Έξι μέτρα, τα οποία θα έχουν δεκαετή ισχύ και θα εγγυώνται την καλύτερη λειτουργία του ανταγωνισμού στις υπερατλαντικές πτήσεις, επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τρία σημαντικότερα μέλη της Sky Team, Air France/KLM, Alitalia και Delta, ολοκληρώνοντας έτσι την ανάλυση αγοράς και στις τρεις μεγάλες αεροπορικές συμμαχίες του πλανήτη.
Σύμφωνα με την απόφαση της Κομισιόν, οι τρεις αεροπορικές εταιρίες δεσμεύονται:
– Να καταστήσουν διαθέσιμες χρονοθυρίδες προσαπογείωσης (Slots) στα αεροδρόμια του Άμστερνταμ, της Ρώμης και της Νέας Υόρκης για πτήσεις από Άμστερνταμ προς Νέα Υόρκη και Ρώμη –Νέα Υόρκη και αντίστροφα.
– Να συνάψουν συμφωνίες που θα επιτρέψουν στους ανταγωνιστές τους να πωλούν εισιτήρια των πτήσεων τους στα συγκεκριμένα δρομολόγια.
– Να προχωρήσουν σε συμβάσεις που θα διευκολύνουν την πρόσβαση στην διασυνδεόμενη κίνηση των εταιριών στα επίμαχα δρομολόγια.
– Να παράσχουν πρόσβαση στα προγράμματα τακτικών επιβατών στα συγκεκριμένα δρομολόγια.
– Να επιτρέψουν σε επιβάτες των ανταγωνιστών που δεν έχουν αντίστοιχο πρόγραμμα τακτικών επιβατών να αυξήσουν και να εξαργυρώσουν τα μίλια τους στα δικά τους προγράμματα τακτικών επιβατών.
– Να υποβάλουν στοιχεία για την συνεργασία τους, που θα διευκολύνουν την αξιολόγηση των επιπτώσεις της αεροπορικής συμμαχίας στις αγορές διαχρονικά.
Η Κομισιόν θεωρεί ότι τα συγκεκριμένα μέτρα αντιμετωπίζουν με κατάλληλο τρόπο τα ζητήματα ανταγωνισμού που είχαν εντοπιστεί από την έρευνά της και υπογραμμίζει ότι εφεξής θα είναι κατά νόμον δεσμευτικά για τις Air France/KLM, Alitalia και Delta.
Οι Βρυξέλλες είχαν ανησυχίες ότι η συνεργασία ανάμεσα στις συγκεκριμένες αερογραμμές μπορεί να βλάψει τον ανταγωνισμό τόσο για τους επιβάτες των πτήσεων Άμστερνταμ –Νέα Υόρκη και Ρώμη –Νέα Υόρκη, όσο και για τους διακεκριμένους επιβάτες της πτήσης Παρίσι –Νέα Υόρκη
Οι αεροπορικές εταιρίες μπορούν να συνεργάζονται για να μεγαλώσουν τα δίκτυά τους, εάν αυτό τα κάνει πιο αποτελεσματικά και τις επιτρέπει να εξυπηρετούν καλύτερα τους επιβάτες τους, δήλωσε η Επίτροπος Ανταγωνισμού, κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ.
Παράλληλα, η κυρία Βέστεϊγιερ σημείωσε ότι με την συγκεκριμένη απόφαση η Κομισιόν έχει ολοκληρώσει τους ελέγχους στις τρεις μεγαλύτερες αεροπορικές συμμαχίες και βρίσκεται ένα βήμα ακόμη πιο κοντά στο να ρυθμίζει καλύτερα τις διατλαντικές αεροπορικές αγορές
Το 2009 και 2010 η Air France/KLM, Alitalia και Delta είχαν υπογράψει συμφωνία για την δημιουργία μίας διατλαντικής κοινοπραξίας. Η Κομισιόν είχε ανησυχίες ότι η «εντατική συνεργασία» μεταξύ των τριών μερών, που περιελάμβανε κατανομή κερδών και κοινή διαχείριση των προγραμμάτων, της τιμολόγησης και της χωρητικότητας, μπορεί να οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές στα συγκεκριμένα δρομολόγια.
Μετά την παρέμβαση των Βρυξελλών, οι τρεις εταιρίες πρότειναν από κοινού τις έξι δεσμεύσεις και τον Οκτώβριο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διαβούλευση με την αγορά για τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, οι οποίες τελικά τροποποιήθηκαν και τέθηκαν σε ισχύ.
Εάν οι Air France/KLM, Alitalia ή DeltaDelta παραβιάσουν τις δεσμεύσεις τους κινδυνεύουν με πρόστιμο που μπορεί να φτάσει έως και το 10% του ετήσιου τζίρου τους.
Είχε προηγηθεί η ολοκλήρωση έρευνας των Βρυξελλών το 2013 στις υπερατλαντικές πτήσεις των μελών της Star Alliance, Air Canada, United and Lufthansa, με την οποία οι εταιρίες δεσμεύτηκαν να λάβουν παρόμοια μέτρα υπέρ του ανταγωνισμού. Κάτι αντίστοιχο έγινε και το 2010 έπειτα από έρευνα στα μέλη της one world, British Airways, American Airlines και Iberia.