Οι καταλήψεις των σχολείων είναι παράνομες, και όταν οι καταληψίες εμποδίζουν το άνοιγμα του σχολείου συνιστούν και παράνομη βία. Θα μπορούσε σε εξαιρετικές περιπτώσεις να καταλάβει κανείς μία κατάληψη, αν ήταν ένα έκτακτο γεγονός για έναν πολύ σοβαρό λόγο. Οι καταλήψεις των σχολείων έχουν γίνει όμως ρουτίνα, συνηθισμένη κάθε χρόνο πρακτική. Και αυτό, το Κράτος Δικαίου δεν μπορεί να το επιτρέψει. Πρέπει να επιβληθεί η νομιμότητα, με το άνοιγμα των σχολείων.
Νομίζω όμως ότι η ποινικοποίηση του θέματος είναι πρόωρη και επίσης αναποτελεσματική. Πρόωρη γιατί όταν μπορεί να αντιμετωπιστεί μια κατάσταση με ηπιότερα μέσα, αυτά είναι προτιμότερα. Αναποτελεσματική διότι κι αν ακόμη φθάσει στο ακροατήριο ποινικού δικαστηρίου η υπόθεση, προβλέπω ότι οι κατηγορούμενοι θα αθωωθούν όπως γίνεται συνηθέστατα. Πρόσφατα μόλις, ένας μαθητής που έσπασε την αλυσίδα για να ανοίξει το σχολείο, προπηλακίστηκε από καταληψίες που του επιτέθηκαν και του προξένησαν σωματική βλάβη. Οι δύο υπαίτιοι παραπέμφθηκαν στο αυτόφωρο και αθωώθηκαν –μία απόφαση που κάθε άλλο παρά τιμά την ελληνική Δικαιοσύνη. Με τις συνεχείς αθωώσεις δεν πιστεύει κανείς ότι για αυτόν τον λόγο θα πάει φυλακή, οπότε ο αποτρεπτικός σκοπός της ποινικής καταστολής ματαιώνεται.
Ο αποτελεσματικός τρόπος για την επιβολή του Κράτους Δικαίου είναι άλλος: είτε θα προσπαθήσει το σχολείο, δηλαδή οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, οι μαθητές που θέλουν να κάνουν μαθήματα και οι γονείς τους, να ανοίξουν με τις δικές τους δυνάμεις το σχολείο, είτε –αν αυτό δεν είναι δυνατό –για οποιουσδήποτε λόγους, θα πρέπει να προσκληθεί η δημόσια δύναμη, δηλαδή η Αστυνομία, για να αποκαταστήσει το Κράτος Δικαίου, ανοίγοντας το σχολείο. Δυστυχώς, αυτό το δημοκρατικό και αποτελεσματικό μέτρο αποφεύγουμε να το παίρνουμε από δειλία. Ο νοών νοείτω. Μόνο σε περίπτωση υποτροπής θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σε ποινικοποίηση της υπόθεσης.
Ο κ. Μιχάλης Σταθόπουλος είναι ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ