Τ α πρώτα «πλήγματα» φαίνεται να δέχεται η αγορά αυτοκινήτων μεσαίου και υψηλού κυβισμού. Η δημοσιοποίηση των προθέσεων του υπουργείου Οικονομικών να επαναφέρει (μερικώς ή ολικώς) τα τεκμήρια προβληματίζει τους υποψηφίους αγοραστές προτού καν ανακοινωθούν επισήμως οι οριστικές αποφάσεις. Σε επιστολή που απέστειλε χθες στον κ. Γ. Αλογοσκούφη ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι εισπράξεις του Τέλους Ταξινόμησης και του ΦΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις πωλήσεις και εκτιμάται ότι θα διαπιστωθούν σημαντικές υστερήσεις (πλέον των 50 εκατ. ευρώ εντός του 2008) σε αυτά τα δημοσιονομικά έσοδα αν συνεχιστεί η «φιλολογία» για επιστροφή των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΑΑ κ. Ανδ. Ανδρικόπουλο, έχει αποδειχθεί ότι η εφαρμογή τεκμηρίων διαβίωσης από τη χρήση αυτοκινήτων εισφέρει στα δημοσιονομικά έσοδα ασήμαντα ή μηδενικά, ενώ προκύπτουν σημαντικότατα έσοδα για το Δημόσιο από την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς του αυτοκινήτου. Επίσης ο τεκμαρτός υπολογισμός εισοδήματος, εξαιτίας της χρήσης επιβατικών αυτοκινήτων, που χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν δεν σχετιζόταν στο ελάχιστο με το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης και συντήρησης ενός αυτοκινήτου, το οποίο ακόμη και για τα «πολυτελή» οχήματα υψηλού κυβισμού δεν υπερβαίνει τις 6.000 ευρώ. Τα αυτοκίνητα, αντίθετα από άλλα είδη, όπως για παράδειγμα τα σκάφη αναψυχής, χαρακτηρίζονται από χαμηλές και σχετικά αμετάβλητες δαπάνες χρήσης και συντήρησης.

Η πολιτική των τεκμηρίων δεν λαμβάνει υπόψη, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, ότι τα αυτοκίνητα αυτά ήδη στη χώρα μας φορολογούνται βαρύτατα (για ένα αυτοκίνητο αξίας 80.000 ευρώ έχουν καταβληθεί φόροι κτήσης περίπου 30.000

ευρώ!) και για τον λόγο αυτόν αντιπροσωπεύουν, αντίθετα απ΄ ό,τι πολλοί πιστεύουν, μερίδιο αγοράς κατά πολύ χαμηλότερο της ΕΕ (οκτώ τέτοιες μάρκες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2008 στην ΕΕ κατείχαν το 17,4% της αγοράς, ενώ στην Ελλάδα μόλις το 11,5%) και ότι σήμερα οι ιδιοκτήτες τους δικαιολογούν τους πόρους αγοράς αυτών («πόθεν έσχες») και συγχρόνως εισφέρουν στα δημοσιονομικά έσοδα, μέσω του Τέλους Ταξινόμησης και του ΦΠΑ, ποσά που για ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού υπερβαίνουν τις 10.000 ευρώ.

Ο κ. Ανδρικόπουλος επισημαίνει επίσης ότι σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ δεν εφαρμόζεται σχετικός περιορισμός και στρέβλωση της αγοράς του αυτοκινήτου και ότι η επιβολή των τεκμηρίων διαβίωσης θα δημιουργούσε εκ νέου εντονότατη αλλοίωση της λειτουργίας του ανταγωνισμού, επί ζημία αρκετών και επ΄ ωφελεία άλλων εταιρειών του κλάδου στη χώρα μας.

Παράλληλα ο Σύνδεσμος Εισαγωγών Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων επισημαίνει ότι περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι αγόρασαν τα τελευταία έτη αυτοκίνητα που δυνητικά θα αφορούσαν τα τυχόν τεκμήρια, θα αιφνιδιάζονταν από την εκ νέου επιβολή των τεκμηρίων, θα αναγκάζονταν να επιδιώξουν την πώληση των αυτοκινήτων τους σε εξευτελιστικές τιμές, νιώθοντας εξαπατημένοι από την προ τεσσάρων ετών κατάργηση και την υποθετική επαναφορά.

Η επιβολή τεκμηρίων θα έχει επίσης τη σοβαρότατη δυσμενή συνέπεια της μετακίνησης του αγοραστικού ενδιαφέροντος προς τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, τα οποία «προσφέρουν» ευελιξία στις δηλωθείσες αξίες κτήσης, με τελικό αποτέλεσμα τη φοροδιαφυγή αλλά και την περιβαλλοντική επιβάρυνση, αφού η χώρα μας θα γίνει εκ νέου προορισμός παλαιών και ρυπογόνων, χαμηλής αξίας, αυτοκινήτων.