«Αξιότιμε κ. Υπουργέ των προγραφών, των απολύσεων και των διορισμών, του νόμου που στραγγαλίζει τον Κινηματογράφο, της απαξίωσης του πολύτιμου πνεύμονα των επιχορηγούμενων θιάσων, της εμπάθειας, του σνομπισμού, της προχειρότητας και της βιασύνης, του ερασιτεχνισμού, του αυταρχισμού και των ψεύτικων υποσχέσεων.»
Με την παραπάνω φράση αρχίζει η επιστολή που έστειλε ο ηθοποιός κ. Γιάννης Βούρος στον αναπλ. Υπουργό πολιτισμού κ. Νίκο Ξυδάκη μετά την παραίτησή του από την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας.
Και συνεχίζει:
«Έχω «κατηγορηθεί» πως εδώ και 36 χρόνια σε οποιονδήποτε χώρο δραστηριοποιήθηκα (αθλητικό, καλλιτεχνικό και πολιτικό), προσέγγισα τις πιο δύσκολες και δυσάρεστες καταστάσεις με μετριοπάθεια, ταπεινότητα, σεμνότητα αλλά και με ιδιαίτερα παρεξηγήσιμο συμβιβαστικό για πολλούς τρόπο.

Προφανώς κι εσείς παρεξηγήσατε ή μεταφράσατε λάθος τη διάθεση που έδειξα προκειμένου να προχωρήσουμε σε ένα «φιλικό και βελούδινο διαζύγιο» όπως μου προτείνατε τηλεφωνικώς. Διαλέξατε πάλι-πλειστάκις κατά τη διάρκεια της υπουργικής σας θητείας – τον λάθος δρόμο. Δεν σας πάει φαίνεται αυτός της Αρετής και επιλέγετε εμμονικά τον δρόμο της Κακίας.

Δεν θεωρώ καθόλου περιττό να σας θυμίσω πως στη μια και μοναδική εικοσάλεπτη συνάντηση που είχαμε στις 31 Μαρτίου 2015 στο γραφείο σας, εγώ πρώτος, προκειμένου να διευκολύνω τον όποιο προγραμματισμό η όποιο σχέδιο είχατε για το ΚΘΒΕ, πρότεινα να αποχωρήσω οικειοθελώς. Αντ’ αυτού η συζήτηση επικεντρώθηκε στην παραμονή μου στη θέση μου προτείνοντας μου παράλληλα τη συρρίκνωση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, κάτι που συζητήσατε στη συνεχεία επανειλημμένως και με τα σωματεία των εργαζομένων.

Παράλληλα, στις επίκαιρες ερωτήσεις που δεχθήκατε στη Βουλή από βουλευτές αποτυπώθηκε στις απαντήσεις σας ανάγλυφα η αποψιλωτική διάθεση που δείξατε ευθύς εξαρχής για τον συγκεκριμένο Θεατρικό Οργανισμό. Προσθέτω τις έωλες υπόνοιες που αφήνατε προς το πρόσωπο μου περί ατασθαλιών και άλλων τινών κακουργηματικών πράξεων εις βάρος του Δημοσίου προτείνοντας διαχειριστικό και οικονομικό έλεγχο. Κάτι που πρότεινα παράλληλα και εγώ στο ΣΔΟΕ και στον Εισαγγελέα Θεσσαλονίκης κατά της διαφθοράς, προκειμένου να αποτυπωθεί επίσημα η οικονομική διαχείριση του Οργανισμού από 1/6/2013 που ανέλαβα έως σήμερα. Προφανώς έχετε ήδη στα χέρια σας το πόρισμα της Εισαγγελίας που θέτει την υπόθεση στο αρχείο καθώς ουδέν μεμπτό εμφανίστηκε.

Η φαρέτρα σας φάνηκε να αδειάζει από τα βέλη που προορίζονταν για το Κρατικό όπως και για εμένα προσωπικά όταν καταλάβατε πως δεν υφίσταται θέμα συρρίκνωσης (κλείσιμο των σκηνών της Μονής Λαζαριστών, κλείσιμο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, μείωση αριθμού εργαζομένων όπως προτείνατε) του πολιτιστικού αυτού πυρήνα και πως η άποψη σας, τουλάχιστον επί των ημερών μου, δεν επρόκειτο να υλοποιηθεί. Δέσμευση που ανέλαβα και απέναντι στη Γενική Συνέλευση των εργαζομένων.

Δεν θεωρώ καθόλου περιττό να αναφέρω πως σπεύσατε ασθμαίνοντας -γιατί άραγε;- να προχωρήσετε στην αντικατάσταση μου το τελευταίο 24ωρο της απελθούσας κυβέρνησης, όταν επί σειρά μηνών δεν έχετε απαντήσει σε κανένα από τα αλλεπάλληλα απεγνωσμένα emails που σας έστελνα προκειμένου να αντιμετωπίσετε ως οφείλατε το μείζον οικονομικό πρόβλημα του Θεάτρου.

Επίσης, δεν θεωρώ καθόλου περιττό να αναφέρω πως το τελευταίο διάστημα ταξιδέψατε τρεις φορές στη Θεσσαλονίκη και δεν μπήκατε στον κόπο να επισκεφτείτε θεσμικά όχι εμένα αλλά τους απλήρωτους εργαζόμενους. Να συζητήσετε μαζί τους και έτσι αμέσως η εμμέσως να δηλώσετε την στήριξη σας στον μεγαλύτερο πολιτιστικό πυρήνα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Και τώρα στο προκείμενο. Όταν την περασμένη εβδομάδα μου προτείνατε να παραιτηθώ αποδέχτηκα αμέσως και αδιαμαρτύρητα το αίτημα σας ζητώντας μονό προθεσμία μερικών ήμερων προκειμένου να ταχτοποιηθούν εκκρεμότητες που εξυπηρετούσαν το ήδη διαμορφωμένο ρεπερτόριο της ερχόμενης περιόδου. Συμφωνήσαμε και σε αυτό. Όπως συμφώνησα και στην πρόταση της νομικής συμβούλου σας κ. Παπανικολάου να υπάρξει και γραπτή παραίτηση μου για να εμφανιστεί το Υπουργείο και νομικά καλυμμένο. Η διαφωνία προέκυψε όταν μου επιβλήθηκε να παραποιήσω την ημερομηνία κατάθεσης της παραίτησης μου. Τότε, κύριε υπουργέ καταλαμβάνεστε και πάλι από τη δαιμονική επενέργεια της προχειρότητας, του άκρατου αυταρχισμού, της βιασύνης και του ερασιτεχνισμού -τα μοναδικά διακριτικά στοιχειά της Υπουργικής σας θητείας πανταχόθεν ορατά – και σπεύδετε να ανασύρετε παράνομα και ανήθικα προσωπική επιστολή παραίτησης μου προς τον τέως Υπουργό Πολιτισμού κ. Τασούλα, μιας προηγούμενης Κυβέρνησης για εντελώς διαφορετικούς λόγους τον Δεκέμβριο του 2014, η οποία, προς ενημέρωσή σας, δεν έγινε ποτέ αποδεκτή.

Κύριε Υπουργέ, δε γνωρίζω και αμφιβάλλω ειλικρινά αν στο λεξιλόγιο σας συμπεριλαμβάνεται το λήμμα «αξιοπρέπεια». Με οδηγό μου λοιπόν αυτήν, εγώ αποχωρώ βεβαίως από τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της δεύτερης Κρατικής σκηνής της χώρας, καθώς έτσι με υποχρεώνει το κίβδηλο ΦΕΚ αλλά και το αξιακό μου σύστημα που δεν ναρκισσεύεται από θέσεις, τίτλους και αξιώματα. Εμείς δεν θα χαθούμε. Θα συναντηθούμε σε άλλες αίθουσες, εκεί που αποκαθίσταται το δίκαιο και το ηθικό διεκδικώντας το ελάχιστο δείγμα σεβασμού που οφείλουμε στους θεσμούς.»
Ο κ. Βούρος κλείνει την επιστολή του με ένα απόσπασμα του Μπέρτολτ Μπρεχτ γραμμένο το 1938, το οποίο και αφιερώνει στον κ. Ξυδάκη: «Στεκόμουν πάνω σε έναν λόφο/ Κι είδα το Παλιό να πλησιάζει/ Μα ερχόταν σα Νέο./ Σερνόταν πάνω σε καινούργια δεκανίκια / Που κανένας δεν είχε ξαναδεί/ Κι απέπνεε νέες μυρωδιές σαπίλας/ Που κανείς δεν είχε ξαναμυρίσει»


Η απάντηση του αν. Υπουργού Πολιτισμού κ. Νίκου Ξυδάκη στον Γ. Βούρο είναι η εξής:

«Ο κ. Βούρος την 31η Μαρτίου 2015 είχε θέσει την παραίτηση του στη διάθεση του υπουργού. Συνέχισε να εργάζεται.
Την Δευτέρα 17η Αυγούστου 2015 σε τηλεφωνική επικοινωνία εζητήθη η παραίτηση του κ. Βούρου. Συμφώνησε. Του ελέχθη ότι ο υπουργός θα εκφράσει τις ευχαριστίες του και ότι σε συνεννόηση με το νέο διευθυντή θα ακολουθηθεί ομαλή παράδοση και παραλαβή. Συμφωνήθηκε να εκδοθεί ανακοίνωση κοινή συναινέσει.

Πράγματι, την επομένη, Τρίτη 18η Αυγούστου 2015, ο κ. Βούρος απέστειλε e-mail στη διεύθυνση του γραφείου του αν. υπουργού με δικό του σχέδιο δελτίου τύπου, το οποίο προσαρμόσθηκε, του ανεγνώσθη τηλεφωνικώς, συμφώνησε και ακολούθως εξεδόθη. Από την περασμένη Τρίτη 18 του μηνός, ημέρα έκδοσης του κοινής αποδοχής δελτίου τύπου και για μία ολόκληρη εβδομάδα, ουδεμία επίσημη διάψευση ή αντίδραση υπήρξε εκ μέρους του κ. Βούρου.

Εν συνεχεία, για ολοκλήρωση της διαδικασίας του εζητήθη και γραπτώς η τελευταία παραίτηση, πράξη την οποία απέφυγε. Ακολούθησε η πράξη αποδοχής παραίτησης.

Ως εκ τούτου, ο κ. Βούρος βρίσκεται να έχει υποβάλει γραπτή παραίτηση τον Δεκέμβριο 2014, δύο προφορικές παραιτήσεις, μία τον Μάρτιο και μία τον Αύγουστο 2015, και να έχει υπαγορεύσει το δελτίο τύπου της παραίτησης του, αλλά να μην έχει παραιτηθεί… Συμφωνία κυρίων, πράγματι.

Έχω την αφέλεια να θεωρώ ότι για το «βελούδινο διαζύγιο» αρκεί ο λόγος των συνομιλούντων δημοσίων προσώπων. Είχα και έχω επίσης την πεποίθηση ότι είναι προτιμητέα η συναίνεση από την ακαριαία αποπομπή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή, άνευ προειδοποιήσεως και άνευ αιτιολογήσεως, δυνατότητα που δίνει προσφάτως ψηφισθείς νόμος.
Σε κάθε περίπτωση, καθήκον του εποπτεύοντος υπουργού, είναι να προσπαθεί με κάθε σύννομο τρόπο να ενισχύει την εύρυθμη λειτουργία του εποπτευομένου οργανισμού και να θωρακίζει το δημόσιο συμφέρον. Γι΄ αυτό τον λόγο, διορίσαμε νέο Διοικητικό Συμβούλιο, γι΄ αυτό τον λόγο πετύχαμε ρύθμιση 150 δόσεων για το δυσθεώρητο χρέος προς το ΙΚΑ, η οποία ρύθμιση απειλείται και πάλι.

Το Κ.Θ.Β.Ε. πράγματι υποφέρει, το παρακολουθούμε με έγνοια και αγωνία και έμπρακτη φροντίδα. Αλλά τα δεινά του δεν γεννήθηκαν τον Φεβρουάριο, όταν υπογράψαμε την πρώτη δόση της επιχορήγησης από τον προϋπολογισμό του 2015. Τα δεινά γεννήθηκαν και γιγαντώθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, σε δύο εκ των οποίων διευθυντής ήταν ο κ. Βούρος.

Ο καθείς αναλαμβάνει τις ευθύνες του και κάνει την αυτοκριτική του. Τα υπόλοιπα είναι εκδραματίσεις άνευ αντικειμένου. Μάλλον, προεκλογικά πυροτεχνήματα.

Τέλος, διαχειριστικό έλεγχο το υπουργείο ουδέποτε διέταξε, γνωρίζοντας ότι διεξάγονται ήδη άλλοι έλεγχοι, για να μη δημιουργούνται δυσμενείς εντυπώσεις.

Διαχειριστικό και λογιστικό έλεγχο θα παραγγείλει η νέα διοίκηση του θεάτρου για να εξακριβωθεί πώς και επί ποίων δημιουργήθηκε το οικονομικό ναυάγιο του Κ.Θ.Β.Ε. με χρέη της τάξης των 8 εκατομμυρίων ευρώ. »