Είναι πολλά τα ερωτήματα από το χάος που επικράτησε με την χιονοθύελλα, τα οποία πρέπει λίαν συντόμως να απαντηθούν. Παράλληλα θα πρέπει να αναζητηθούν και οι ευθύνες που είναι ακόμα ακόμη περισσότερες. Η χιονόπτωση ανέδειξε για άλλη μια φορά τα σοβαρά προβλήματα του κρατικού μηχανισμού και (κυρίως) της Πολιτικής Προστασίας, την έλλειψη συνεννόησης μεταξύ φορέων, αλλά και την προσπάθεια να αποδίδονται οι όποιες ευθύνες αλλού. Είχαν σημειωθεί άλλωστε και στο πρόσφατο παρελθόν, περίπου τα ίδια προβλήματα του κρατικού μηχανισμού με τις φωτιές του καλοκαιριού. Εκεί, όπως ειπώθηκε, πολλά πράγματα δεν λειτούργησαν σωστά, η ασυνεννοησία και τότε ήταν εμφανής με αποτέλεσμα να καούν μεγάλες εκτάσεις και να καταστραφούν τα δάση και οι περιουσίες των κατοίκων της μισής Εύβοιας. Το ότι κάτι δεν πήγε καλά το είχαν καταλάβει και τότε με τις φωτιές του καλοκαιριού (και έγινε ο ανασχηματισμός), αλλά και τώρα, αρχίζουν να το καταλαβαίνουν με αυτά που άφησε η κακοκαιρία «Ελπίς». Ζητούνται ευθύνες και όχι με δικαιολογίες του τύπου «ευτυχώς δεν είχαμε θύματα».

***
Το φιάσκο της Αττικής Οδού, η απουσία σχεδιασμού για την χιονόπτωση( ή χιονοθύελλα) που όλοι περιμέναμε, η αδυναμία να δοθούν άμεσα εντολές για να μην μπαίνουν αυτοκίνητα στον πιο σύγχρονο οδικό άξονα, η ελλιπής οργάνωση σε ό,τι αφορά τη βοήθεια και ενημέρωση των εγκλωβισμένων (μόνο κάποιοι εθελοντές και κάτοικοι μοίραζαν στην αρχή… κουλούρια και νερά), το γεγονός ότι δόθηκε εντολή να φύγουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι μαζί, αλλά και το ότι ο Στρατός μπήκε στη μάχη αργά, είμαι θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν.

***
Ο στρατός βγαίνει στο δρόμο μόνον όταν του ζητηθεί

Ειπώθηκε, για παράδειγμα, πως οι Ένοπλες Δυνάμεις μπήκαν στη μάχη αργά. Ωστόσο από το υπουργείο Άμυνας σημειώνουν και τούτο: «Ο Στρατός βγαίνει στους δρόμους μόνον όταν του ζητηθεί και με συγκεκριμένους όρους και όχι όποτε κρίνει η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου». Η εντολή για τον Στρατό δόθηκε στις 6 το απόγευμα της Δευτέρας (το ζήτησε πρώτα ο κ. Θεοδωρικάκος) και τα τμήματα άρχισαν να βγαίνουν στους δρόμους στις 7. Έφθασαν όμως στα σημεία μετά από τέσσερις ώρες αφού είχαν να διασχίσουν μια Αθήνα γεμάτη από κλειστούς δρόμους και εμπόδια. Αυτός ήταν ο λόγος που ο Στρατός έφθασε αργά. Μετά τις 11 το βράδυ έφθαναν στα σημεία και σταδιακά. Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος ήταν όλο το βράδυ στο Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΘΚΕΠΙΧ) και έδινε κατευθύνσεις. Αλλά οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν είναι, όπως ειπώθηκε, εκπαιδευμένες στον απεγκλωβισμό πολιτών από το χιόνι. Άλλη είναι η δουλειά και η αποστολή τους. Αποστολή για τους απεγκλωβισμούς έχει η Πυροσβεστική, η Αστυνομία και γενικά η Πολιτική Προστασία, που εκπαιδεύει στελέχη και διαθέτει μέσα για αυτόν τον σκοπό. Ο Στρατός όμως διαθέτει μηχανήματα, τα μέσα που μπορεί να τα παραχωρήσει στην Πολιτική Προστασία.

***
Κεντρικός «παίκτης» η Πολιτική προστασία

Μαθαίνω ακόμα ότι ένας από τους υπουργούς (πρωταγωνιστής άλλοτε της αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών και της επιχείρησης «Ελευθερία»), είχε προβλέψει εγκαίρως πως θα υπάρξει πρόβλημα με τον χιονιά αφού δεν απαγόρευσαν η κίνηση στην Αττική Οδό, από την Κυριακή το βράδυ. Αυτό προέβλεπε το διεθνές πρωτόκολλο αντιμετώπισης καιρικών κρίσεων: Πάντως ο κεντρικός παίκτης στις καιρικές καταστροφές, στους σεισμούς κτλ. ήταν η Πολιτική Προστασία αυτή δίνει τον τόνο, έλεγαν το βράδυ της Τρίτης μέλη της κυβέρνησης. Η σύσκεψη που έγινε την Παρασκευή αυτό το αντικείμενο είχε ποιος θα είχε τον συντονισμό και δεν ήταν άλλη από την Πολιτική προστασία.

***
Η «λευκή παγίδα» της Αττικής Οδού

Η αλήθεια είναι ότι τα λόγια είναι λίγα για να περιγράψει κανείς την απίστευτη ταλαιπωρία που βίωσαν (και που ακόμα βιώνουν) από την Δευτέρα το πρωί χιλιάδες συμπολίτες μας στην Αττική από το «χτύπημα» της κακοκαιρίας «Ελπίδα». Παρά τις προσπάθειες, παρά τις έκτακτες συσκέψεις, παρά τις τηλεοπτικές εμφανίσεις των αρμοδίων και παρά την επέμβαση του Στρατού, έως το μεσημέρι της Τρίτης υπήρχαν ακόμα εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό, στη Λεωφόρο Μαραθώνος και στη Μεσογείων και στους παράδρομους των Βορείων Προαστίων. Εικόνες πρωτοφανούς συνωστισμού το πρωί της Τρίτης στον Προαστιακό, καθώς εκατοντάδες πολίτες που είχαν παγιδευτεί στην Αττική Οδό και πέρασαν τη νύχτα στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» κατέφυγαν εκεί σε μία προσπάθεια να επιστρέψουν στα σπίτια τους.. Ορισμένοι με εμφανή τα σημάδια υποθερμίας έλεγαν στα τηλεοπτικά συνεργεία που βρέθηκαν εκεί: Α «Δεν έχει έρθει κανείς να δει αν ζούμε». Μερικοί είχαν μαζί τους και παιδιά ή ηλικιωμένους συγγενείς: «Πληρώσαμε στα διόδια, χωρίς να μας ενημερώσει κανείς τι θα συνέβαινε εάν έστρωνε το χιόνι, αν και η ΕΜΥ το είχε προειδοποιήσει», έλεγαν οι περισσότεροι. Οι εικόνες με τον κόσμο να πηδά στις γραμμές του τρένου για να πάνε στο αντίθετο ρεύμα, είναι χαρακτηριστικές. Τελικά ο πιο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στην καρδιά της χώρας, τον οποίο οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν πληρώσει δυο και τρεις φορές, μετατράπηκε σε λευκή παγίδα. Αλλά δεν ήταν πρώτη φορά που η διαχείριση μιας δύσκολης κατάστασης από την Αττική Οδό ήταν τουλάχιστον τραγική. Σας υπενθυμίζω ότι τον Σεπτέμβριο του 2019, σε μία νεροποντή λίγων ωρών η Αττική Οδός είχε μετατραπεί σε ποτάμι. Τα νερά, που σε ορισμένα σημεία δημιούργησαν λίμνες, προκάλεσαν πρωτοφανές κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Υπήρξε, ειπώθηκε από την κυβέρνηση, αδυναμία της εταιρίας που διαχειρίζεται την Αττική Οδό να κρατήσει τον πιο σημαντικό κυκλοφοριακό άξονα ανοικτό και αυτό το αναγνωρίζουν οι πάντες κυρίως αυτοί που έχουν ταλαιπωρηθεί. Μαθαίνω λοιπόν ότι οι ευθύνες τις εταιρίες για την αδιανόητη ταλαιπωρία που υπέστησαν χιλιάδες οδηγοί το πρωί της Δευτέρας θα εξετασθούν προσεκτικά και κατά προτεραιότητα από την ειδική επιτροπή που έχει συγκροτήσει ο υπουργός Κώστας Καραμανλής. Υπήρξε επίσης αδυναμία να αποκατασταθούν οι ζημιές στα καλώδια της ΔΕΗ με αποτέλεσμα πολλές περιοχές έως το βράδυ της Τρίτης να μένουν χωρίς ρεύμα (και θέρμανση).

***
Αρχίζουν οι αγωγές και οι μηνύσεις

Και κάτι ακόμα. Οι εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό δεν φαίνεται να καλύπτονται από τις 2000 ευρώ που δεσμεύθηκε η εταιρία (με παρέμβαση Πρωθυπουργού) ότι θα τους καταβάλει ως αποζημίωση καθώς καταγγέλλουν ότι αντιμετώπισαν προβλήματα που έθεσαν σε κίνδυνο την υγεία τους. Αυτό είναι ένα γεγονός που στοιχειοθετεί κατά τη γνώμη τους (και τη γνώμη των δικηγόρων τους) αστικές και ποινικές ευθύνες της εταιρίας. Και το Μαξίμου όταν ρωτήθηκε απάντησε ότι η αποζημίωση των 2000 ευρώ είναι ανεξάρτητη εάν κανείς θελήσει να προσφύγει στη Δικαιοσύνη απαιτώντας αποζημίωση. Ήδη ένας καρδιοπαθής προσέφυγε κατά της Αττικής Οδού. Είχε εγκλωβισθεί επί 20 ώρες. Ακολούθησαν βροχή από μηνύσεις.

***
Το ΚΚΕ έφερε νερό και κουλούρια στους εγκλωβισμένους

Αλλά δεν ήταν μόνον ον Στρατός που προσέγγιζε εκείνη την παγωμένη και κάτασπρη νύχτα τους εγκλωβισμένους οδηγούς. Ήταν και το ΚΚΕ. Μέλη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ είχαν προσεγγίσει την «Αττική Οδό» στο ύψος της Παλλήνης και σε άλλα σημεία και μοίραζαν νερό και τρόφιμα σε ανθρώπους που μέχρι εκείνη τη στιγμή, ήταν πάνω από 12 ώρες εγκλωβισμένοι σε αυτοκίνητα και λεωφορεία, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο τη στήριξή και αλληλεγγύη τους. Ούτε το κρύο, ούτε το πυκνό χιόνι που είχε κλείσει τους δρόμους μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο! Όλοι τους υποδέχονταν τα μέλη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ συγκινημένοι εκφράζοντας ταυτόχρονα και την οργή τους γιατί το κράτος τους είχε εγκαταλείψει: «Αυτά τα παιδιά από το ΚΚΕ μας έφεραν νερό και κουλούρια. Ήρθαν με τα πόδια… χιόνι μέχρι τη μέση». Αυτό ήταν ένα από τα πολλά μηνύματα που ανάρτησαν εγκλωβισμένοι οδηγοί στην «Αττική Οδό» χτες στα κοινωνικά δίκτυα.

***
Γαλότσες, πολιτική και καιρικά φαινόμενα

Δείτε τώρα πως τα καιρικά φαινόμενα κάνουν πολιτικούς να κερδίσουν ή να χάσουν εκλογές (προς γνώση των ημετέρων πολιτικών).
Το 2002 η Άνγκελα Μέρκελ είχε ήδη διαδεχθεί τον Χέλμουτ Κολ, αλλά δεν ήταν υποψήφια καγκελάριος, έχοντας αφήσει τα πρωτεία σε έναν άνδρα, τον Βαυαρό Έντμουντ Στόιμπερ. Ο Στόιμπερ αρνήθηκε στις πλημμύρες του 2002 να πάει στις περιοχές των πλημμυροπλήκτων στην ανατολική Γερμανία, λέγοντας ότι «δεν θα έκανε τουρισμό στην πλημμύρα». Ο συνυποψήφιός του Γκέρχαρντ Σρέντερ φόρεσε γαλότσες, πήγε, διαβεβαίωσε τους πολίτες ότι θα έκανε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να τους ανακουφίσει και κέρδισε επτά εκατοστιαίες μονάδες στις περιοχές που είχαν πλημμυρίσει, νικώντας τον αντίπαλό του οριακά στις εκλογές. Ακόμα και μέσα από το ίδιο του το κόμμα, ο Στόιμπερ είχε κατηγορηθεί τότε «για προεκλογικό αγώνα της “σαιζ λονγκ”» (σ.σ.: έκανε διακοπές σε κάποιο νησί της Βαλτικής όταν έγινε η πλημμύρα).

* Το 2004 ο Γιώργος Παπανδρέου φόρεσε και αυτός τις γαλότσες του και πήγε να μοιράσει νερό και κουλούρια στους εγκλωβισμένους από χιόνια στην Εθνική Οδό.