Αρχίζουν από το πρωί της Πέμπτης οι διμερείς συναντήσεις που θα έχει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Αναστασιάδη και τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπενιαμιν Νετανιάχου, ενόψει της υπογραφής για τη συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed.

Δείτε επίσης: EastMed: Η γεωπολιτική σημασία για την Ελλάδα και ο πανικός του Ερντογάν

Η τελετή της διακυβερνητικής συμφωνίας θα πραγματοποιηθεί στο Ζάππειο και τη συμφωνία θα υπγραψουν οι υπουργοί Ενέργειας των τριών χωρών.

Η συμφωνία, δηλώνει ο Νίκος Αναστασιαδης σε συνέντευξή του στη κυπριακή εφημερίδα Φιλελεύθερος « δείχνει την ισχυρή πολιτική βούληση των εμπλεκόμενων κρατών και της ΕΕ και στέλνει το μήνυμα πως δεν αποδέχονται τις έκνομες ενέργειες και τα τετελεσμένα που επιδιώκει η Άγκυρα. Η συμφωνία της Κύπρου με Ελλάδα και Ισραήλ αποτελεί μέτρο επιβεβαίωσης της κυριαρχίας των κρατών και της εν´ασκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων τους στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη».

Δρακόντεια μέτρα ασφαλείας στην Αθήνα

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα μέτρα ασφαλείας στο κέντρο της Αθήνας θα είναι αυξημένα λόγω και της άφιξης του Ισραηλινού Πρωπουργου. Ένα ελικόπτερο της Αστυνομίας θα υπερίπταται συνεχώς του κέντρου της πρωτεύουσας. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συμφωνία αυτή προκάλεσε την οργή του Ερντογαν, εκπρόσωπος του οποίου δήλωσε πως η Τουρκία δεν θα παραμείνει με σταυρωμένα χέρια.

Χαστούκι σε Ερντογάν από Αραβικό Σύνδεσμο

Την ίδια ώρα ο Ερντογαν δέχτηκε ακόμα ένα χαστούκι αυτή τη φορά από τον Αραβικό Σύνδεσμο,, ο οποίος ζήτησε να εμποδιστούν οι παρεμβάσεις στη Λιβύης, εκφράζοντας την ανησυχία του για στρατιωτική κλιμάκωση.

Πριν από την υπογραφή της συμφωνίας στο υπουργείο Περιβάλλοντος θα υπογράφει το Προσύμφωνο μεταξύ ΔΕΠΑ και της EnergeanOil & Gas.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστης Χατζηδάκης προσκάλεσε και τους πρώην υπουργούς Ενεργειας Γ. Σταθάκη και Πανό Σκουρλέτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και Γιάννη Μανιάτη από το Κίνημα Αλλαγής να παραστούν στην τελετή υπογραφής της Συμφωνίιας.

Οι λεπτομέρειες του αγωγού

Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): €5,2 δισ.

Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.

Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό Ποσειδών. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:

165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου.
17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας-Ιταλίας Ποσειδών, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού Ποσειδών ανέρχεται σε €0.9 δισ.

Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος-Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.

Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου $6 δισ. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.