Εκκληση για βοήθεια κάνουν προς την πολιτεία οι διοικήσεις των δυο μεγαλύτερων πανεπιστημίων στη χώρα, ΕΚΠΑ και ΑΠΘ, που ανακοίνωσαν σήμερα ότι συνδυασμός της υποχρηματοδότησής τους και τους υπερβολικά μεγάλου αριθμού μετεγγραφομένων φοιτητών, τα οδηγεί σε πλήρη διάλυση.
Οι πρυτανικές αρχές του πανεπιστημίου Αθηνών αναφέρουν ότι με 1700 επιπλέον μετεγγραφόμενους φοιτητές έχουν μείωση 74% του προϋπολογισμού τους.
Στην Θεσσαλονίκη οι πρυτανικές αρχές του Ιδρύματος έδωσαν συνέντευξη Τύπου και ανέφεραν ότι το Ίδρυμα έχει ένα ποσοστό 66,5% αύξηση των πρωτοετών φοιτητών του και μετά την εφαρμογή του θεσμού των μετεγγραφών θα έχει περίπου 10.705 εισακτέους έναντι των 4.450 που είχαν προταθεί από τη διοίκηση του. Παράλληλα υπάρχουν συνολικές ανελαστικές δαπάνες 19,890,444 ευρώ με μια παράλληλη μείωση του προϋπολογισμού σε ποσοστό 81,4% σε σχέση με το 2009. Η επιχορήγηση του τακτικού προϋπολογισμού από το υπουργείου Παιδείας από το ποσό των 40.230.00€ το 2009 έφτασε στα 17.500.00 € το 2014 (μείωση 56,5%) και το 2015 στα 15.000.000€ (μείωση 62,7%).
«Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για το 2015 (11,5 εκ. ευρώ) είναι μειωμένο κατά 74% σε σχέση με τη χρηματοδότηση του 2009. Προκύπτει έτσι ένα σοβαρό έλλειμμα τουλάχιστον 9,5 εκ. ευρώ ως προς την αντιμετώπιση των απολύτως αναγκαίων ανελαστικών δαπανών του πανεπιστημίου. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο περαιτέρω μείωσης δαπανών, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται πλέον η ομαλή λειτουργία του πανεπιστημίου και των εξαρτωμένων από αυτό οργανισμών» αναφέρεται στην ανακοίνωση του πανεπιστημίου Αθηνών.
«Όμως το υπουργείο απαιτεί από το πανεπιστήμιο την υποβολή ισοσκελισμένου προϋπολογισμού. Έτσι το πανεπιστήμιο Αθηνών εξαναγκάζεται τώρα από την Πολιτεία να υποβάλει έναν πλασματικά ισοσκελισμένο προϋπολογισμό που δεν καλύπτει τις πραγματικές του βασικές ανάγκες και στην ουσία προδικάζει την πλήρη αδυναμία λειτουργίας του. Το πανεπιστήμιο απευθύνει επείγουσα και αγωνιώδη έκκληση προς την κυβέρνηση να μεριμνήσει αποφασιστικά για την άμεση οικονομική ενίσχυση και διασφάλιση της λειτουργίας του αρχαιότερου πανεπιστημίου της χώρας» καταλήγει η δραματική ανακοίνωση του Ιδρύματος.
Στη Θεσσαλονίκη
Τμήματα όπως οι Επιστήμες Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είχε 118,0% αύξηση των εισακτέων τους με τον θεσμό των μετεγγραφών. Το Τμήμα Πληροφορικής είχε 112,4% αύξηση αριθμού εισακτέων και η Ιατρική σχολή του 101,5%!
Όπως ανέφερε ο πρύτανης του Ιδρύματος κ. Θεμ. Μήτκας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) είναι το μεγαλύτερο, ως προς τα γνωστικά πεδία που θεραπεύει, Πανεπιστήμιο της Ελλάδος με 41 Τμήματα, 2013 καθηγητές και λέκτορες (31.10.2014), περίπου 50.000 ενεργούς προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και 25.000 παρελθόντων ετών.
«Το προσωπικό όλων των κατηγοριών του ΑΠΘ προσπαθεί –καταβάλλοντας τα τελευταία χρόνια υπεράνθρωπες προσπάθειες –να ανταποκριθεί στην πρωταρχική αποστολή του, δηλαδή την εκπαίδευση των φοιτητών του σε όλους τους κύκλους σπουδών και στην έρευνα, καθώς και στους στρατηγικούς του στόχους, που παραμένουν –όπως ήταν από την ίδρυσή του –υψηλοί και σταθερά προσανατολισμένοι στη συνέχιση της παράδοσής του, να πρωτοπορεί και να ξεχωρίζει σε όλα τα επίπεδα: της εκπαίδευσης, της έρευνας, του πολιτισμού, της σύνδεσης με την κοινωνία» δήλωσε.
«Και το κατορθώνει επιτυχώς, σε όλα τα επίπεδα –παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, ενώ χτίζει τη φήμη του στη βάση της ακαδημαϊκής αριστείας και σε βάθος χρόνου και, παρόλο που οι συνθήκες υπό τις οποίες επιτελεί το έργο του τα τελευταία χρόνια είναι δυσμενέστατες (εν γνώσει του υπουργείου Παιδείας), η πρόσφατη απόφαση για τις μετεγγραφές στα πανεπιστήμια θα επηρεάσει καταλυτικά το επίπεδο της εκπαίδευσης και της έρευνας στα περισσότερα των Τμημάτων του και –κυρίως –εκείνων που δέχονται υπερβολικά μεγάλο αριθμό μετεγγραφομένων» τόνισε χαρακτηριστικά ο πρύτανης του Ιδρύματος.
Και πρόσθεσε: «Το ΑΠΘ θλίβεται ιδιαίτερα που διαβλέπει την αποδόμηση του έργου πολλών δεκαετιών, την οποία με άοκνες προσπάθειες προσπαθεί το προσωπικό του να περιορίσει και να αναστρέψει».
Συγκεκριμένα όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι του Ιδρύματος στην σημερινή συνέντευξη Τύπου:
– Τα 32 από τα 41 Τμήματα του ΑΠΘ πρόκειται να δεχτούν φοιτητές από μετεγγραφές. Σε αυτά, ο αριθμός των εισακτέων με πανελλαδικές εξετάσεις ήταν 5.425, ενώ μέχρι 30.10.2014 έχουν ήδη εγγραφεί 6.705, επειδή προστέθηκαν οι εισακτέοι διαφόρων ειδικών κατηγοριών (εισακτέοι 10%, Μουσουλμάνοι, Αλλοδαποί – Κύπριοι, Ομογενείς – Τέκνα Ελλήνων Εξωτερικού, Εισακτέοι 5% λόγω ειδικών παθήσεων, Μαθητές ΣΣΑΣ, και εκκρεμούν ακόμη στην πλειοψηφία των Τμημάτων οι κατατακτήριες εξετάσεις, η εισαγωγή αθλητών) και άρχισαν οι εγγραφές των 1.808 υποψηφίων από μετεγγραφές.
– Με τους μέχρι τώρα υπολογισμούς για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, αναμένεται να εγγραφούν για πρώτη φορά πάνω από 10.000 φοιτητές, ενώ το 2012-2013 οι εγγεγραμμένοι στο σύνολο των 41 Τμημάτων του ΑΠΘ σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ήταν 7.467 και το 2013-2014 οι εγγεγραμμένοι ανήλθαν στους 8.347 (τα επίσημα στοιχεία θα εκδοθούν αρχές Δεκεμβρίου).
– Αίτηση μετεγγραφής από το ΑΠΘ προς άλλα Πανεπιστήμια έχουν υποβάλει λιγότεροι από 500 φοιτητές από 38 Τμήματα.
– Σε 15 από τα 41 Τμήματα του ΑΠΘ αναμένεται να εγγραφούν σχεδόν διπλάσιοι φοιτητές από τον αριθμό εισακτέων (αύξηση από 85% έως 118%!)
– Ταυτόχρονα, η μείωση του αριθμού των καθηγητών/λεκτόρων σε 16 από τα συγκεκριμένα Τμήματα κατά την περίοδο 2009-2014 (31.10.2014) φτάνει μέχρι και 31,7% (κατά μ. ο. 5,9%), ενώ στο τέλος της επόμενης τετραετίας (2018) η μείωση, με βάση μόνο τις επικείμενες συνταξιοδοτήσεις, θα ανέλθει σε ποσοστό περίπου 17,4% και θα επηρεάσει αρνητικά τα 21 από τα 22 Τμήματα.
– Παρομοίως και οι λοιπές κατηγορίες εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ΕΕΠ) μειώνονται σημαντικά κατά την επόμενη τετραετία.
Χαρακτηριστικά:
– Το Τμήμα Μαθηματικών πρότεινε 80 ως αριθμό εισακτέων, το υπουργείο Παιδείας αύξησε τον αριθμό σε 175, μέχρι 30.10.2014 έχουν εγγραφεί 181, και εκτιμάται ότι με το πέρας των εγγραφών όλων των ειδικών κατηγοριών το Τμήμα θα κληθεί να εκπαιδεύσει συνολικά 346 άτομα. Το διδακτικό προσωπικό του Τμήματος το 2009-2010 ήταν 30 καθηγητές/ λέκτορες, μέχρι 31.10.2014 μειώθηκε στους 27 και το 2018 θα μειωθεί στους 22.
– Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών πρότεινε 100 ως αριθμό εισακτέων, το υπουργείο αύξησε τον αριθμό σε 125, και εκτιμάται ότι με το πέρας των εγγραφών όλων των ειδικών κατηγοριών το Τμήμα θα κληθεί να εκπαιδεύσει συνολικά 231 άτομα. Το διδακτικό προσωπικό του ήταν το 2009-2010 63 καθηγητές/λέκτορες, μέχρι 31.10.2014 μειώθηκε στους 43 και το 2018 θα μειωθεί στους 28.
Παράλληλα:
– Η χρηματοδότηση του Ιδρύματος μειώθηκε από το 2009 συνολικά για το Ίδρυμα κατά 56,5% και ειδικά για τις Σχολές και τα Τμήματα (2010-2014) κατά 81,4%.
– Το εκπαιδευτικό προσωπικό μειώθηκε κατά μέσο όρο 5% και μέχρι το 2018 θα έχει μειωθεί επιπλέον, σύμφωνα με τις αναμενόμενες αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, κατά 17%.
– Το λοιπό εκπαιδευτικό προσωπικό αυξήθηκε συνολικά κατά 34,7%, λόγω της ένταξης υπαλλήλων ΙΔΑΧ στην κατηγορία ΕΔΙΠ, αλλά μόνο σε ορισμένα Τμήματα. Μέχρι το 2018 θα έχει μειωθεί επιπλέον, σύμφωνα με τις αναμενόμενες αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, κατά 12,6%.
– Το τεχνικό προσωπικό μειώθηκε κατά μέσο όρο 41,9% και μέχρι το 2018 θα έχει μειωθεί επιπλέον, σύμφωνα με τις αναμενόμενες αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, κατά 5%.
– Το διοικητικό προσωπικό έχει μειωθεί κατά 56,8% και αναμένεται θα έχει μειωθεί επιπλέον, σύμφωνα με τις αναμενόμενες αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, κατά 4,4%, ενώ αιτήσεις για συνταξιοδότηση υποβάλλονται σχεδόν σε καθημερινή βάση.
– Το εκπαιδευτικό προσωπικό (καθηγητές/λέκτορες) του ΑΠΘ έχει μειωθεί από το 2009-2010 (2.198) μέχρι τις 30-10-14 κατά μέσο όρο 5% (2.013). Τα ποσοστά της μεταβολής ποικίλλουν από Τμήμα σε Τμήμα και αγγίζουν μέχρι και το 31,7% στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών.
Όπως αναφέρθηκε σήμερα η κατάσταση προβλέπεται να χειροτερέψει δραματικά σύμφωνα με τα στοιχεία για τις αυτοδίκαιες αποχωρήσεις: το εκπαιδευτικό προσωπικό αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω μέχρι και το 2018 κατά επιπλέον 17% (1.737), ήτοι συνολικά 22%. Τα ποσοστά μείωσης κυμαίνονται και πάλι από Τμήμα σε Τμήμα, μέχρι και 34,9%, αλλά το εναπομείναν προσωπικό θα είναι αδύνατο να ανταποκριθεί στοιχειωδώς για να καλύψει τις ανάγκες των προγραμμάτων σπουδών.