Δεμένα στα λιμάνια θα μείνουν τη Δευτέρα και την Τρίτη τα πλοία εξαιτίας των 48ωρων επαναλαμβανόμενων απεργιών που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) ζητώντας μεταξύ άλλων την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας και τη διατήρηση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα.
Οι ναυτεργάτες είναι συγκεντρωμένοι στο λιμάνι του Πειραιά από νωρίς το πρωί της Δευτέρας, οι οποίοι ξεκίνησαν τη 48ωρη απεργία που είχαν προαναγγείλει. Εντός της ημέρας θα ενταθούν οι προσπάθειες από την πλευρά της κυβέρνησης ώστε να μην παραταθεί χρονικά η απεργία.
Συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτεργατών βρίσκονται από τα ξημερώματα στο σημείο όπου είναι δεμένο το Blue Star Paros και μέχρι στιγμής η κατάσταση στο λιμάνι είναι ήρεμη. Οι ναυτεργάτες επιτρέπουν στα πλοία που μπαίνουν στο λιμάνι, να δέσουν, αλλά δεν επιτρέπουν την αναχώρησή τους.
Στο πλαίσιο της κινητοποίησης, από νωρίς το πρωί τελούν υπό κατάληψη τα γραφεία του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), του Οίκου Ναύτου και του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), στον Πειραιά.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ θα συνεδριάζει μία ημέρα πριν τελειώσει η κάθε απεργία, προκειμένου να αποφασίζει και νέα 48ωρη.
Σύμφωνα με πληροφορίες ενδεχομένως εντός της ημέρας εκπρόσωποι των ναυτικών και των εργαζομένων σε ΝΑΤ και Οίκο Ναύτου να έχουν συνάντηση με τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων Υγείας και Εργασίας προκειμένου να συζητήσουν εκ νέου για τα ζητήματα που αφορούν τα δυο Ταμεία.
Από τις απεργιακές κινητοποιήσεις αναμένεται να δημιουργηθούν προβλήματα στην τροφοδοσία των νησιών, και ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης ζήτησε την παρέμβαση του υπουργείου Ανάπτυξης προκειμένου να βρεθεί λύση για τα ευπαθή προϊόντα.
«Σεβόμαστε το μόχθο και την προσφορά του Έλληνα ναυτικού. Είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο με τη ΠΝΟ, στο πλαίσιο, όμως, των δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα. Κάθε χτύπημα στην αγροτική παραγωγή, στον τουρισμό, στα νησιά, στην εθνική οικονομία είναι χτύπημα στον άνεργο, στο συνταξιούχο και τον εργαζόμενο, τους οποίους οφείλουμε να προστατεύσουμε και θα το κάνουμε οπωσδήποτε» δήλωσε η υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Άννα Διαμαντοπούλου.
Το Σάββατο, η συνάντηση της ΠΝΟ με τους υπουργούς Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, Άννα Διαμαντοπούλου, και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργο Κουτρουμάνη, διεξήχθη σε πολύ τεταμένο κλίμα, ενώ κάποια στιγμή αποχώρησαν από το διάλογο οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού αλλά και ο εκπρόσωπος των συνταξιούχων ναυτικών.
Σε δηλώσεις της η υπουργός Ανάπτυξης εξέφρασε την ευχή ότι θα «επικρατήσει αίσθημα εθνικής ευθύνης και ψυχραιμίας απέναντι στα μεγάλα ζητήματα και ότι δεν θα υπάρξουν ζητήματα που θα θίξουν τους πολίτες της χώρας μας τα νησιά μας, την οικονομία και τις εξαγωγές».
«Οι ναυτικοί δεν απεργούν αλλά συνήθως γίνεται κατάληψη πλοίων» υποστήριξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Απόστολος Βεντούρης, κληθείς να σχολιάσει τις κινητοποιήσεις.
Την ανησυχία τους για τις επιπτώσεις που θα έχει η απεργία των ναυτικών στην αγορά, εξέφρασε με ανακοίνωσή του και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Logistics.
Το πρωί της Δευτέρας αναμένεται επίσης να συνεδριάσουν τα σωματεία των πλοηγών, προκειμένου να αποφασίσουν αν τελικά θα συμμετάσχουν στις κινητοποιήσεις με τη μορφή στάσεων εργασίας ή 48ωρων επαναλαμβανόμενων.
Σημειώνεται ότι η είσοδος και έξοδος στο λιμάνι των κρουαζιερόπλοιων αλλά και των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων που μεταφέρουν κοντέινερ η καύσιμα γίνεται μόνο με πλοηγικά σκάφη.
Τι ζητούν οι ναυτεργάτες
Στα αιτήματα των ναυτεργατικών σωματείων περιλαμβάνεται η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας για το 2012 και η διατήρηση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα.
Αυτό όμως που προκαλεί την έντονη δυσφορία τους είναι η απόφαση για μείωση των συντάξεων των ναυτικών κατά 7% αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου, η ένταξη του Οίκου Ναύτου στον ΕΟΠΥΥ από 1ης Απριλίου, αλλά και η επιχειρούμενη, όπως υποστηρίζουν, κατάργηση του γραφείου ευρέσεως ναυτικής εργασίας και η ένταξή του στον ΟΑΕΔ, καθώς η εποπτεία του ΝΑΤ ανήκει πλέον στο υπουργείο Εργασίας.
Οι ναυτεργάτες ζητούν επίσης τη διατήρηση της αυτοτέλειας του ΕΛΟΕΝ (Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών) που στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο από πόρους των ναυτικών και όχι από το κράτος, ενώ κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «έβαλε χέρι» στα αποθεματικά του λογαριασμού.
Σύμφωνα με την ΠΝΟ, ο λογαριασμός του ΕΛΟΕΝ από το 1950 θα έπρεπε υποχρεωτικά να είναι στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ωστόσο, με νόμο του 1997 δόθηκε η δυνατότητα στην Τράπεζα της Ελλάδος να διαχειριστεί ένα μέρος των χρημάτων και να τα μετατρέψει σε ομόλογα. Έτσι, μετά το «κούρεμα» των ομολόγων για την αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους, από τα 51,5 εκατομμύρια ευρώ στο λογαριασμό, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 32 εκατ.
Αντιπαράθεση Μπακογιάννη – Παπαρήγα
Η Γενική Γραμματέας του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα κατά την περιοδεία της στην Κρήτη απάντησε και στην «πρόκληση» που δέχθηκε από την Ντόρα Μπακογιάννη, με αφορμή την απεργία της ΠΝΟ. Όπως είπε, από την απεργία θα πληγεί ο μεγαλέμπορος και όχι ο φτωχός αγρότης.
Απαντώντας η πρόεδρος της Δημοκρατικής Συμμαχίας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η λογική της κυρίας Παπαρήγα ότι μπορεί μια κοινωνική ομάδα να εξοντώνει μια άλλη για να προσθέσει ατέλειωτους ανέργους στον ήδη μακρύ κατάλογο που υπάρχει, είναι μοναδική.Είναι η λογική του κομμουνιστικού κόμματος, το οποίο πιστεύει ότι ο λαός πρέπει ακόμα περισσότερο να εξαθλιωθεί, ακόμα περισσότερο να καταστραφεί, για να αντλήσει το κομμουνιστικό κόμμα πολιτικά οφέλη». Η κυρία Μπακογιάννη πρόσθεσε ακόμη ότι «ελπίζω η κυρία Παπαρήγα αντί να έχει τις έτοιμες απαντήσεις της, να μιλήσει με τους αγρότες της Κρήτης που μέχρι τώρα έχει αποφύγει να τους δεχθεί».