Είκοσι χιλιάδες προσφυγόπουλα θα ενταχθούν από τις αρχές του επόμενου μήνα στον εκπαιδευτικό «χάρτη» της χώρας. Από αυτά οι οικογένειες 10.000 παιδιών έχουν ζητήσει άσυλο στη χώρα μας. Το υπουργείο Παιδείας, υπό την επίβλεψη του γενικού γραμματέα του κ. Γιάννη Παντή, έχει εκπονήσει σχέδιο ύστερα από πέντε μήνες μελετών που παρατίθεται σε σχετική κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) την οποία έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα». Οπως αναφέρεται, για τους εκπαιδευτικούς που θα δουλέψουν στα σχολεία αυτά ο χρόνος θητείας σε θέση συντονιστή εκπαίδευσης προσφύγων (ΣΕΠ) προσμετράται ως χρόνος προϋπηρεσίας.
Ολα αυτά ενώ το θέμα της εκπαίδευσης έχει διεθνείς διαστάσεις καθώς η αρμόδια Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες έδωσε ήδη στη δημοσιότητα νέα έκθεση από την οποία προκύπτει ότι 3,7 εκατ. παιδιά σχολικής ηλικίας από το σύνολο των 6 εκατ. παιδιών που εμπίπτουν στην εντολή της δεν έχουν καν πρόσβαση σε σχολείο –από αυτά περίπου 1,75 εκατ. δεν φοιτούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
«Τάξεις» και μαθητές
Στα ελληνικά σχολεία οι μικροί πρόσφυγες θα ενταχθούν σε περίπου 800 τάξεις υποδοχής σε απογευματινές ώρες (14.00-16.00), όπου δεν λειτουργούν ολοήμερα σχολεία. Οπως λέει σχετικά ο κ. Παντής, «δεν θα υπάρξει κανένα προσφυγόπουλο που να πάει σε σχολείο χωρίς να έχει εμβολιαστεί».
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την ΚΥΑ που υπογράφηκε, η εκπαίδευση αφορά το σύνολο των παιδιών πολιτών τρίτων χωρών που διαμένουν σε κέντρα ή σε δομές φιλοξενίας του ελληνικού κράτους ή της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ. Για την παροχή εκπαίδευσης στα παιδιά πολιτών τρίτων χωρών ιδρύονται δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων (ΔΥΕΠ), οι οποίες θα λειτουργούν εντός των σχολικών μονάδων στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου υφίστανται κέντρα φιλοξενίας. Τα παιδιά εγγράφονται κατά περίπτωση είτε στις σχολικές μονάδες εντός των οποίων θα λειτουργούν οι ΔΥΕΠ είτε σε ΔΥΕΠ-παραρτήματα σχολικών μονάδων.
Σε κάθε σχολική μονάδα αντιστοιχεί μια αυτοτελής ΔΥΕΠ, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερα τμήματα, αναλόγως του αριθμού των μαθητών. Για τα παιδιά 4-5 ετών που διαμένουν στα κέντρα φιλοξενίας ιδρύονται ΔΥΕΠ –ως παραρτήματα νηπιαγωγείων –εντός των κέντρων φιλοξενίας.
Ο κατώτερος αριθμός μαθητών για ένα τμήμα ΔΥΕΠ ορίζεται στους 10 μαθητές και ο ανώτερος στους 20. Απόκλιση από τον προαναφερόμενο αριθμό εγκρίνεται με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατόπιν εισήγησης του ΣΕΠ. Η ίδρυση, η οργάνωση, η λειτουργία, ο συντονισμός και το πρόγραμμα εκπαίδευσης των ΔΥΕΠ εποπτεύονται από την Ομάδα Διαχείρισης, Συντονισμού και Παρακολούθησης της εκπαίδευσης των προσφύγων, η οποία συντονίζει και την υλοποίηση δράσεων μέσω του Ταμείου Ασύλου.
Συντονισμός – προσλήψεις
Οπως αναφέρει η υπουργική απόφαση, σε κάθε κέντρο φιλοξενίας προσφύγων ορίζεται ένας συντονιστής (ΣΕΠ), ενώ σε αυτά με μεγάλο αριθμό προσφύγων μπορούν να οριστούν περισσότεροι του ενός. Σε θέσεις ΣΕΠ αποσπώνται κατά προτεραιότητα μόνιμοι εκπαιδευτικοί, κατόπιν αίτησής τους, σύμφωνα με τη νομοθεσία περί αποσπάσεων. Σε περίπτωση που δεν επαρκούν οι αποσπασμένοι μπορούν να προσλαμβάνονται αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.
Η θητεία των ΣΕΠ διαρκεί για το διδακτικό έτος για το οποίο προσλαμβάνονται. Ακολουθούν το εργασιακό ωράριο των δημοσίων υπαλλήλων το οποίο κατά περίπτωση μπορεί να είναι είτε πρωινό είτε απογευματινό και θα βρίσκονται σε συνεργασία με την ειδική επιστημονική επιτροπή που θα οριστεί.
Μόνιμοι αλλά και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί επιλέγονται σε θέση ΣΕΠ εφόσον έχουν ένα τουλάχιστον από τα τρία προσόντα: εκπαιδευτική προϋπηρεσία σε διαπολιτισμικά σχολεία, τάξεις υποδοχής, φροντιστηριακά τμήματα, τμήματα ελληνικής γλώσσας του εξωτερικού και άλλες αντισταθμιστικές δομές· εξειδίκευση (μεταπτυχιακό / διδακτορικό) στη διαπολιτισμική εκπαίδευση· εθελοντική συμμετοχή σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τους πρόσφυγες εντός και εκτός οργανωμένου εκπαιδευτικού πλαισίου.
Οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, καθώς και οι προσλήψεις ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΕΠ) και ειδικού βοηθητικού προσωπικού (ΕΒΠ), γίνονται με τη χρήση των ενιαίων υφιστάμενων πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ και ΔΕ όλων των κλάδων του υπουργείου Παιδείας, καθώς και τη χρήση των αντίστοιχων υφιστάμενων πινάκων ΕΕΠ και ΕΒΠ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ