Σε κρίσιμες διαβουλεύσεις για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και μέτρα για την απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών, που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των διαρθρωτικών αλλαγών της οικονομίας, προχωρεί η κυβέρνηση, η οποία καλεί σε διάλογο τους ενδιαφερομένους (ιδιοκτήτες φορτηγών, βυτιοφόρων, ταξί).
Παρ΄ ότι ο αρμόδιος υπουργός κ. Δ. Ρέππας διαβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση δεν έχει πρόθεση να πλήξει τα περιουσιακά τους στοιχεία, η απελευθέρωση της χορήγησης αδειών στα φορτηγά και στα βυτιοφόρα ΔΧ όπως και η κατάργηση των ελάχιστων κομίστρων πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Οπως είπε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «θα πρέπει να ληφθούν σημαντικές πρωτοβουλίες ώστε να ανοίξουν οι αγορές προς όφελος των πολιτών και παράλληλααναζητούνται τρόποι διασφάλισης και των επενδύσεων που έχουν κάνει οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές».
Ο κλήρος της πρωτιάς για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων φαίνεται ότι πέφτει στα φορτηγά Δημοσίας Χρήσεως, στα βυτιοφόρα, στα ταξί και γενικά στον κλάδο των μεταφορών. Σύντομα θα πάρουν σειρά οι φαρμακοποιοί, οι συμβολαιογράφοι, τα πρατήρια βενζίνης και άλλοι επαγγελματίες.
Καταλύτη στο άνοιγμα των αγορών θα αποτελέσουν και δικαστικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο έκρινε ως αντισυνταγματικές τις υπουργικές αποφάσεις που προστατεύουν τη μεταφορά υγρών καυσίμων από βυτιοφόρο, καθώς και τη χορήγηση νέων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ.
Εταιρείες ταξί
Σε ό,τι αφορά τα βυτιοφόρα και τα φορτηγά, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αλλάξει το καθεστώς των αδειών, ενώ σε ό,τι αφορά τα ταξί ο κ. Ρέππας είπε χθες ότι θα προωθηθεί ο εκσυγχρονισμός του κανονισμού που διέπει ως τώρα τη λειτουργία τους και θα δημιουργηθεί ένα σύγχρονο πλαίσιο που θα παρέχει τη δυνατότητα για την ίδρυση εταιρειών. Στα ταξί δεν εξετάζεται προς το παρόν η απελευθέρωση του αριθμού των αδειών καθώς ήδη κυκλοφορούν στην Αθήνα περισσότερα ταξί, σε σχέση με το μέγεθος της πόλης, απ΄ ό,τι στη Νέα Υόρκη και στο Παρίσι και ήδη ευθύνονται σημαντικά για την κυκλοφοριακή συμφόρηση του κέντρου.
Ο κ. Ρέππας τόνισε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αντεπεξέλθει κάτω από δυσμενείς συνθήκες για τις οποίες δεν ευθύνεται και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την επίτευξη του εθνικού, όπως τον χαρακτήρισε, στόχου για τη διευθέτηση του δημοσίου ελλείμματος και την επανάκτηση του κύρους και της αξιοπιστίας της χώρας.
Αμέσως μετά τις γιορτές του Πάσχα ξεκινά τις εργασίες της η Διυπουργική Επιτροπή, η οποία και θα αντιμετωπίσει συνολικά το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, όπως περιλαμβάνεται στις δεσμεύσεις του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών περίπου 70 κλειστά επαγγέλματα και αγορές κοστίζουν σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό πάνω από 1.000 ευρώ τον χρόνο.
Αν απελευθερωθούν μόνο 13 από αυτά- με πρώτες τις μεταφορές- θα ενισχύσουν το ΑΕΠ κατά 1,5% και θα μειωθεί η ανεργία κατά 0,5%, ενώ το κόστος των υπηρεσιών θα μειωθεί έως 10,5%. Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις της διεθνούς εταιρείας οικονομικών μελετών, η διατήρηση του σημερινού καθεστώτος των κλειστών επαγγελμάτων στερεί από την οικονομία περί τα 4 δισ. ευρώ ετησίως. Στις μεταφορές οι απώλειες από την αύξηση των εργασιών υπολογίζονται σε 1,5 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει διορία στη χώρα μας ως το 2010 για την άρση των εμποδίων που περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε κλάδους που, όπως υποστηρίζει, δεν προσφέρονται οι απαιτούμενες ποιοτικές υπηρεσίες, ενώ λόγω της κακής λειτουργίας του ανταγωνισμού οι τιμές υπερβαίνουν ως και 20 ποσοστιαίες μονάδες τον κοινοτικό μέσο όρο.