Σοσιαλιστικός ρεαλισμός α λα φιλμ νουάρ

Μπορείτε να φανταστείτε μια πολωνέζικη ταινία «σοσιαλιστικού ρεαλισμού» προσαρμοσμένη στο γουέστερν και Στο φιλμ

Μπορείτε να φανταστείτε μια πολωνέζικη ταινία «σοσιαλιστικού ρεαλισμού» προσαρμοσμένη στο γουέστερν και Στο φιλμ νουάρ, κλασικά κινηματογραφικά είδη της αμερικανικής δημιουργίας; Αν όχι, μπορείτε να ανακαλύψετε την παράξενη αυτή χημεία στην ταινία «Η βάση των νεκρών» (Baza ludzi umarlych) που σκηνοθέτησε ο Τσέσλαβ Πετέλσκι στα τέλη της δεκαετίας του 1950 στη χώρα του, την Πολωνία, εμπνευσμένος από το μυθιστόρημα «Επόμενη Στάση – Παράδεισος» του συμπατριώτη του συγγραφέα Μάρεκ Χλάσκο (1934-1969). Η ταινία θα προβάλλεται από την ερχόμενη Πέμπτη 6 Οκτωβρίου.
Ο τίτλος «Η βάση των νεκρών» δηλώνει μία απομονωμένη περιοχή στο δάσος Μπιεστσάντζκι της Νοτιοανατολικής Πολωνίας, όπου μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συλλέγονταν κορμοί δέντρων από ξυλοκόπους. Παράνομοι, δυσπροσάρμοστοι στην οργανωμένη κοινωνική ζωή άνθρωποι αποτελούν τους κατοίκους της και πολεμικά ή ερωτικά τραύματα είναι τα αίτια της σκληρότητάς τους. Η κατάσταση στη βάση θα ενταθεί ακόμη περισσότερο όταν αναστέλλεται η παράδοση αυτοκινήτων στους ανθρώπους της βάσης. Ενας άντρας, ο Στέφαν (Ζίγκμουντ Κέστοβιτς), αποστέλλεται στη βάση για να ηρεμήσει τα πνεύματα, μια κάθε άλλο παρά εύκολη δουλειά γιατί αρκετοί από τους κατοίκους της βάσης έχουν βεβαρημένο παρελθόν και παρόν…
Το συχνά απάνθρωπο προσωπείο τους καλύπτει τα αισθήματα ανθρωπιάς και λυρισμού, κάτι που φαίνεται από τη μεταφορά μιας σορού από τρία μέλη της βάσης. Εφόσον δεν υπάρχει κάποιος οργανοπαίκτης για να τον συνοδεύσει μουσικά στην τελευταία του κατοικία, κάποιο από τα μέλη της ομάδας αρχίζει να ερμηνεύει μία μαγευτική μελωδία.
Η ταινία «Η βάση των νεκρών» ανήκει στις σημαντικές αν και άγνωστες ταινίες της ιστορίας του πολωνικού κινηματογράφου παρότι βλέποντάς την ο Χλάσκο διαφώνησε με τη σκηνοθετική προσέγγιση του Πετέλσκι, με αποτέλεσμα να αποσύρει το όνομά του από τους τίτλους της (μάλιστα η ταινία δεν έχει τον ίδιο τίτλο με το μυθιστόρημα ύστερα από απαίτηση του συγγραφέα).
Την εποχή της ταινίας ο Πετέλσκι ήταν ήδη γνωστός σκηνοθέτης. Γεννημένος στις 5 Νοεμβρίου 1922 στο Μπιάλιστοκ της Πολωνίας, σκηνοθετούσε από το 1953, κάτι που έκανε μέχρι το 1990, έξι χρόνια πριν από τον θάνατό του. Το 1959 του απονεμήθηκε ο «Σταυρός Αξίας» και το 1963 έλαβε το Αργυρό Βραβείο για την ταινία του «Μαύρα φτερά» στο 3ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Μόσχας. Ενα δεύτερο ίδιο βραβείο ακολούθησε το 1973 στο 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μόσχας, για την ταινία του «Κοπέρνικος».
Ο Μάρεκ Χλάσκο από τη δική του πλευρά ήταν μία αντισυμβατική φυσιογνωμία των πολωνικών γραμμάτων. Ο ιδιόρρυθμος τρόπος ζωής του, αδιανόητος για την εποχή του, είχε συμβάλει στον αποκλεισμό του και στον χαρακτηρισμό του ως «ο ανατολικοευρωπαίος Τζέιμς Ντιν». Σε ηλικία 16 ετών εργάστηκε σε αποθήκη μεταφορών στην Μπιστρίτσα Κλότζκα και μάλιστα οι εμπειρίες που απέκτησε εκεί τον ενέπνευσαν να συγγράψει αργότερε το μυθιστόρημα «Επόμενη Στάση – Παράδεισος».
Η «Βάση των νεκρών» ήταν υποψήφια για βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Μαρ Ντελ Πλάτα του 1960 και μέχρι σήμερα δεν είχε προβληθεί ποτέ εμπορικά στην Ελλάδα. Από την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου θα προβάλλεται στην Αλκυονίδα καθημερινά στις 22.30.

info:

ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema,
ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ 42-46, ΠΛΑΤΕΙΑ
ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ (ΜΕΤΡΟ Βικτώρια).
Τηλ. 210 8220.008, 210 8220.023

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk