Αν είστε άνδρας και έχετε πλατύ πρόσωπο, καλό είναι στο εξής να προσέχετε. Το χαρακτηριστικό σας αυτό προδίδει μια ροπή προς την απάτη και το ψέμα και δείχνει ότι είστε ικανοί να χρησιμοποιήσετε δόλια μέσα προκειμένου να εξυπηρετήσετε τον σκοπό σας. Από την άλλη, ίσως σημαίνει επίσης ότι είστε καλύτερος επιχειρηματίας από κάποιον με πιο «στενόμακρα» χαρακτηριστικά.

Αυτό υποστηρίζει μια νέα και αμφιλεγόμενη μελέτη η οποία _ αντίθετα με την κρατούσα στην εξελικτική βιολογία άποψη που αρνείται να συνδέσει τα σωματικά χαρακτηριστικά με αυτά του χαρακτήρα _ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η αναλογία του πλάτους σε σχέση με το ύψος του προσώπου ενός άνδρα αποτελεί «δείκτη» του πόσο ισχυρός αισθάνεται και της ευκολίας με την οποία θα παραβεί κοινωνικούς κανόνες για να επιτύχει τον στόχο του.

Οι άνδρες στους οποίους το πλάτος του προσώπου είναι σχετικά μεγάλο σε σχέση με το μήκος του, ισχυρίζονται οι συγγραφείς της, είναι πιο πιθανό να ξεγελάσουν τους συνομιλητές τους σε διαπραγματεύσεις και εμφανίζονται πιο πρόθυμοι να εξαπατήσουν προκειμένου να αυξήσουν το οικονομικό τους όφελος από ό,τι οι άνδρες με πιο στενό πρόσωπο.

Ροπή στο ψέμα

Στο πλαίσιο της μελέτης, η οποία δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Proceedings of the Royal Society B», ερευνητές του Πανεπιστημίου του Γουισκόνσιν-Μιλγουόκι με επικεφαλής τον καθηγητή Μάικλ Χάσελχαν διεξήγαγαν δυο πειράματα.

Στο πρώτο ανέλυσαν πόσο πρόθυμοι εμφανίζονταν οι εθελοντές να πουν ψέματα. Αφού μέτρησαν το ύψος και το πλάτος του προσώπου τους, ζήτησαν από 192 φοιτητές της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων _ εκ των οποίων οι 115 ήταν άνδρες _ να διαπραγματευθούν σε μεταξύ τους αγοραπωλησίες λέγοντάς τους ότι επρόκειτο για άσκηση στο πλαίσιο των μαθημάτων τους.

Διαπίστωσαν ότι οι άνδρες που είχαν φαρδύτερα πρόσωπα παρουσίαζαν τριπλάσιες πιθανότητες να πουν ψέματα στις διαπραγματεύσεις από ό,τι εκείνοι που είχαν στενά πρόσωπα. Το πλάτος του προσώπου δεν φάνηκε να συνδέεται με το ψέμα ή την αναξιοπιστία στις γυναίκες εθελόντριες.

Τάση για απάτη

Στην δεύτερη μελέτη τους οι ειδικοί διερεύνησαν την προθυμία των εθελοντών να εξαπατήσουν Ζήτησαν από 103 φοιτητές που παρακολουθούσαν ένα μάθημα επιχειρηματικής δεοντολογίας _ από τους οποίους οι 50 ήταν άνδρες _ να ρίξουν ένα ζάρι για να δουν πόσες φορές θα λάμβαναν μέρος σε μια λοταρία. Ολοι οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να πουν ψέματα σχετικά με τη ζαριά που έφεραν ώστε να αυξήσουν τις πιθανότητες νίκης τους.

Σε αυτή τη μελέτη οι ειδικοί δεν μέτρησαν μόνο τις διαστάσεις του προσώπου των συμμετεχόντων αλλά και το πόσο ισχυροί αισθάνονταν εν γένει, ζητώντας τους να απαντήσουν σε σχετικό ερωτηματολόγιο.

Το 18,6% των ανδρών με πλατύ πρόσωπο «ανέβασαν» τη ζαριά τους ενώ στους άνδρες με στενό πρόσωπο το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνούσε το 2%. Οι άνδρες με πλατύτερο πρόσωπο εμφανίστηκαν επίσης να αισθάνονται πιο ισχυροί στη ζωή τους από ό,τι οι άνδρες με στενό πρόσωπο.

Όχι τόσο κακοί συνολικά

Αν και οι εξελικτικοί βιολόγοι αρνούνται ότι τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά μπορούν να συνδέονται με αρνητικές πλευρές του χαρακτήρα, ο καθηγητής Χάσελχαν θεωρεί ότι τα ευρήματα αυτά «παρέχουν σημαντικές ενδείξεις ότι η δομή του προσώπου των ανδρών αποτελεί ένα αξιόπιστο σωματικό «δείγμα» της πιθανότητάς του να επιδοθεί σε κάποια ηθικά αμφισβητήσιμη συμπεριφορά».

Επιμένει ωστόσο ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να σπεύσουμε να καταδικάσουμε τα «πλατυπρόσωπα» αρσενικά. «Τονίζουμε ότι αυτός είναι μόνο ένας από πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν τις ανήθικες κρίσεις και ενέργειες» δηλώνει, επισημαίνοντας ότι αν και οι άνδρες με πλατύ πρόσωπο εμφάνισαν τριπλάσιες πιθανότητες να εξαπατήσουν η πλειονότητα _ το 60% _ «δεν επιδόθηκε σε συμπεριφορές εξαπάτησης».

Ο καθηγητής πρόσθεσε επίσης ότι άλλες έρευνές του έχουν δείξει ότι οι άνδρες με πλατύ πρόσωπο εμφανίζονται περισσότερο επιτυχημένοι στις επιχειρήσεις και τις οικονομικές επιδόσεις.