• Αναζήτηση
  • Πώς θα νικήσουμε το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων

    H επιτυχία στις εξετάσεις αποτελεί όνειρο για χιλιάδες μαθητές και γονείς. Η αγωνία κορυφώνεται όταν οι υποψήφιοι ρίχνονται στη μάχη των εξετάσεων με αποτέλεσμα πολλές φορές, την περίοδο αυτή, να δοκιμάζονται τα νεύρα και οι αντοχές όλης της οικογένειας.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    H επιτυχία στις εξετάσεις αποτελεί όνειρο για χιλιάδες μαθητές και γονείς. Η αγωνία κορυφώνεται όταν οι υποψήφιοι ρίχνονται στη μάχη των εξετάσεων με αποτέλεσμα πολλές φορές, την περίοδο αυτή, να δοκιμάζονται τα νεύρα και οι αντοχές όλης της οικογένειας. 
    Το άγχος, εφόσον δεν ξεπερνά κάποια όρια, όχι μόνο είναι φυσιολογικό να υπάρχει, αλλά αποτελεί και κινητήρια δύναμη για τους μαθητές. Εχουν θέσει ένα σημαντικό στόχο για το μέλλον τους και προσπαθούν με όλες τις δυνάμεις τους να τον πετύχουν. Οταν, όμως, το άγχος παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στον αγώνα για την επιτυχία. 

    «Μας επισκέπτονται μαθητές Γ’ Λυκείου ακριβώς για το θέμα του άγχους των εξετάσεων. Κάποια από αυτά τα παιδιά έχουν άγχος με τις εξετάσεις και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ωστόσο το φαινόμενο των  αγχωδών και καταθλιπτικών εκδηλώσεων στη Γ’ Λυκείου εμφανίζεται ολοένα και πιο συχνά, καταχρηστικά θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε «το σύνδρομο της Γ’  Λυκείου»»
    δηλώνει η κλινική ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια στην Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Νοσοκομείο «Αιγινήτειο» και πρόεδρος της Δράσης για την Ψυχική Υγεία κυρία Ιλια Θεοτοκά.
    Τα παιδιά αυτά συνήθως αναφέρουν κρίσεις πανικού, ταχυκαρδία, φοβία για το παρόν και το μέλλον, τάση να μη θέλουν να πάνε στο σχολείο και να δώσουν εξετάσεις, και αϋπνίες. Επίσης, πολύ συχνά αναφέρουν ως παράπονο ότι οι γονείς τους για το μόνο θέμα που συζητούν είναι οι εξετάσεις και το διάβασμα. «Αυτό είναι ένα πάγιο παράπονο των παιδιών αυτής της ηλικίας. Επίσης αναφέρουν ότι ενώ έχουν κι άλλα θέματα στη ζωή τους που τους απασχολούν, συναισθηματικά, προσωπικά ή της καθημερινότητας, οι γονείς τους ποτέ δεν συζητούν γι’ αυτά και δεν δίνουν χρόνο να ασχοληθούν με αυτά. Ολη η επικοινωνία μεταξύ τους μονοπωλείται από το θέμα του διαβάσματος. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο που οι γονείς πρέπει ιδιαίτερα να το προσέξουν και να ασχολούνται με όλες τις εκφάνσεις των θεμάτων που απασχολούν τα παιδιά» σημειώνει η κυρία Θεοτοκά. 

    Επιπτώσεις

    Το υπερβολικό άγχος των μαθητών, αλλά και των γονέων που τα παιδιά εισπράττουν και βιώνουν σε πολλαπλάσιο βαθμό, επηρεάζει την ψυχική και σωματική υγεία και την ποιότητα ζωής στην οικογένεια. Μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις των υποψηφίων, ακόμη κι αν είναι καλά διαβασμένοι. Τους «μπλοκάρει» και τους εμποδίζει να συγκεντρωθούν στην προσπάθεια που κάνουν. 
    Ακόμη, μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, όπως υπερένταση, κατάθλιψη, διαταραχές στον ύπνο και στην όρεξη για φαγητό.

    Συμβουλές

    Τι πρέπει να κάνουν, λοιπόν, γονείς και μαθητές για να περιορίσουν το στρες και να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στη δοκιμασία των σχολικών εξετάσεων; Σύμφωνα με την κυρία Θεοτοκά, τα παιδιά είναι απαραίτητο, κατ’ αρχάς, να κοιμούνται (περίπου οκτώ ώρες) και να τρώνε καλά.  
    Οσον αφορά τον τρόπο μελέτης, είναι σημαντικό να ακολουθούν ένα πρόγραμμα που να είναι μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους. Δηλαδή, ένα πρόγραμμα ούτε υπερβολικά αυστηρό, που δεν θα μπορούν να το τηρήσουν, ούτε εντελώς χαλαρό, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαλαρώσουν παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται και να μην επιτύχουν έναν εφικτό στόχο. Το πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να το φτιάξουν αρκετές ημέρες πριν από τις εξετάσεις.

    Οδηγός για γονείς 

    Οι γονείς πρέπει κατ’ αρχάς να λάβουν υπόψη ότι οι μαθητές νιώθουν κουρασμένοι, πιεσμένοι, είναι σε σύγχυση, φοβούνται ότι δεν θα τα πάνε καλά. Πρέπει, δηλαδή, να κατανοήσουν αρχικά την ψυχολογική κατάσταση των παιδιών τους και μετά να παρατηρήσουν τη δική τους ψυχολογική κατάσταση.
    Συχνά έχουν περισσότερο άγχος και το μεταδίδουν στα παιδιά, με συνέπεια οι υποψήφιοι να αγχώνονται πλέον όχι από μόνοι τους, αλλά επειδή βλέπουν τους γονείς τους να τους πιέζουν και να έχουν χάσει τον ύπνο και την ηρεμία τους, λόγω των εξετάσεων. Είναι, επομένως, χρήσιμο να μάθουν να διαχειρίζονται το άγχος τους και να μη φορτώνουν στα παιδιά τις δικές τους ανασφάλειες σε μία ούτως ή άλλως δύσκολη περίοδο για αυτά. 

    «Ο ρόλος των γονέων απαιτεί να κουβεντιάζουν με τα παιδιά τους για όλα τα θέματα, να ακούνε τα προβλήματα, από το πιο ασήμαντα μέχρι τα πιο σοβαρά, να προτείνουν λύσεις, και κυρίως να μην επιμένουν στα ίδια ζητήματα, ή να απαιτούν η δική τους άποψη να γίνει δεκτή από τα παιδιά ως η πιο ορθή, επικαλούμενοι την εμπειρία την ζωής τους. Οι εξετάσεις είναι πράγματι μία καθοριστική φάση στη ζωή των παιδιών. Στόχος είναι να  κάνει σίγουρα το παιδί ό,τι μπορεί για να επιτύχει, και αν δεν πετύχει θα δει τότε τι άλλες επιλογές έχει»
    τονίζει.
    Υπάρχουν πάρα πολλές διέξοδοι. Δεν είναι η επιτυχία στις εξετάσεις ο μόνος δρόμος για την επαγγελματική αποκατάσταση και την επιτυχία.
    Με λίγα λόγια, ο μαθητής θα δώσει τον καλύτερο εαυτό του και από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές, σε περίπτωση που τα αποτελέσματα δεν θα είναι ικανοποιητικά. Το σίγουρο είναι ότι μία πιθανή αποτυχία δεν σημαίνει ότι ήρθε το τέλος του κόσμου. 
    Στην περίπτωση που όλα τα παραπάνω δεν λειτουργούν, όσοι νιώθουν άγχος δεν θα πρέπει να διστάσουν να συμβουλευτούν έναν ψυχολόγο αν αισθανθούν ότι χρειάζονται ψυχολογική καθοδήγηση.

    Εξυπνες πρακτικές

    Τακτικά διαλείμματα, που ξεκουράζουν σωματικά και διανοητικά.

    Αποφυγή ανθρώπων που προκαλούν άγχος.

    Βόλτα σε ένα ωραίο μέρος μόνοι ή με μια καλή παρέα.

    Μουσική.

    Σωματική άσκηση, stretching, τεχνικές χαλάρωσης.

    Διατήρηση θετικής σκέψης, έπαινος του εαυτού τους για όσα έχουν καταφέρει.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Κοινωνία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk