαπραγματεύσεις με Ευρωπαϊκά ναυπηγεία για τις πρώτες 13 ναυπηγήσεις πλοίων από τις συνολικά 38 έως σήμερα.
Όσον αφορά στις ειδικές ανάγκες της ελληνικής ακτοπλοΐας, τονίστηκε πως η κατασκευή νέων πλοίων την επόμενη δεκαετία είναι μονόδρομος, καθώς δεν υπάρχει πια η λύση αγοράς πλοίων δεύτερης γενιάς από το εξωτερικό.
Επιπλέον, υπογραμμίστηκε το γεγονός ότι οι συνθήκες ανάγκαζαν τους Έλληνες πλοιοκτήτες τα τελευταία χρόνια να καταφεύγουν σε ναυπηγεία του εξωτερικού για τη ναυπήγηση και μερικές φορές και για τη συντήρηση των πλοίων τους.
Επισημάνθηκε ακόμη ότι η Ελλάδα διαθέτει τεχνογνωσία για ναυπήγηση και μετασκευή πλοίων και μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις ανάγκες, ωστόσο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κατάλληλες νομικές, τεχνικές και διαδικαστικές παράμετροι για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με σοβαρότητα και να οικοδομηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας με τα ελληνικά ναυπηγεία.
«Στο πλαίσιο των αναγκαίων δράσεων με σκοπό την επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας προτάθηκε κατά προτεραιότητα η δημιουργία ενός Κρατικού Φορέα παροχής εγγυήσεων ανέγερσης πλοίων, κατά το παράδειγμα του export agency της Δανίας, που θα εξασφαλίζει την έκδοση refund guarantees από τα ελληνικά ναυπηγεία», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Επιπροσθέτως τονίστηκε η ανάγκη συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής, επενδύσεων σχετικών με την ανανέωση ή μετασκευή πλοίων που δραστηριοποιούνται τουλάχιστον μεταξύ δύο κρατών μελών της ΕΕ, καθώς και η διεκδίκηση αδιάθετων κεφαλαίων άλλων χωρών.
Ο ίδιος μηχανισμός θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του διαθέσιμου στόλου που δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά, καθώς η δράση αυτή θα δημιουργήσει οφέλη, όχι μόνο για τον ναυπηγοκατασκευαστικό τομέα, αλλά και για ολόκληρη την οικονομία, οδηγώντας τόσο στην ενίσχυση της ναυπήγησης όσο και της απασχόλησης.
Σχετικά με τα πλοία που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές, επισημάνθηκε η αναγκαιότητα διεύρυνσης του διαγωνιστικού ορίζοντα επιδότησής τους, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ενδυνάμωση της δανειοληπτικής ικανότητας των δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων, για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης και την ανανέωση του στόλου δημόσιας υπηρεσίας.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι κ. Βίτσας άκουσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εν λόγω προτάσεις και συμφώνησε πως είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην αύξηση των επενδύσεων στον κλάδο της ναυτιλίας και ναυπήγησης. Τόνισε, επίσης, την ανάγκη ενοποίησης της ναυπηγικής και ναυπηγοκατασκευαστικής βιομηχανίας σε έναν ενιαίο φορέα πολιτικής.