Στον κόσμο του Χάουαρντ Χοκς

Την εποχή που το Χόλιγουντ ανδρωνόταν ακόμη, έχοντας ξεφύγει από το εμβρυϊκό στάδιο των πρώτων χρόνων του, ο

Την εποχή που το Χόλιγουντ ανδρωνόταν ακόμη, έχοντας ξεφύγει από το εμβρυϊκό στάδιο των πρώτων χρόνων του, ο Χάουαρντ Χοκς (που αν ζούσε σήμερα θα γινόταν 120 χρόνων) ήταν παρών. Αυτή η τυχοδιωκτική φυσιογνωμία, που εκτός άλλων προσπάθησε να γίνει οδηγός αυτοκινήτων ταχύτητας και υπηρέτησε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως πιλότος καταδιωκτικού, βρέθηκε στη Μέκκα του κινηματογράφου στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Εκεί ο Χοκς αρχικώς δούλεψε ως μοντέρ, βοηθός σκηνοθέτη και σεναριογράφος. Δεν θα αργούσε όμως να εξελιχθεί σε έναν από τους πιο παραγωγικούς, ευφάνταστους και ποικιλόμορφους αμερικανούς σκηνοθέτες των δεκαετιών του 1930, του 1940 και του 1950. Ακόμη και στη δεκαετία του 1960, όταν το σινεμά άλλαζε και ο Χοκς βρισκόταν στη δύση της καριέρας του, γύρισε το «Ελ Ντοράντο», ένα γουέστερν που έμεινε στην Ιστορία.
Ομως υποτιμήθηκε. Υπήρξε μόλις μία φορά στην καριέρα του υποψήφιος για Οσκαρ σκηνοθεσίας το 1942 για την ταινία «Ο λοχίας Γιορκ». Το 1975 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου πήγε να «κουκουλώσει» το θέμα χαρίζοντάς του ένα ειδικό Οσκαρ συνολικής προσφοράς.
Σήμερα, με αφορμή τη συμπλήρωση των 120 χρόνων από τη γέννηση του Χοκς τη Δευτέρα 30 Μαΐου, οι κινηματογράφοι Αλκυονίς, Στούντιο και Ζέφυρος προβάλλουν τρεις από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του.
Ο «Μεγάλος ύπνος» («The big sleep»), μεταφορά του μυθιστορήματος του Ρέιμοντ Τσάντλερ, είναι μία από τις πιο όμορφες νουάρ ταινίες όλων των εποχών. Ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ υποδύεται τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου ο οποίος θα μπλέξει σε έναν ανεπανάληπτο δαίδαλο από τη στιγμή που αναλαμβάνει να ξεσκεπάσει μια υπόθεση εκβιασμού, θύμα της οποίας είναι η απαχθείσα κόρη ενός πλούσιου στρατηγού. Ο «Μεγάλος ύπνος» είναι κυριολεκτικά το μοντέλο του φιλμ νουάρ, ο Μπόγκαρτ ο ιδανικός ηθοποιός της εποχής για να αποδώσει τον ρόλο του κυνικού αλλά εν τέλει ηθικού, αδιάφθορου ντετέκτιβ, δίπλα στην (και πραγματική σύζυγό του) Λορίν Μπακόλ, την αποκρυστάλλωση της έξυπνης, σέξι και σκληρής «μοιραίας» γυναίκας.
Ξέφρενοι ρυθμοί, ασταμάτητη δράση, απίστευτα κωμικά επεισόδια που ακολουθούν σαν σφαίρες το ένα το άλλο, λογοπαίγνια που έχουν μείνει στην Ιστορία και δύο πρωταγωνιστές σε μεγάλη φόρμα πλάθουν το σύμπαν της «Γυναίκας με τη λεοπάρδαλη» («Bringing up baby»), κορυφαίας screwball κωμωδίας της δεκαετίας του 1930. Ο Κάρι Γκραντ υποδύεται τον αφηρημένο παλαιοντολόγο που επί χρόνια συναρμολογεί τον σκελετό ενός βροντόσαυρου στο μουσείο όπου εργάζεται. Ενώ ετοιμάζεται να παντρευτεί μια αυστηρή συνάδελφό του, μπλέκει σε μια τρελή ερωτική περιπέτεια με ένα νεαρό, όμορφο πλουσιοκόριτσο (Κάθριν Χέπμπορν) που βρίσκεται στο αντίθετο άκρο: τρέλα, ζωντάνια και αυθορμητισμός είναι τα χαρακτηριστικά της καλοαναθρεμμένης πλουσιοκόρης, η οποία έχει μόλις παραλάβει από το εξωτερικό ένα πολύ εξωτικό κατοικίδιο: μια εξημερωμένη λεοπάρδαλη!
Και, τέλος, το «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου» («His girl Friday», 1940), η καλύτερη κινηματογραφική εκδοχή του πολυκινηματογραφημένου θεατρικού έργου «Η πρώτη σελίδα» των Μπεν Χεκτ – Τσαρλς Μακ Αρθουρ: ο Κάρι Γκραντ και πάλι υποδύεται τον παμπόνηρο διευθυντή μιας εφημερίδας που προσπαθεί να μη χάσει τη ρεπόρτερ-αστέρι του, η οποία τυγχάνει να είναι και πρώην γυναίκα του (Ρόζαλιντ Ράσελ). Η απόφασή της να εγκαταλείψει το επάγγελμα για να αναζητήσει μια νέα ζωή θα τον αναγκάσει να κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τη μεταπείσει. Ανάλαφρη αλλά πανέξυπνη ταινία, με στακάτους διαλόγους, χαλαρές ερμηνείες από τους Γκραντ και Ράσελ και απανωτές ανατροπές που δεν σε αφήνουν ποτέ σε ησυχία. Θυμίζω ότι με το ίδιο θέμα ασχολήθηκε και ο Μπίλι Γουάιλντερ στην «Πρώτη σελίδα» του 1975, όπου διευθυντής ήταν ο Γουόλτερ Ματάου και ρεπόρτερ ο Τζακ Λέμον.
Οι προβολές

«Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου»

ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ως ΤΕΤΑΡΤΗ στις 20.00,

ΖΕΦΥΡΟΣ ΤΡΙΤΗ και ΤΕΤΑΡΤΗ στις 23.00

«Η γυναίκα με τη λεοπάρδαλη»

ΑΛΚΥΟΝΙΣ ΤΡΙΤΗ και ΤΕΤΑΡΤΗ στις 17.00,

ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΠΕΜΠΤΗ ως ΚΥΡΙΑΚΗ στις 20.00,

ΖΕΦΥΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΗ και ΔΕΥΤΕΡΑ στις 23.00

«Ο μεγάλος ύπνος»

ΑΛΚΥΟΝΙΣ ΚΥΡΙΑΚΗ και ΔΕΥΤΕΡΑ στις 17.00,

ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΚΥΡΙΑΚΗ και ΔΕΥΤΕΡΑ στις 17.00

Ζέφυρος: Τρώων 36, Θησείο, τηλ. 210 3462.677.

Στούντιο: Σταυροπούλου 33, πλατεία Αμερικής, τηλ. 210 8640.054. Αλκυονίς: Ιουλιανού 42-46, πλατεία Βικτωρίας (ηλεκτρικός Βικτώρια), Αθήνα, τηλ. 210 8220.008.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk