Την ένταξη του βόρειου τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) στο επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ πρότεινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η κυβέρνηση. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η τροποποίηση της μελέτης του οδικού άξονα, που προτείνει η νέα χάραξη να «κουμπώνει» με την Εγνατία Οδό στο Κηπουργιό Γρεβενών και όχι στο Βενέτικο, όπως αναμενόταν.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη σε γραπτή ερώτηση βουλευτών της ΝΔ, τα τμήματα Τρίκαλα – Α/Κ Γρεβενών και Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας, «λόγω των εξαιρετικά περιορισμένων διαθέσιμων πόρων, δεν έχουν περιληφθεί στον κατάλογο Μεγάλων έργων» του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014-2020, που υποβλήθηκε στην Κομισιόν.
«Ετσι, σε μελλοντική αναθεώρηση του Προγράμματος και εφόσον εξασφαλιστούν πρόσθετοι πόροι για τις μεταφορές» αναφέρει ο υπουργός Υποδομών, θα προωθηθεί η ένταξη των έργων στο συγκεκριμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα.


Στόχος για το βόρειο τμήμα
«Παράλληλα, η χρηματοδότηση της υλοποίησης του βόρειου τμήματος του Ε65 έχει περιληφθεί ως αίτημα στις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για το Επενδυτικό Πρόγραμμα Γιούνκερ» σημειώνεται.
Το πακέτο Γιούνκερ έχει εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και, σύμφωνα με το υπουργείο, το πρόγραμμα αναμένεται να καταστεί λειτουργικό ως τον Ιούνιο του 2015. Σημειωτέον ότι η Ελλάδα έχει προτείνει 174 επενδυτικά σχέδια αξίας 41,4 δισ. ευρώ, τα οποία αφορούν ενέργεια, μεταφορές, υποδομές, νέες τεχνολογίες, προστασία περιβάλλοντος κ.τ.λ. Ομως είναι άγνωστο ποια από αυτά τα έργα ενδέχεται να ενταχθούν.
Ο Ε65 αποτελεί έργο-γέφυρα, το οποίο εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» ως συνεχιζόμενο έργο της περιόδου 2000-2006.
Με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και την επανεκκίνηση του έργου αποφασίστηκε να προχωρήσει κανονικά το τμήμα Α/Κ Ξυνιάδας – Α/Κ Τρικάλων, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, ενώ τα υπόλοιπα τρία τμήματα θα κατασκευαστούν σε επόμενη χρονική περίοδο. Το τμήμα ΠΑΘΕ – Α/Κ Ξυνιάδας έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο μεγάλων έργων του νέου επιχειρησιακού προγράμματος της περιόδου 2014-2020 και πέρασε στον Αξονα Προτεραιότητας 3 «Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο και Οδική Ασφάλεια», που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Συνοχής.
Οπως σημειώνει το υπουργείο, «για την επιτάχυνση των διαδικασιών, που προηγούνται της έναρξης κατασκευής των τμημάτων Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών και Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας απαιτείται η ύπαρξη ενάριθμου χρηματοδότησης από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων», κάτι για το οποίο έχει γίνει αίτημα.
Παράλληλα, εξηγεί το υπουργείο, «θα πρέπει να εξασφαλιστεί εγκαίρως η ύπαρξη των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων (DG COMP), καθώς και των μελετών σκοπιμότητας / κόστους – οφέλους, δεδομένου ότι απαιτούν προαπαιτούμενα στοιχεία για τη συγχρηματοδότηση Μεγάλων Εργων την επόμενη Προγραμματική Περίοδο».


Τροποποίηση χάραξης

Στο μεταξύ, κατετέθη από τον παραχωρησιούχο η μελέτη για την τροποποίηση της χάραξης του Ε65 στο υπουργείο Υποδομών, όπως προβλεπόταν από την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η χάραξη του οδικού άξονα θα καταλήγει στο Κηπουργειό Γρεβενών, όπου θα δημιουργηθεί ανισόπεδος κόμβος για τη σύνδεση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας με την Εγνατία Οδό.
Το «κομμένο» τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ και παραμένει στη σύμβαση παραχώρησης του Ε65, προκειμένου να κατασκευαστεί. Οι αποφάσεις για την τύχη του βόρειου τμήματος –δηλαδή αν θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης ή αν θα εκτελεστεί ως δημόσιο έργο –αναμένεται να ληφθούν ως το 2018.
Τα προβλήματα του Ε65 ξεκίνησαν όταν η Ελλάδα ετέθη εκτός χρηματαγορών, που είχε ως αποτέλεσμα την αναστολή της δανειοδότησης των τεσσάρων οδικών αξόνων από τις τράπεζες.
Με βάση τη συμφωνία επανεκκίνησης του έργου, το χρηματοδοτικό κενό της περιόδου κατασκευής του Ε65 φτάνει στα 214 εκατ. ευρώ. Για την Κεντρική Οδό υιοθετήθηκε το σενάριο κατάργησης της επιδότησης λειτουργίας από το Δημόσιο (λύση που εξοικονομεί για το κράτος περίπου 2 δισ. ευρώ για την περίοδο λειτουργίας) και σύνδεσης του έργου με τη Νέα Οδό. Δηλαδή, το αντίστοιχο κόστος θα καλύπτεται από τα έσοδα της Νέας Οδού με τη χρηματοοικονομική σύνδεση των δύο αυτών συμβάσεων παραχώρησης.
Με βάση τα απαισιόδοξα και αισιόδοξα σενάρια που επεξεργάστηκε το υπουργείο Υποδομών, το μερίδιο από τα καθαρά έσοδα για τη Νέα Οδό και την Κεντρική οδό κυμαίνονται από 1,6 δισ. ευρώ ως 7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ο παραχωρησιούχος θα λάβει ως 1 δισ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο από 0,6 ως και 6 δισ. ευρώ.

HeliosPlus