Μέλλον από υδρογόνο

«Mirai» στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου σημαίνει «μέλλον». Ενα μέλλον ενεργειακά αύταρκες, πλήρως απεξαρτημένο από τα ορυκτά καύσιμα και απαλλαγμένο από τις θλιβερές συνέπειες της αλόγιστης χρήσης τους.

ισχύς: 113 kW
ροπή: 335 Νm
κατανάλωση: 0,76 κιλά/100 χλμ.
0-100 χλμ.: 9,6 δευτερόλεπτα
τελική ταχ.: 178 χλμ./ώρα
αυτονομία: 550 χλμ.
ρύποι: 0 γραμμ./χλμ.
τιμή πώλησης: €66.000 (προ φόρων)

«Mirai» στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου σημαίνει «μέλλον». Ενα μέλλον ενεργειακά αύταρκες, πλήρως απεξαρτημένο από τα ορυκτά καύσιμα και απαλλαγμένο από τις θλιβερές συνέπειες της αλόγιστης χρήσης τους. Ενα μέλλον από υδρογόνο όπως καθ’ υπερβολήν τιτλοφορούμε τη σύντομη αλλά αποκαλυπτική εμπειρία μας στο αριστερό κάθισμα ενός ακόμα πρωτοποριακού τετράτροχου που υπογράφει η Toyota.

Για τον ιαπωνικό κολοσσό το ταξίδι στον μαγικό κόσμο της υδρογονοκίνησης ξεκίνησε το 1992. Ούτε λίγο ούτε πολύ, λοιπόν, χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια συνεχούς έρευνας και εξέλιξης ώστε το Mirai να μπορεί να υπερηφανεύεται πως αποτελεί το πρώτο ευρείας παραγωγής sedan που κινείται χάρη στο συμπιεσμένο υδρογόνο, το «καύσιμο» του μέλλοντος.
Μαθήματα χημείας

Αν μπορούμε σήμερα να ονειρευόμαστε μια κοινωνία, κινητήρια δύναμη της οποίας θα αποτελούν οι «πράσινες» πηγές ενέργειας, αυτό κατά κύριο λόγο οφείλεται στην ακαταμάχητη έλξη που παρατηρείται ανάμεσα στα άτομα του υδρογόνου και του οξυγόνου.
Ωστόσο, το υδρογόνο – σε αντίθεση με το οξυγόνο – δεν ανήκει στην κατηγορία των φυσικών πόρων που μπορείς να αντλήσεις ανέξοδα από το περιβάλλον. Θα πρέπει να το παραγάγεις, δεσμεύοντας ενέργεια την οποία έχεις τη δυνατότητα να αξιοποιήσεις σε διαφορετικό χρόνο και τόπο. Επί της ουσίας, λοιπόν, το υδρογόνο δεν αποτελεί μια πρωτογενή πηγή ενέργειας αλλά ένα μέσο αποθήκευσης, ανώτερο των σημερινών μπαταριών.
Κάθε ένα από τα συνολικά 700 Toyota Μirai που πρόκειται να παραχθούν μέχρι το τέλος της εφετινής χρονιάς – ο ετήσιος ρυθμός παραγωγής αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί το 2016 – εφοδιάζεται με μια μικρή μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, τις επονομαζόμενες κυψέλες καυσίμου.
Στο εσωτερικό αυτών των κυψελών συντελείται το θαύμα του ηλεκτρισμού, καθώς τα ηλεκτρόνια που αποσπώνται από το υδρογόνο κινούνται από το αρνητικό ηλεκτρόδιο προς το θετικό. Εκεί σμίγουν ξανά με τα πρωτόνια, όπως και με το οξυγόνο, σχηματίζοντας… νερό.
Από την παραγωγή στην κατανάλωση

Η παραπάνω διαδικασία δεν γίνεται αντιληπτή στο εσωτερικό του Mirai. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από τις κυψέλες καυσίμου ενισχύεται προτού μετατραπεί, με τη συμβολή του ενός και μοναδικού ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 154 ίππων, σε κινητική.

Υπό συγκεκριμένες συνθήκες, όπως για παράδειγμα κατά τη φάση της επιβράδυνσης, μέρος αυτής της ενέργειας αποθηκεύεται στις μπαταρίες νικελίου-μετάλλου ώστε να χρησιμοποιηθεί σε φάσεις που το φορτίο του ηλεκτροκινητήρα είναι υψηλότερο.

Στην πράξη, λοιπόν, έχεις να κάνεις με έναν υβριδικό συνδυασμό, μόνο που τη θέση του κινητήρα εσωτερικής καύσης έχουν πάρει οι κυψέλες καυσίμου και το ηλεκτρικό μοτέρ.
Το Mirai καλύπτει αποστάσεις με την ενέργεια που το ίδιο παράγει, καταναλώνοντας υδρογόνο. Μάλιστα, ο τρόπος με τον οποίο κινείται στην άσφαλτο παραπέμπει σε ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα.
Η αφθονία της ροπής – τα 335 Nm είναι άμεσα διαθέσιμα κάθε φορά που θα πιέσεις με αποφασιστικότητα το δεξί πεντάλ -, η απουσία του θορύβου και φυσικά των ρύπων είναι μερικά μονό από τα χαρακτηριστικά που πιστοποιούν την ηλεκτροκίνητη φύση του.
Αν και οι επιδόσεις δεν αποτελούν το ζητούμενο για ένα αυτοκίνητο με τις προδιαγραφές και τον προσανατολισμό του Mirai, ο τρόπος με τον οποίο το ιαπωνικό σεντάν των 1.850 κιλών επιταχύνει δεν μπορεί παρά να σε εντυπωσιάσει.
Στοιχεία όπως η εξαιρετική ακαμψία του πλαισίου και το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η στοχευμένη τοποθέτηση των βαρύτερων εξαρτημάτων πολύ κοντά στο δάπεδο του αυτοκινήτου, δικαιολογούν με τη σειρά τους την οικειότητα που νιώθεις από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι του υδρογονοκίνητου Toyota.
Μιλώντας, πάντως, για ένα όχημα που κινείται με τη βοήθεια της ηλεκτρικής ενέργειας εύλογα προκύπτει το ερώτημα της αυτονομίας. Οι δύο δεξαμενές με τις οποίες εφοδιάζεται το Mirai χωρούν σχεδόν 5 κιλά συμπιεσμένου υδρογόνου ή αν προτιμάτε τη δυνατότητα του επαναστατικού Toyota να διανύει περίπου 550 χιλιόμετρα.
Εξίσου κρίσιμο για την καθημερινότητά σου με το Mirai είναι το γεγονός ότι η διαδικασία πλήρωσης των δεξαμενών δεν διαρκεί περισσότερο από 5 λεπτά. Αρκεί βέβαια να εντοπίσεις έναν από τους μόλις 78 σταθμούς ανεφοδιασμού που διαθέτει η γηραιά ήπειρος.
Το Mirai ανοίγει ένα νέο, πολλά υποσχόμενο κεφάλαιο στην ιστορία της Toyota αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης. Η έλλειψη υποδομής αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται σήμερα να αντιμετωπίσει, τη στιγμή μάλιστα που το κόστος παραγωγής-διάθεσης ενός υδρογονοκίνητου οχήματος έχει ήδη περιοριστεί σε επίπεδα που σου επιτρέπουν να χαρακτηρίσεις την απόκτησή του εφικτή.

Ψηφιακός κόσμος
Τοποθετημένη στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, η οθόνη των 4,2 ιντσών επιτελεί τον ρόλο του πίνακα οργάνων, προβάλλοντας τις σημαντικότερες πληροφορίες. Δύο ακόμη οθόνες, εκείνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και του συστήματος κλιματισμού, συνθέτουν ένα hi-tech περιβάλλον.
Σχεδίαση των άκρων
Οι σχεδιαστικές επιλογές που έχουν γίνει στο εξωτερικό τμήμα και στον θάλαμο επιβατών μαρτυρούν περισσότερο την αγωνία των ανθρώπων της Toyota να δηλώσουν τη διαφορετικότητα της πρότασής τους και λιγότερο μια αναγκαιότητα που επέβαλαν οι σύνθετες προδιαγραφές του αυτοκινήτου. Ο εξοπλισμός εξαντλεί κάθε απαίτηση σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.
Χώρος για τέσσερις
Οι δύο ανεξάρτητες θέσεις της πίσω σειράς καθισμάτων ίσως αποδειχθούν στενές για δύο εύσωμους επιβάτες, αποκαλύπτοντας τους χωροταξικούς συμβιβασμούς που έχουν πραγματοποιηθεί ώστε το μήκους 4,9 μέτρων Mirai να φιλοξενήσει τις κυψέλες καυσίμου, τις δύο δεξαμενές συμπιεσμένου υδρογόνου καθώς και τις μπαταρίες νικελίου-μετάλλου.
Highlights

Αξιοπιστία
Η Toyota αξιοποίησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την τεχνογνωσία της στην υβριδική τεχνολογία. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 154 ίππων, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου και οι μπαταρίες νικελίου-μετάλλου προέρχονται από τις υβριδικές προτάσεις της Lexus. Η ιαπωνική φίρμα προσφέρει εγγύηση 100.000 χιλιομέτρων ή 8 ετών για τα επιμέρους τμήματα του Mirai, δηλώνοντας παρ’ όλα αυτά ότι το όριο ζωής του ξεπερνά εκείνο ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Αποδοτικότητα
Παρά το γεγονός ότι το βάρος και ο όγκος των κυψελών καυσίμου περιορίστηκε σχεδόν στο μισό σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, η αποδοτικότητά τους αυξήθηκε κατά 28%. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών εξέλιξης του Mirai, οι ενεργειακές κυψέλες απέδειξαν ότι μπορούν να διατηρήσουν τη λειτουργικότητά τους ακόμη και σε ακραίες θερμοκρασίες.

Περιβάλλον

To νερό αποτελεί το μοναδικό υποπροϊόν που παράγεται από τη χημική αντίδραση που συντελείται στο εσωτερικό των κυψελών καυσίμου. Ενα μέρος του επαναχρησιμοποιείται ενώ το υπόλοιπο αποβάλλεται στο εξωτερικό περιβάλλον.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Autohub
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk