Το κυκλοφοριακό χάος, ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο, καθιστώντας απαραίτητη τη λήψη άμεσων και ουσιαστικών μέτρων. Ο Δήμαρχος Χερσονήσου, Ζαχαρίας Δοξαστάκης, ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας, ότι η καλύτερη λύση για την περιοχή είναι η κατασκευή περιφερειακής οδού, που θα λειτουργήσει ως παράκαμψη, αποσυμφορώντας τον κεντρικό άξονα της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου.
Ανάπτυξη με Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό
Ο Λιμένας Χερσονήσου είναι μία από τις πιο αναπτυγμένες τουριστικές περιοχές της Κρήτης, η οποία όμως αναπτύχθηκε γρήγορα και χωρίς επαρκή πολεοδομικό σχεδιασμό. Το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο δεν εφαρμόστηκε πλήρως, με αποτέλεσμα η περιοχή να παρουσιάζει έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα. Η ανάπλαση της κεντρικής λεωφόρου Ελευθερίου Βενιζέλου είναι απαραίτητη, με στόχο να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση, ο θόρυβος και οι εκπομπές ρύπων, να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου και να διασφαλιστεί η καθολική προσβασιμότητα.
Για την υλοποίηση αυτών των στόχων, απαιτείται η αποχαρακτήριση της Ελευθερίου Βενιζέλου από δευτερεύουσα εθνική οδό, ώστε να προχωρήσει η κατασκευή της νέας περιφερειακής οδού. Η παρακαμπτήριος θα ξεκινά από την οδό Φιλικής Εταιρείας, θα προχωρά νοτίως και θα επανενώνεται με την Ελευθερίου Βενιζέλου στον κόμβο του Αγίου Κωνσταντίνου.
Η Πρόταση του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι
Η χάραξη της νέας περιφερειακής οδού βασίζεται σε μελέτη που εκπόνησε το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι το 2000, η οποία προτείνει επίσης τη δημιουργία Κέντρου Μετεπιβίβασης Επιβατών. Αυτή η υποδομή αναμένεται να μειώσει την κυκλοφοριακή πίεση, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, όταν η τουριστική κίνηση κορυφώνεται. Η νέα οδός θα διαχωρίζει τον Λιμένα Χερσονήσου από τους γειτονικούς οικισμούς Κουτουλουφαρίου και Πισκοπιανού, ενώ θα διασφαλίζεται η κάθετη σύνδεση με το πολεοδομικό συγκρότημα.
Άμεσα Μέτρα Αποσυμφόρησης
Μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη, η χρηματοδότηση και η κατασκευή της νέας οδού, η δημοτική αρχή προγραμματίζει σειρά άμεσων μέτρων. Σε αυτά περιλαμβάνονται:
- Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις: Προβλέπεται αναδιάρθρωση της κυκλοφορίας ώστε να μειωθεί η συμφόρηση.
- Αύξηση των χώρων στάθμευσης: Δημιουργία επιπλέον θέσεων στάθμευσης για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες, ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο.
- Οριοθέτηση σταθμών: Καθορισμός ειδικών χώρων στάθμευσης για ταξί, τουριστικά λεωφορεία και λεωφορεία ΚΤΕΛ.
- Δημοτική συγκοινωνία: Δημιουργία γραμμής δημοτικής συγκοινωνίας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων και των επισκεπτών.
- Κατασκευή ισόπεδων κόμβων: Προγραμματίζονται νέοι κόμβοι για την ασφαλέστερη κυκλοφορία.
Η Εκκρεμότητα των Απαλλοτριώσεων
Μια σοβαρή εκκρεμότητα που παραμένει από το 1971 είναι οι απαλλοτριώσεις σε τμήματα της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου, από την οδό Αποστολογιάννη μέχρι την οδό Ευαγγελίστριας. Παρά την κήρυξη των απαλλοτριώσεων πριν από δεκαετίες, οι ιδιοκτήτες ακινήτων καταφέρνουν να αναστέλλουν την εκτέλεση των πράξεων μέσω δικαστηρίων. Η δημοτική αρχή επιδιώκει να επιλύσει αυτό το ζήτημα μέσω διαλόγου με τους ιδιοκτήτες κατά τον χειμώνα, ώστε να εφαρμοστεί επιτέλους το Σχέδιο Πόλης.
Δήλωση Δημάρχου
Ο Δήμαρχος Χερσονήσου, Ζαχαρίας Δοξαστάκης, δήλωσε: «Στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο οξύνεται κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Αυτό θα γίνει με τη σταδιακή εφαρμογή διαφόρων μέτρων και την κατασκευή της παράκαμψης Λιμένος Χερσονήσου. Επιδιώκουμε, μετά την ολοκλήρωση της παρακαμπτήριας οδού, να πετύχουμε τη βιωσιμότητα στο περιβάλλον και να εξασφαλίσουμε την προσβασιμότητα για όλους. Η αισθητική αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος θα συμβάλει επίσης στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών».
Προοπτική Ανάπτυξης
Με την εφαρμογή αυτών των μέτρων και την κατασκευή της νέας οδού, η Χερσόνησος προσβλέπει σε μια καλύτερη οργάνωση της κυκλοφορίας, με σημαντική αναβάθμιση του αστικού ιστού και της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Η υλοποίηση αυτών των έργων αναμένεται να βελτιώσει την κυκλοφοριακή κατάσταση και να προσφέρει μακροχρόνιες λύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.