Tη δυνατότητα μετατροπής πενταθέσιων ταξί σε ταξί 9 θέσεων προωθεί το υπουργείο Μεταφορών. Για τον σκοπό αυτό, τα στελέχη του υπουργείου επεξεργάζονται σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, οι λεπτομέρειες της οποίας αναμένεται να ανακοινωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.
«Οι νέες μορφές ζήτησης για υπηρεσίες μεταφορών, καθώς και ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός επισκεπτών στη χώρα που έφθασε τα 30 εκατ. το 2019, προ COVID, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο στο οποίο καλείται να ανταποκριθεί ο κλάδος των ταξί. Βρισκόμαστε πάντα σε συνεργασία με τους επαγγελματίες προς αυτή την κατεύθυνση», τονίζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Οπως επισημαίνει: «Η βασική φιλοσοφία των δράσεων που αναπτύσσει το υπουργείο είναι η προσαρμογή της λειτουργίας των μέσων μεταφοράς στις νέες ανάγκες του επιβατηγού κοινού, στην εξέλιξη της τεχνολογίας και τη βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών».
Την ίδια ώρα, παρατάθηκε έως το τέλος του χρόνου η υποχρέωση απόσυρσης των παλαιότερων οχημάτων, ενώ επεκτάθηκε το δικαίωμα κυκλοφορίας των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Θεσσαλονίκης.
Επιδότηση της ηλεκτροκίνησης
Στο μεταξύ, προωθείται η επιδότηση της ηλεκτροκίνησης στα ταξί. Μάλιστα, ο υπουργός Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας προανήγγειλε πρόσφατα πρόγραμμα αντικατάστασης 2.000 ταξί, με χρηματοδότηση ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι ιδιοκτήτες θα επιδοτούνται με 22.500 ευρώ για την απόσυρση του οχήματος με κριτήρια, όπως η παλαιότητα. «ΤΑ ΝΕΑ» αναφέρθηκαν στο θέμα στο φύλλο της 9ης Ιουνίου 2021.
Και δεν είναι μόνο η επιδότηση της ηλεκτροκίνησης, είναι και η ανάλογη υποδομή. Σημειώνεται πως μέσω του νέου νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα για τη Μικροκινητικότητα και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι δήμοι και οι περιφέρειες θα πρέπει να αναπτύξουν το δίκτυο υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, όπως είναι για παράδειγμα οι φορτιστές.
Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να διευκρινιστεί, όπως επισημαίνουν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, πως σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, στον κλάδο των αυτοκινητιστών δεν υπάρχει ακόμη το ανάλογο ενδιαφέρον.
Σημειώνεται ότι σε σύνολο 13.000 αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», οι περισσότερες αφορούν ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα, και μόλις 11 αφορούν ταξί αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά plug in.
Και στα υπόλοιπα οχήματα
Η κυβέρνηση έχει ήδη επεξεργαστεί ένα συνολικό πακέτο βελτιώσεων στο προαναφερόμενο πρόγραμμα, με επιπλέον κίνητρα όχι μόνο για τους ιδιοκτήτες ταξί, αλλά και για τις εταιρείες. Ηδη, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη οκτάδα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που παρέχουν ένα ολιστικό πλέγμα άμεσων και έμμεσων κινήτρων για την αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων.
Σε αυτά τα επιπλέον κίνητρα συγκαταλέγεται και η κατάργηση της υποχρεωτικής αγοράς επιδοτούμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου μετά τη λήξη της ελάχιστα αποδεκτής περιόδου χρονομίσθωσης των 36 μηνών. Στόχος είναι να γίνει πιο προσιτή η χρονομίσθωση και να μειωθεί το κόστος των μισθωμάτων, ενθαρρύνοντας τον εξηλεκτρισμό των εταιρικών στόλων. Επιπλέον, επιλέξιμη θα είναι και η επιδότηση αγοράς και εγκατάστασης «έξυπνου» φορτιστή και από νομικά πρόσωπα, εκτός των φυσικών προσώπων που ίσχυε έως τώρα.
Στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Το 2019 κυκλοφορούσαν στους δρόμους της χώρας 1.345 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το 2020 ταξινομήθηκαν 2.135 ηλεκτρικά οχήματα, με αποκορύφωμα τον περασμένο Δεκέμβριο, όπου το ποσοστό της ταξινόμησης έφτασε στο 10%. Δηλαδή 1 στα 10 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν ήταν ηλεκτρικό.
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, πρόκειται για μια τάση που συνεχίζεται, με το ποσοστό ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων – στο πρώτο τρίμηνο του 2021 – να έχει διαμορφωθεί στο 5,2%. Κατά τις ίδιες πηγές, ο στόχος για 3.795 νέες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να πραγματοποιηθεί.