Ως γνωστόν, το πριν από λίγες μέρες το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της αξιολόγησης 377 προτάσεων, από τις οποίες εγκρίθηκαν 80 που χρηματοδοτήθηκαν με το συνολικό ποσό των 4.440.500 ευρώ (δείτε θέμα https://www.tovima.gr/2021/04/28/culture/to-ekk-stirizei-to-elliniko-sinema/)

«Θα δεχθούμε ότι το Δ.Σ. επιτέλους ξεκαθάρισε την εικόνα που είχε δημιουργηθεί μέσα στους κόλπους της κινηματογραφικής κοινότητας ως προς την αποτελεσματικότητα, αλλά και την ίδια την ύπαρξη του Ε.Κ.Κ» αρχίζει η ανακοίνωση της ΕΕΣ. «Όμως, ο τρόπος που επέλεξε να κλείσει  τις συσσωρευμένες εκκρεμότητες χρόνων, πλήττει για άλλη μια φορά το κύρος του ίδιου του Κέντρου, αναδεικνύοντας την έλλειψη διαφάνειας και αξιοκρατίας.»

Δύο είναι οι γενικές επισημάνεις της παρέμβασης της ΕΕΣ.

Α) Οι αποφάσεις αυτές αφορούσαν προτάσεις που οι δημιουργοί τους (σεναριογράφοι, σκηνοθέτες και παραγωγοί) είχαν καταθέσει για έγκριση και χρηματοδότηση εδώ και πολύ καιρό.

Β) Όπως διαμορφώθηκε η κατάσταση σήμερα, εξυπηρετεί τα Υπουργεία Οικονομικών και  Πολιτισμού, καθώς δεν υποχρεώνονται να καταβάλουν τα αναγκαία κονδύλια για σοβαρές χρηματοδοτήσεις. Το ποσό των 4.440.500 ευρώ που ανακοινώθηκε, αντιστοιχεί σε περίπου 1.800.000 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή ποσό περίπου ίσο με το 50% μιας καλής μέσης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής παραγωγής.
Σε αυτό το μικρό ετήσιο κονδύλι κυριολεκτικώς στριμώχνονται Έλληνες κινηματογραφικοί δημιουργοί, οι οποίοι καλούνται με αυτή την πενιχρή χρηματοδότηση να υλοποιήσουν 7 ταινίες μεγάλου μήκους, 10 ταινίες μικρού μήκους, 4 ταινίες ντοκιμαντέρ, να γράψουν 7 σενάρια και παράλληλα, να χρηματοδοτηθούν και κάποιες ξένες παραγωγές κάθε χρόνο…!!

Καθυστερήσεις και παραβάσεις

Η ΕΕΣ επισημαίνει επίσης ότι «οι παράλογες καθυστερήσεις, κατά παράβαση των ίδιων των κανονισμών λειτουργίας του Ε.Κ.Κ., επέτειναν το κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας στους δημιουργούς, σχετικά με τη δυνατότητα άσκησης της εργασίας τους, και αύξησαν την έλλειψη εμπιστοσύνης προς το Ε.Κ.Κ., τον μοναδικό φορέα στήριξης των κινηματογραφιστών.»

»Κυρίως απογοήτευσαν τους νέους κινηματογραφικούς δημιουργούς που ζούσαν με την αγωνία, αναμένοντας επί μακρόν μια απόφαση από ένα δημόσιο φορέα.

Εν συνεχεία, στην παρέμβασή της η Ε.Ε.Σ. αναρωτιέται «πώς το Ε.Κ.Κ. διαφυλάσσει την αξιοπιστία των αποφάσεών του όταν, κόντρα σε κάθε έννοια δεοντολογίας, δέχθηκε να εγκρίνει τέσσερις προτάσεις με συνολικό ποσό ύψους 522.500 ευρώ, τη στιγμή που οι σχετικές αιτήσεις είχαν υποβληθεί από δημιουργούς που ταυτόχρονα ήταν αξιολογητές (readers), οι οποίοι αξιολόγησαν προτάσεις, έστω, άλλων δημιουργών αλλά το έπραξαν εντός του ίδιου χρονικού κύκλου κατά τον οποίο κρίνονταν και οι δικές τους προτάσεις;»

»Φρόντισε άραγε το Ε.Κ.Κ.  να μην δημιουργηθούν ξανά  μονοπωλιακές καταστάσεις, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες ο οποίες έλαβαν περισσότερες από δύο, τρεις και τέσσερεις παραγωγές;»

»Γιατί το Ε.Κ.Κ. δεν  σεβάστηκε  καταξιωμένους κινηματογραφιστές με επώνυμο δημιουργικό έργο, τις προτάσεις των οποίων απέρριψε στη συντριπτική πλειοψηφία τους;» (στην παρέμβαση η Ε.Ε.Σ. δεν αναφέρεται σε συγκεκριμένους δημιουργούς)

Η Ε.Ε.Σ. παρομοιάζει τα μέλη του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. με «τεχνοκράτες που ανακοινώνουν τη διεκπεραίωση της εργασίας τους, παραθέτοντας μόνο αριθμούς και ποσά. Στις έως τώρα ανακοινώσεις του νέου Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. απουσιάζει δυστυχώς οποιαδήποτε καλλιτεχνική ματιά ή ευαισθησία.»

Readers – αξιολογητές: Γιάννης κερνά, Γιάννης πίνει

Σε ένα από τα πιο νευραλγικά σημεία της παρέμβασής της η Ε.Ε.Σ. αναφέρεται στο «θολό τοπίο μεταξύ των readers-αξιολογητών, των οποίων ο ρόλος είναι καθαρά συμβουλευτικός, της Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Παραγωγής του Ε.Κ.Κ., μέσα από τις απαντήσεις που δίνει, του Γενικού Διευθυντή και του Διοικητικού Συμβουλίου, σχετικά με το ποιος κάνει την εισήγηση και ποιος τελικά παίρνει την ευθύνη των εγκρίσεων. Αυτή η έωλη διαδικασία είναι το κλειδί που πλήττει τη διαφάνεια των εγκρίσεων του δημοσίου χρήματος.»

Και τέλος, από την στιγμή που το Διοικητικό Συμβούλιο δεν όρισε όρους και κανόνες της όλης διαδικασίας και δεν τους δημοσιοποίησε σε Φ.Ε.Κ. ώστε να τους γνωρίζουν έγκαιρα οι ενδιαφερόμενοι, η Ε.Ε.Σ. ζητά  την  ακύρωση όλων των εγκρίσεων χρηματοδότησης ταινιών και την επανεξέταση των προτάσεων, καθώς η διαδικασία αποδείχθηκε παράτυπη και δεν μπορεί να καλυφθεί από καμία απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου.

«Η Κινηματογραφία και ο Πολιτισμός χρειάζονται ανασυγκρότηση με όραμα, σχέδιο και πρόγραμμα, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους τους δημιουργούς, χωρίς αποκλεισμούς» καταλήγει η παρέμβαση.