Ο Θανάσης είχε καιρό να γράψει. 
Το τελευταίο διάστημα είχε αράξει στο αγαπημένο του νησί, δεν ήθελε μήτε να ακούει, μήτε να ξέρει. 
Έχει μεγαλώσει άλλωστε, δεν έχει πια τα παλιά κουράγια, αν και, όπως λέει, τον θρέφουν οι εντάσεις. 
Τι όμως θα μπορούσε να διακόψει τις άγιες ημέρες της θερινής ανάπαυλας; 
Μόνο του ανήσυχου αρχηγού το νεύμα θα μπορούσε να τον ξεσηκώσει. 
Και όντως ο αρχηγός δεν περνάει τελευταία τις καλύτερες των ημερών του. 
Καταδιώκεται από αδιάψευστα γεγονότα, από αποκαλύψεις μοναδικές, απ’ όσα έρχονται στο φως για τα έργα και τις ημέρες των απίθανων πολιτικών συμμάχων του που εκείνος επέλεξε και εκείνος επέβαλε στο κόμμα του, αγνοώντας –  ή καλύτερα – προσπερνώντας τις αντιρρήσεις των περισσοτέρων συντρόφων του.  
Μην αντέχοντας λοιπόν την τόση πίεση ξεσήκωσε τον Θανάση, που έχει τα λόγια εύκολα και τον στόχο έτοιμο. 
Και εκείνος ανέλαβε πάραυτα τη στρεψόδικη επίθεσή του εναντίον  των προπαρασκευασμένων εδώ και χρόνια «εχθρών». 
Αφησε για λίγο το αρμιρίκι και άρχισε να πετροβολά, όπως αυτός ξέρει, τους άξιους «εχθρούς», δηλαδή τους ανθρώπους των εφημερίδων που άκουσον – άκουσον δίνουν σημασία στις δικογραφίες και στις εκθέσεις των επίσημων αρχών και αυτού ακόμη του δικού τους Ρουμπάτη. 
Εξανέστη ο αρχηγός και τρελάθηκε ο Θανάσης επειδή οι εφημερίδες δεν έκρυψαν ότι οι  επίορκοι «μπάτσοι», οι μεγάλοι «μπράβοι» του καιρού μας, ήταν σε ανοιχτή γραμμή με τον άνετο «συνέταιρο» και αυτός με τη σειρά του επικοινωνούσε με τον «σκοτεινό» εισαγγελέα, ο οποίος είχε νταλαβέρι με τον εξ απορρήτων στενό συνεργάτη του αρχηγού, συγκροτώντας όλοι μαζί αλυσίδα αντιθεσμική και επικίνδυνη. 
Τα παιδιά, δεν χωρεί πια αμφιβολία, είχαν στήσει δίκτυα εφαπτόμενα και εν πολλοίς συνεργαζόμενα.  
Αυτά δυστυχώς δεν είναι φήμες και εικασίες, συνιστούν πλέον γεγονότα αδιάψευστα. 
Η όποια στρεψοδικία ούτε τα αλλάζει, ούτε τα αλλοιώνει. 
Κοινώς είναι αξεπέραστα Θανάση μου. Επιμένουν, έρχονται και επανέρχονται, είναι ξεροκέφαλα που έλεγε και ένας παλιός μας φίλος. Γι’ αυτό μην παιδεύεσαι και χαλάς τη σχόλη σου…

***

Ηρθε η ώρα του… διορθωτικού ανασχηματισμού

Δεν αποτελεί καθόλου υπερβολή εάν σας έλεγα ότι ουκ ολίγοι στην κυβέρνηση και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ συζητούν τούτες τις ημέρες σχεδόν αποκλειστικά το θέμα του ανασχηματισμού. Μπήκε, βλέπετε, ο Ιούλιος και κάποιες προβλέψεις που έκανε ο υπουργός Επικρατείας και στενός συνεργάτης του Πρωθυπουργού Γ. Γεραπετρίτης περί διορθωτικών αλλαγών στο κυβερνητικό σχήμα μέσα στον Ιούλιο και όχι τον Ιούνιο (όπως ορισμένοι ήλπιζαν) αναζωπύρωσε και πάλι τα σενάρια για ανασχηματισμό. Σε αυτά ήλθαν να προστεθούν και οι πρωθυπουργικές προτροπές στην τελευταία συνεδρίαση (μέσω τηλεδιάσκεψης) του Υπουργικού Συμβουλίου που είπε στους υπουργούς του ότι τους περιμένει πολλή δουλειά κάτι που αύξησε σε πολλούς τις προσδοκίες πολλών για ανασχηματισμό.

***
Εάν εξαιρέσει κανείς τον κ. Γεραπετρίτη που επιμένει ότι οι όποιες αλλαγές θα γίνουν εκεί στα μέσα Ιουλίου, οι υπόλοιποι (βουλευτές και υπουργοί) τις περιμένουν ανά πάσα στιγμή. Μάλλον θα τις περιμένουν (ή εάν θέλετε θα αγωνιούν) ακόμα για λίγες ημέρες γιατί το να προσδιορίζει ημερομηνία ο ένοικος του Μαξίμου και υπουργός Επικρατείας κάτι θα γνωρίζει. Μέσα Ιουλίου. λοιπόν ή όπως ακριβολογεί ανάμεσα στις 7 Ιουλίου που είναι και η επέτειος της εκλογικής νίκης της ΝΔ και στις 15 Ιουλίου θα υπάρξει κατά τον κ. Γεραπετρίτη ο ανασχηματισμός.

***
Το προσθετικό και αφαιρετικό επίπεδο

Σας έχω όμως νέα και πώς θα είναι η δομή του επερχόμενου (και πολυσυζητημένου) ανασχηματισμού, έτσι όπως μου τα ανάλυσαν οι ειδικοί στην κυβέρνηση. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι αλλαγές, καλύτερα ας τις ονομάσουμε «διορθωτικές αλλαγές», θα γίνουν σε δύο επίπεδα. Σε προσθετικό και σε αφαιρετικό επίπεδο. Δηλαδή θα προστεθούν υπουργεία και θα αφαιρεθούν υπουργεία ή υφυπουργεία. Αν και μου είπαν μερικά παραδείγματα (τα οποία όμως για ευνόητους λόγους δεν μπορώ να σας αποκαλύψω, για να μη προσθέσω άγχος και αγωνία σε κανέναν) εκείνο που απασχολεί αυτή τη στιγμή περισσότερο τον Πρωθυπουργό είναι πώς θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας για την καλύτερη διαχείριση των χρημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οσον αφορά το «αφαιρετικό» σκέλος, οι γνωρίζοντες μου κατέστησαν σαφές ότι ορισμένα υφυπουργεία πάνε για κατάργηση. Δηλαδή (τυχαίο παράδειγμα) μπορεί σε ένα υπουργείο που διαθέτει έναν υφυπουργό, να καταργήσει τον υφυπουργό και να μείνει μόνον ο υπουργός μαζί με τον γενικό γραμματέα που θα πάρει και τις αρμοδιότητες του υφυπουργού. Λέω μπορεί γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις γίνονται και καραμπόλες. Εως ότου καθαρογραφτεί η λίστα του νέου Υπουργικού Συμβουλίου, μπορεί να υπάρξουν και εκπλήξεις. Θέλετε και άλλες πληροφορίες για τον ανασχηματισμό;

***
Και ανακατανομή αρμοδιοτήτων

Μαθαίνω λοιπόν ότι θα επιχειρηθεί και ανακατανομή αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε υπουργεία, προκειμένου να γίνει η άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής πιο ευέλικτη και πιο αποδοτική ώστε να μην υπάρχει διασταύρωση αρμοδιοτήτων. Βεβαίως ο κεντρικός πυρήνας του επιτελικού κράτους δεν αλλάζει, όπως δεν πρόκειται να αλλάξει η κυβέρνηση και την οικονομική της πολιτική. Αυτό ήταν το πρώτο που με διαβεβαίωσαν. Κυκλοφορούν ωστόσο στα δημοσιογραφικά γραφεία (αλλά και στη Βουλή) μια σειρά από ονόματα νέων υπουργών. Δεν πρόκειται να μπω στην ονοματολογία αν και κάλλιστα θα μπορούσα να σας μεταφέρω τα ονόματα που λέγονται και ποια πόστα καταλαμβάνουν ή από ποια υπουργεία φεύγουν. Εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι ότι υπάρχουν ορισμένοι που εμφανίζονται βέβαιοι ότι μπαίνουν στην κυβέρνηση ή ότι παραμένουν στο κυβερνητικό σχήμα και η απορία μου είναι από πού αντλούν τη βεβαιότητά τους αυτή; Τους ειδοποίησε κανείς;

***

Οι 55.000 που θέλουν να γίνουν Ελληνες

Σας πληροφορώ ότι αυτή τη στιγμή 55.000 αλλοδαποί υπέβαλαν αίτηση να τους χορηγηθεί η ελληνική ιθαγένεια. Δηλαδή 55.000 άτομα θέλουν να γίνουν Ελληνες υπήκοοι. Θα μπορούν δηλαδή, εάν αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, ανάμεσα στα άλλα να εκλέγουν και να εκλέγονται, εκτός από μία περίπτωση. Να εκλεγούν Πρόεδροι της Δημοκρατίας. Σύμφωνα με το Σύνταγμα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν μπορεί να έχει επίκτητη ιθαγένεια, δηλαδή ιθαγένεια την οποία απέκτησε μεταγενέστερα, αλλά ιθαγένεια εκ γενετής.

***

Τα αιτήματα για τους 55.000 που επιζητούν την ελληνική ιθαγένεια δεν έχουν υποβληθεί τώρα, αλλά από το 2014 και 2015 και χρονίζουν. Οι καθυστερήσεις αυτές εντοπίζονται, όπως με πληροφορεί ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, στην πολιτογράφηση αλλογενών αλλοδαπών, οι οποίοι, βάσει της έως τώρα νομοθεσίας καλούνται στο τελικό στάδιο να δώσουν συνέντευξη σε μια επιτροπή για να διαπιστωθεί όχι μόνον η καλή γνώση και χρήση της ελληνικής γλώσσας, αλλά και οι γνώσεις που διαθέτουν στην ελληνική ιστορία, πολιτισμό και πολιτικούς θεσμούς. Για παράδειγμα δεν μπορεί κάποιος, όσο κι αν το θέλει να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια και να μην γνωρίζει ποια είναι η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ή ποιος είναι ο Πρωθυπουργός, ή τι είναι η Ακρόπολη, ή πώς είναι η ελληνική σημαία.

***
Πανελλαδικές εξετάσεις για την απόκτηση ιθαγένειας

Ελα όμως που οι επιτροπές αυτές (19 σ΄όλη τη χώρα) αποδείχθηκαν δυσλειτουργικές, αφού συνεδρίαζαν το πολύ δύο φορές τον μήνα και συχνά οι συνεδριάσεις αυτές αναβάλλονταν καθώς συμμετέχουν στελέχη από διάφορους φορείς. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε εκκρεμούν πάνω από… 30.000 συνεντεύξεις στις συγκεκριμένες επιτροπές. Ετσι ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος αποφάσισε με νομοσχέδιο να αλλάξει πολλά στη χορήγηση ελληνικής ιθαγένεια. Εισάγει, και εδώ είναι η είδηση, ένα σύστημα εξετάσεων αντίστοιχου των Πανελλαδικών Εξετάσεων το οποίο διασφαλίζει αντικειμενικότητα και ισοτιμία (όλοι θα εξετάζονται σε κοινά θέματα) καθώς και διαφάνεια (αφού η διόρθωση γραπτών θα ακολουθεί τη γνωστή πρακτική των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση). Ταυτόχρονα θα λαμβάνεται ειδική μέριμνα για ομάδες με ειδικά μαθησιακά χαρακτηριστικά, ώστε να διευκολυνθούν σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές στην εξέτασή τους.

***
Και έρευνα για τις ελληνοποιήσεις

Καλά, όλα αυτά θα πείτε, αφού θα χορηγείται πλέον με αντικειμενικά κριτήρια η ελληνική ιθαγένεια, τι θα γίνει όμως με τις χιλιάδες ελληνοποιήσεις που προχώρησε προ των εκλογών η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν το εκλογικό αποτέλεσμα; Εως τώρα δεν έχει αποφασιστεί από εάν θα γίνει έρευνα. Η κυβέρνηση πάντως το εξετάζει. Οπως επίσης εξετάζει και θέμα των χρυσών διαβατηρίων, δηλαδή τη χορήγηση ελληνικού διαβατηρίου (που είναι και διαβατήριο της ΕΕ) σε όσους έχουν επενδύσεις στην Ελλάδα ή καταθέσεις ενός συγκεκριμένου ποσού; Θα αυξήσει με δυο λόγια το ποσό που υπάρχει για τη λεγόμενη «χρυσή βίζα»; Ή θα το αφήσει το ίδιο;

***

Το κέλυφος της Θήρας

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 οι ανάγκες ριζικής επισκευής κτιρίου αλλά και εκσυγχρονισμού – επικαιροποίησης της μόνιμης έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας είχαν καταστεί ορατές. Αλλά όπως συνήθως συμβαίνει στην Ελλάδα, το πρόβλημα ορατό και η λύση αόρατη. Ισως ήρθε τελικά και η ώρα της Θήρας γιατί η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρία Λίνα Μενδώνη έχει ιεραρχήσει το έργο του εκσυγχρονισμού, της αναβάθμισης του μουσειακού κελύφους και την επανέκθεσης της μόνιμης έκθεσης ως απόλυτη προτεραιότητα. Αυτό τουλάχιστον ανακοίνωσε η ίδια μετά την επιτόπια επίσκεψή της πριν από λίγο καιρό. Μάλιστα, έχει αποφασίσει την ενίσχυση του έργου με επί πλέον χρηματοδότηση -από την προβλεπόμενη- και ζήτησε την άμεση έναρξη των διαδικασιών υλοποίησης. Ιδωμεν…

***
Η πανδημία παίρνει τον άρτο αλλά όχι τα (πολιτικά) θεάματα

Το αποτύπωμα που αφήνει η πανδημία του κορωνοϊού σε οικονομικό, πολιτειακό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο αναλύεται στο πρόσφατο Δελτίο Πολιτικής Ανάλυσης κι Εκτίμησης του ΔΙΚΤΥΟΥ για την Μεταρρύθμιση της Α. Διαμαντοπούλου, το οποίο εκδίδεται ανελλιπώς ανά τακτά διαστήματα τα τελευταία 7 χρόνια. Οι συγγραφείς και αναλυτές Δρ. Νικήτας Σίμος και Γιώργος Παπούλιας έχοντας συγκεντρώσει αριθμούς και δεδομένα από διεθνείς οργανισμούς (ΕΕ, ΟΟΣΑ) και διεθνείς οίκους ανάλυσης και αξιολόγησης (όπως bloomberg, Fitch κλπ) περιγράφουν μια ζοφερή εικόνα για τα ποσοστά ύφεσης και αύξησης των χρεών σε διεθνές επίπεδο αλλά και εντός ΕΕ και φυσικά στην Ελλάδα η οποία πλήττεται σφόδρα από την καταβαράθρωση του εξωτερικού τουρισμού. Η εικόνα αναμένεται να αλλάξει από 2021 αλλά κι αυτό με κάθε επιφύλαξη κάποιας πιθανής νέας έξαρσης. Τουλάχιστον στο πολιτικό σκέλος της ανάλυσης προβλέπονται ανακατατάξεις και εξελίξεις, ειδικά με την κινητικότητα που περιγράφεται στην πιθανή ανακατανομή δυνάμεων μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, οπότε –σύμφωνα με την ανάλυση του ΔΙΚΤΥΟΥ- μπορεί να λείψει ο άρτος το προσεχές διάστημα όχι όμως και τα πολιτικά «θεάματα».