Τα «τρελά φορτηγά» της Εγνατίας οδού

«Το 90% των φορτηγών που προέρχονται από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την πΓΔΜ και κινούνται

«Το 90% των φορτηγών που προέρχονται από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την πΓΔΜ και κινούνται κυρίως στην Εγνατία οδό έχουν τεχνικά προβλήματα, βασικά με τα ελαστικά, με τη συντήρηση, αλλά και με το ζήτημα του χρόνου απασχόλησης των οδηγών. Επειδή ξέρουν τα σημεία ελέγχου, συνεννοούνται μεταξύ τους με τους ασυρμάτους για να περνάνε κομβόι κατά τις νυκτερινές ώρες. Εχουμε μεγάλες αμφιβολίες για τους ισχυρισμούς του οδηγού ότι δεν είχε φρένα επί 20-30 χιλιόμετρα επειδή πριν από το τραγικό δυστύχημα, στο ύψος της Μέσης, είχε κατηφορικό δρόμο και έτσι η ταχύτητα που είχε αποκτήσει σε στροφές θα οδηγούσε στην εκτροπή του φορτηγού, το οποίο μάλιστα είχε βάρος περίπου 20 τόνων».
Αυτό ανέφερε μιλώντας προς «Το Βήμα» υψηλόβαθμος αξιωματικός της Τροχαίας στη Βόρεια Ελλάδα που γνωρίζει τα δεδομένα της κίνησης οχημάτων στην Εγνατία οδό και έχει διερευνήσει σειρά ατυχημάτων στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο, κυρίως με εμπλοκή φορτηγών οχημάτων από βαλκανικές χώρες, παρόμοιων αυτού που έγινε την Κυριακή και είχε αποτέλεσμα τον θάνατο πέντε ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 35. Τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και οι πραγματογνώμονες με τους οποίους επικοινώνησε «Το Βήμα» μιλούν για «χιλιάδες προβληματικά φορτηγά από βαλκανικές χώρες που κινούνται στον άξονα Ηγουμενίτσας – Εβρου» αλλά και για «μία ιδιότυπη εξήγηση του περιστατικού από τον οδηγό του φορτηγού».


Ξένες πινακίδες, διπλάσια προβλήματα

Οπως εξηγούν οι ίδιοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., «στην Εγνατία οδό κινούνται αναλογικά περισσότερα φορτηγά απ’ ό,τι στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο λόγω ακριβώς του ότι εξυπηρετεί τις μεταφορές προϊόντων από Ευρώπη προς Βαλκάνια και Ασία. Αυτός ήταν εξάλλου ο κύριος λόγος κατασκευής της. Επιπλέον τα περισσότερα από τα φορτηγά που κυκλοφορούν προέρχονται από χώρες των Βαλκανίων – όπως αυτό που προκάλεσε το ατύχημα, που ήταν από τη Ρουμανία -, τα οποία σχεδόν όλα είναι προβληματικά. Οι έλεγχοι στα ελληνικά φορτηγά έχουν αναδείξει προβλήματα σε ποσοστό 40%-45%, αλλά στα οχήματα που προέρχονται από τις γειτονικές χώρες αυτό το ποσοστό είναι διπλάσιο. Μόνο τα φορτηγά από την Τουρκία, όπως έχουμε διαπιστώσει, είναι σε αρκετά καλύτερη κατάσταση. Κάνουμε συχνά ελέγχους σε διάφορες περιοχές, όπως στα Μάλγαρα, που εφαρμόζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα άμεσου ηλεκτρονικού ελέγχου των ταχογράφων, όπου και πάλι εντοπίζουμε σωρεία παραβάσεων, αφού οι οδηγοί έπρεπε να εργάζονται τεσσερισήμισι ώρες και ύστερα να σταματούν. Ομως αυτό καταστρατηγείται. Συν τοις άλλοις τα ελαστικά τους είναι σχεδόν κατεστραμμένα και συνέχεια βρίσκουμε στην Εγνατία «φλούδες» από τις συνεχείς αναγομώσεις τους. Μάλιστα οι οδηγοί εφαρμόζουν διάφορα τρικ για να αποφεύγουν τους ελέγχους μας, μπαίνουν στο παράπλευρο επαρχιακό δίκτυο και εκεί τα προβλήματα είναι περισσότερα».


Ερωτήματα για τα φρένα

Από την άλλη πλευρά, ο ειδικός πραγματογνώμονας κ. Παναγιώτης Μαδιάς επισήμανε πως «όσα αναφέρει ο οδηγός του οχήματος, ότι είχε αντιληφθεί προβλήματα στο σύστημα πέδησης (φρένων) του οχήματος σε απόσταση δεκάδων χιλιομέτρων από το σημείο όπου κατέπεσε στα άλλα οχήματα, προκαλούν πλήθος ερωτημάτων. Μιλά για υπερθέρμανση του συστήματος πέδησης, όμως είναι τέτοια η κατασκευή των φορτηγών που αν το πρόβλημα συνεχιζόταν, λόγω διαστολής θα μπλόκαραν οι τροχοί ή μπορεί να προκαλούνταν φωτιά. Ακόμη, είχε περιθώριο με ειδικό σύστημα ρύθμισης των αερίων του κινητήρα που έχουν τα φορτηγά αυτοκίνητα να μειώνει την ταχύτητά του και να ακινητοποιηθεί.

Προκαλεί απορίες ο ισχυρισμός του ότι διήνυσε αυτή την απόσταση χωρίς φρένα, αφού είναι προφανές πως αν είχε αντιληφθεί τέτοιο πρόβλημα, θα φρόντιζε για την ακινητοποίησή του σε ένα ανηφορικό σημείο του δρόμου. Εάν βρισκόταν σε κάποιο κατηφορικό σημείο, το όχημά του θα μετατρεπόταν σε… τρελό φορτηγό, θα ανέπτυσσε ιλιγγιώδη ταχύτητα και λόγω της φυγόκεντρης δύναμης και των ροπών που θα αναπτύσσονταν σε κάποια στροφή θα βρισκόταν εκτός οδοστρώματος και πιθανόν θα ντεραπάριζε. Είχε βάρος 20 τόνων που λόγω της ορμής του οχήματος ήταν βέβαιο ότι θα ήταν ανεξέλεγκτο, εξαιτίας χαλασμένων φρένων, από τα πρώτα μέτρα. Πρέπει να ελεγχθούν και άλλες παράμετροι της υπόθεσης και όχι μόνον οι ισχυρισμοί του οδηγού…».

Σημειώνεται ότι το φορτηγό που μετέφερε σταφύλια κάηκε μετά τη σύγκρουσή του με δεκάδες οχήματα και δεν μπορεί να διαπιστωθεί ποια ήταν η κατάσταση των απανθρακωμένων ελαστικών του. Η εικόνα που έχουν οι αρχές από τις κάμερες που υπάρχουν στα αμέσως προηγούμενα τούνελ είναι ότι το φορτηγό δεν είχε αναπτύξει ταχύτητα και εκινείτο εντός των προβλεπομένων ορίων. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ., ο οδηγός της νταλίκας έχασε τον έλεγχο όταν προσπάθησε να φρενάρει απότομα την τελευταία στιγμή και ενώ ο δρόμος είχε κατηφορική κλίση. Τα φρένα έσπασαν τότε και πήραν φωτιά.

Ωστόσο σύμφωνα με αναλυτές τροχαίων ατυχημάτων ήταν προβληματική η προειδοποιητική σήμανση για τα έργα στο σημείο αφού, όπως λένε, «θα έπρεπε οι σχετικές πινακίδες και τα σήματα να ξεκινούσαν πολλά χιλιόμετρα πιο πριν, όπως και να προβλεπόταν διαδικασία σταδιακής επιβράδυνσης των οχημάτων».

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
  • Ο γρίφος της Μποτσουάνα Οι αγορές είναι προεξοφλητικοί μηχανισμοί, στην περίπτωση της νέας μετάλλαξης , προεξόφλησαν ξανά το χειρότερο, δηλαδή νέους περιορισμούς στις... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
Helios Kiosk