Οι σχολικές μονάδες του Νομού Καρδίτσας αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα μετά τις πλημμύρες του φθινοπώρου. Ο δρ Κωνσταντίνος Ζαχαρής, διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας, μας μίλησε για αυτά, την αντιμετώπισή τους, το τεράστιο κύμα εθελοντισμού και βοήθειας από άλλα σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά και για το ποια οφείλει να είναι η σύγχρονη μορφή της παρεχόμενης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ξεκινώντας θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε για την κατάσταση που δημιουργήθηκε στα σχολεία έπειτα από την πλημμύρα στον νομό μας. Εχει αποκατασταθεί πλήρως η λειτουργία των σχολικών μονάδων σε ολόκληρο τον νομό, τι προβλήματα υπήρξαν;

«Ηταν πολύ δύσκολη κατάσταση. Οπως γνωρίζετε, ο νομός δέχθηκε ένα σφοδρό πλήγμα. Ειδικά οι περιοχές του Παλαμά και των Σοφάδων είχαν τις μεγαλύτερες καταστροφές. Ωστόσο, τα σχολικά συγκροτήματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διατηρήθηκαν σε σχετικά καλή κατάσταση. Δεν είχαμε, δηλαδή, προβλήματα, όπως είχαμε σε κάποια δημοτικά, τα οποία σχεδόν καλύφθηκαν από το νερό. Φθορές είχε το κτίριο του Επαγγελματικού Λυκείου Σοφάδων, γιατί εκεί μπήκε νερό και λάσπη, ιδίως στο ισόγειο και εκεί που συστεγάζονται τα δύο ειδικά σχολεία. Τώρα, ευτυχώς οι ζημιές αποκαταστάθηκαν. Κτιριακά είμαστε εντάξει και λειτουργούμε ικανοποιητικά. Ωστόσο, εκείνο που χρειάζεται να γίνει είναι στον τομέα της ψυχοσυναισθηματικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Πρέπει να σας πω ότι επισκέφθηκα την περιοχή του Παλαμά αμέσως μετά την πλημμύρα, ήταν σε τραγική κατάσταση. Δεν μπορούσες να κυκλοφορήσεις, ήταν σαν να είσαι σε μια χωματερή και όλη η περιοχή ήταν υγειονομικά τελείως ακατάλληλη. Για την ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών και γονέων τρέχουμε κάποια προγράμματα, με τη συνεργασία αρμόδιων φορέων, υπουργείων και της Ιεράς Μητρόπολης!».

Μετά την πλημμύρα, υπήρξαν μετακινήσεις μαθητών σε άλλες σχολικές μονάδες και αν ναι, θα μπορέσουν οι μαθητές να επιστρέψουν στα σχολεία στα οποία φοιτούσαν προηγουμένως;

«Υπήρξαν κάποιες μετακινήσεις προς την πόλη της Καρδίτσας, ελάχιστοι που έφυγαν προς τα Τρίκαλα και ένας-δύο μετακινήθηκαν προς τη Λάρισα. Κάποιοι από αυτούς έχουν επιστρέψει, κάποιοι άλλοι όχι. Δεν έχω, ωστόσο, την εικόνα ότι φύγανε μαζικά μαθητές».

Οπως πληροφορηθήκαμε, υπήρξε μεγάλη υποστήριξη από διάφορα σχολεία της χώρας. Μήπως θα μπορούσατε να μας δώσετε κάποιες πληροφορίες;

«Είχαμε πάρα πολλές δωρεές. Εκδηλώθηκε ένα μεγάλο κύμα αλληλεγγύης, υποστήριξης και βοήθειας. Υπήρξανε και σχολεία τα οποία ζήτησαν να γίνουν ανάδοχοι, να μας στείλουν, δηλαδή, κάποια είδη και να καλλιεργήσουμε μια γόνιμη συνεργασία με αυτά. Μέσα σε αυτό το κύμα αλληλεγγύης, πολλά σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά από όλη την Ελλάδα, επικοινώνησαν μαζί μας και ρωτούσαν «τι να στείλουμε, πού να το στείλουμε, πείτε μας τι χρειάζεστε». Είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένος, διότι όλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχει εγρήγορση, ανταπόκριση και μεγάλη υποστήριξη από την εκπαιδευτική κοινότητα όταν προκύπτουν τόσο σοβαρές δυσκολίες, πράγμα που δείχνει την προσήλωση του σχολείου και των παιδιών μας στις βασικές ανθρώπινες αξίες. Αλλωστε, είμαι βέβαιος ότι την ίδια στάση θα είχαν και τα δικά μας σχολεία σε αντίστοιχη περίπτωση».

Ως μαθήτριες ενός Πειραματικού Λυκείου, που στη φιλοσοφία του αγκαλιάζει την καινοτομία, θέλουμε να σας ρωτήσουμε την άποψή σας σχετικά με την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία του νομού μας.

«Γενικώς η καινοτομία είναι μια έννοια η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση, διότι εκπαίδευση δεν είναι μόνο το αναλυτικό πρόγραμμα. Είναι να «ανοίξουμε» το σχολείο, να το εμπλουτίσουμε με νέες ιδέες, να το φέρουμε σε επαφή με την κοινωνία, να λειτουργήσει ως ένα μικρό φυτώριο, να σας προετοιμάσει για τη μελλοντική σας πορεία στη ζωή. Η καινοτομία είναι στην ουσία μια μικρή λεπτή γραμμή που σε πάει στο μέλλον».

Πάνω σε αυτό μπορείτε να μας πείτε αν υπάρχουν καινοτόμα προγράμματα τα οποία να βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση του νομού μας;

«Ναι, βεβαίως, είναι πολλά, αλλά μπορώ να αναφέρω κάποια, όπως για παράδειγμα τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για ένα πρόγραμμα που αφορά μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ένα ακόμη που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, το οποίο μετά θα επεκταθεί και στις σχολικές μονάδες. Με τον Δήμο Καρδίτσας υλοποιούμε πολλές δράσεις, τόσο αθλητικές όσο και σε επίπεδο αναβάθμισης της πόλης, όπως το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης με στόχο τη μετατροπή των υποδομών έτσι ώστε να γίνουν πιο φιλικές και οικολογικές. Το δικό σας το σχολείο αλλά και το Πειραματικό Γυμνάσιο κάνουν δράσεις όπως αυτή που κάνετε τώρα και πολλές άλλες. Το Μουσικό Σχολείο εφέτος υλοποιεί ένα πρόγραμμα συνεργασίας με το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων, μέσω του οποίου θα πραγματοποιηθεί από κοινού μια μελέτη και μια μεγάλη συναυλία για δύο σημαντικούς τοπικούς συνθέτες, τον Μπακάλη και τον Βίρβο. Εχουμε τις εκδηλώσεις Φυσικών Επιστημών που γίνονται κάθε Μάιο, συμμετέχουμε σε μαθητικούς διαγωνισμούς, όπως είναι οι διαγωνισμοί μαθηματικών, βιολογίας και ρομποτικής, αλλά και σε ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus. Τα Επαγγελματικά Λύκεια επίσης υλοποιούν πολλές δράσεις, διότι είναι πιο στενά συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας».

Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα;

«Αυτό που θέλουμε είναι ένα ποιοτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Την ποιότητα όμως δεν την πετυχαίνεις μέσα από τη βελτίωση κάποιων δεικτών. Η ποιότητα είναι μια εσωτερική διαδικασία και έχει να κάνει με την κουλτούρα, δηλαδή με τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε, που οργανώνουμε τις σχέσεις μας και πώς διαμορφώνουμε το περιβάλλον στο οποίο βρισκόμαστε. Η διαμόρφωση μιας κουλτούρας αλληλοσεβασμού, συνεργατικότητας, προσήλωσης σε διαχρονικές αξίες είναι η βάση πάνω στην οποία πρέπει να χτίσουμε το σημερινό σχολείο. Εφόσον υπάρχουν όλα αυτά, θα έχουν αξία οι προσφερόμενες γνώσεις, οι δράσεις και η καινοτομία. Πρόκειται για μια πολυσύνθετη διεργασία κατά την οποία πρέπει να συνεργάζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι, η πολιτεία, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι τοπικοί φορείς. Αρα, λοιπόν, οφείλουμε να επικεντρωθούμε στην ποιότητα, να αποστασιοποιηθούμε λίγο από τις εξετάσεις και να αφιερώσουμε περισσότερες ώρες στο σχολείο. Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ότι δίνουμε το περισσότερο βάρος στην εξωσχολική εκπαίδευση και παραμελούμε το σχολείο. Πρέπει να αλλάξουμε αυτή τη σχέση, διότι το δημόσιο σχολείο έχει καλούς καθηγητές, επαρκή τεχνογνωσία, μπορεί να προσφέρει μοναδικά εφόδια και αποτελεί βασικό πυλώνα της κοινωνίας μας».