Διαμαρτυρίες και αρνήσεις (σίγουρα πάντως όχι συναίνεση) συναντάει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση, ειδικά στο σκέλος του που αφορά τα θέματα αλλαγής του μοντέλου διοίκησης των Ιδρυμάτων ανωτάτων Ιδρυμάτων της χώρας.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ξεκινήσει συναντήσεις με τα κόμματα του κοινοβουλίου και τους φορείς που συνδέονται με την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, οι οποίοι όμως φαίνεται ότι δεν συμφωνούν με κρίσιμες διατάξεις του.

Τα μέλη της Εκτελεστικής Γραμματείας της ΠΟΣΔΕΠ (Ομοσπονδίας των καθηγητών ΑΕΙ) που συναντήθηκαν με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως την περασμένη Παρασκευή επιφυλάχθηκαν να πάρουν θέση επί του γραπτού κείμενου, το οποίο έλαβαν στο τέλος της συνάντησης, όταν το μελετήσουν.

«Επί δυόμιση χρόνια το υπουργείο νομοθετεί χωρίς διαβούλευση και αποσπασματικά, αντί να εισάγει ένα συνολικό θεσμικό πλαίσιο, όπως προγραμματικά είχε εξαγγείλει» αναφέρεται ωστόσο σε ανακοίνωση που εξέδωσε η διοίκηση της Ομοσπονδίας. «Μεταθέτει δε κάθε τόσο σε επόμενο ή άγνωστο χρόνο το πολυδιαφημισμένο θέμα της ριζικής αναδιάρθρωσης στον τρόπο διοίκησης (συμβούλια, εκλογή πρύτανη, οικονομικός διευθυντής κλπ.)»

«Την Τετάρτη 23 Μαρτίου το υπουργείο κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία που παρέχει νέα παράταση της θητείας των πρυτανικών αρχών των οποίων η θητεία λήγει, έως τις 31/12/2022, ενώ απαγορεύει την προκήρυξη εκλογών για πρυτανικές αρχές. Λίγες μέρες νωρίτερα είχε ζητήσει να μην προκηρύξουν εκλογές οι πρυτάνεις δέκα πανεπιστημίων, όπως οφείλουν λόγω λήξης θητείας, και είχε διαβεβαιώσει τη σύνοδο των πρυτάνεων ότι δεν θα δοθεί παράταση» τονίζουν ακόμη τα μέλη της διοίκησης του Ομοσπονδίας.

«Έχοντας επανειλημμένα τονίσει ότι οι αλλαγές στην εκπαίδευση πρέπει να εντάσσονται σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και να διασφαλίζονται με συγκλίσεις και συναινέσεις, διαπιστώνουμε ότι δυστυχώς και η σημερινή κυβέρνηση ακολουθεί τακτική που αντιβαίνει σε αυτές τις προϋποθέσεις. Η τακτική αυτή αποδεικνύει την μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στον τρόπο εκλογής των διοικητικών οργάνων ερήμην της πανεπιστημιακής κοινότητας, και είναι απαράδεκτη, καθώς, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, παράγει βραχύβιους νόμους, σε βάρος της ομαλής λειτουργίας των  πανεπιστημίων» καταλήγουν.

Και καλούν την υπουργό Παιδείας να «αποσύρει άμεσα την τροπολογία και να δώσει στη δημοσιότητα το κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει ετοιμάσει για ανοικτή και ευρεία διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα και με χρονοδιαγράμματα που να μην είναι απαγορευτικά για τη διεξαγωγή ουσιαστικού διαλόγου, όπως αυτά που δηλώνει μέχρι σήμερα».

Το ΚΙΝΑΛ

Για τελεσίγραφα και λακωνικά «σημειώματα», χωρίς διάθεση διαλόγουαπό το υπουργείο Παιδείας έκανε από την πλευρά του  λόγο ο τομέας Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, με αφορμή τη συνάντηση  της Χαράς Κεφαλίδου με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και τον υφυπουργό, Άγγελο Συρίγο, για το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ.

«Για άλλη μια φορά το υπουργείο αρκέστηκε σε ένα γενικόλογο «σημείωμα» αναφέρεται στην ανακοίνωση του κόμματος που τονίζει ακόμη ότι  «παρά το γεγονός ότι η υπουργός δήλωσε ότι στο νομοσχέδιο που θα καταθέσει θα επαναφέρει τα Συμβούλια Ιδρύματος, αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε σχετική πληροφορία».

«Το σημείωμα που έστειλε η υπουργός δεν συνιστά παρά επιμέρους ρυθμίσεις και ενώ, υποτίθεται ότι το επεξεργάζεται εδώ και δυο χρόνια, δεν συνιστά ούτε νόμο-πλαίσιο, ούτε καν ένα νομοσχέδιο με κάποια στρατηγική στην κατεύθυνση της αναγκαίας, όπως πιστεύει το ΚΙΝ.ΑΛ, αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντιθέτως, στις ‘σκέψεις’ της υπουργού είναι σαφής η νεοφιλελεύθερη επιλογή της για πλήρη απελευθέρωση των διδάκτρων στα ήδη υπερβολικά πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα» τονίζει ο τομέας παιδείας του κόμματος.

«Αυτή η ‘σκέψη’ της υπουργού εκφράζεται όταν το ελληνικό πανεπιστήμιο υποφέρει από έλλειψη προσωπικού που οξύνεται χρόνο με το χρόνο και όταν οι βασικές αμοιβές για το προσωπικό των πανεπιστημίων, σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, είναι απαράδεκτες και δεν μπορεί να συμπληρώνονται από παράλληλες ή πρόσθετες δραστηριότητες. Είναι μεν ένα κίνητρο για νέες λειτουργίες, αλλά δεν είναι ο τρόπος αυτός για την αύξηση των αποδοχών του προσωπικού. Εξάλλου, ούτε από τον κρατικό προϋπολογισμό ούτε από το ταμείο ανάκαμψης  υπάρχει χρηματοδότηση για την αναγκαία αναβάθμιση της λειτουργίας και των σπουδών στα πανεπιστήμια. Το ΚΙΝ.ΑΛ δεν μπαίνει σε συζήτηση επιμέρους θεμάτων χωρίς συνολικό Σχέδιο για τα ΑΕΙ γιατί χωρίς αυτό, δεν μπορούν να κριθούν και να αξιολογηθούν επιμέρους ρυθμίσεις. Όταν παρουσιασθεί ένα συνολικό σχέδιο θα πρέπει να παρασχεθεί ικανός χρόνος για ουσιαστική συζήτηση. Διαφορετικά, φαίνεται να διατυπώνει το υπουργείο τελεσίγραφα, που απαντώνται με ένα ναι ή ένα όχι».

Και το κόμμα ζητάει επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου της Παιδείας.

Τι λέει το υπουργείο Παιδείας

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι ξεκίνησαν συναντήσεις επί του νέου νομοσχεδίου για ενημέρωση των εκπροσώπων των κοινοβουλευτικών Ομάδων και την ανταλλαγή απόψεων «επί του επικείμενου νομοσχεδίου για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία». Οι συναντήσεις αυτές πραγματοποιούνται παράλληλα και με συναντήσεις με πανεπιστημιακούς φορείς, όπως ενδεικτικά έχουν ήδη προηγηθεί τελευταία με τη Σύνοδο Πρυτάνεων και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).

«Πρόκειται για το τέταρτο κατά σειρά νομοσχέδιο της παρούσας Κυβέρνησης που αφορά στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, με στόχο τη διαμόρφωση ενός πιο ποιοτικού, αυτόνομου, λειτουργικού, εξωστρεφούς Πανεπιστημίου, με πιο άμεση σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της και αποτελείται από τέσσερις άξονες: α) Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ, β) Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ, γ) Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία και δ) Εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ» αναφέρει ακόμη το υπουργείο Παιδείας.

«Διαμορφώνουμε ένα πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, πιο αυτόνομο, πιο λειτουργικό, πιο εξωστρεφές, πιο στενά συνδεμένο με την κοινωνία και τις ανάγκες της» υποστηρίζει σε δήλωση της η υπουργός Παιδείας. «Ένα πανεπιστήμιο που διευρύνει τις προοπτικές και τους ορίζοντες των φοιτητών μας, που παρακινεί το διδακτικό προσωπικό να καινοτομήσει και να εξελιχθεί, που αποτελεί ζωντανή κυψέλη έρευνας, καινοτομίας, δράσης και έκφρασης, ένα πανεπιστήμιο που λειτουργεί μέσα την κοινωνία, για την κοινωνία»