«Φουρτούνες» στο λιμάνι του Πειραιά έχει σηκώσει η συνεχιζόμενη απεργιακή κινητοποίηση των λιμενεργατών. Οι εργαζόμενοι δηλώνουν αποφασισμένοι να μη διακόψουν αν πρώτα δεν εξασφαλιστούν οι θέσεις και οι σχέσεις εργασίας τους, ενώ την ίδια στιγμή οι εταιρείες κρουαζιέρας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις στον τουρισμό.

«Η ταλαιπωρία των επιβατών, των πληρωμάτων και των εταιρειών θα πρέπει να λάβει σύντομα ένα τέλος επειδή κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει όχι τόσο τις άμεσες όσο τις μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες σε έναν τόσο νευραλγικό τομέα της εθνικής οικονομίας. Η Ελλάδα συνεχίζει να αποτελεί δημοφιλή προορισμό για όλον τον κόσμο και για αυτόν τον λόγο θα έπρεπε να αξιοποιήσει προς όφελός της την τωρινή συγκυρία και τις γεωστρατηγικές ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή. Και σίγουρα ο απεργιακός κλοιός των λιμανιών δεν βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση»
επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Cruise Lines International Association (CLIA) Europe κ. Κυριάκος Αναστασιάδης.

«Οι απεργίες στο λιμάνι του Πειραιά, και μάλιστα κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, έχουν επηρεάσει αρνητικά την εικόνα της χώρας μας ως προορισμού κρουαζιέρας. Σίγουρα όλες οι εταιρείες έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκεια και την ανησυχία τους για τις μελλοντικές επιπτώσεις αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί»
σημειώνει ο κ. Αναστασιάδης. «Θα πρέπει άμεσα να ληφθούν πρωτοβουλίες για την εξομάλυνση της δυσχερούς κατάστασης και να επαναλειτουργήσει το πρώτο λιμάνι της χώρας» καταλήγει.
Παράπλευρες απώλειες


Καθημερινά στο λιμάνι του Πειραιά καταφθάνουν κρουαζιερόπλοια με χιλιάδες επιβάτες, άλλοι για να αποβιβαστούν και να συνεχίσουν με διαφορετικό τρόπο το ταξίδι τους, άλλοι για να κάνουν εκδρομές στην Αθήνα και σε άλλες περιοχές της Αττικής. Το πρόβλημα εντοπίζεται με την πρώτη κατηγορία, δηλαδή αυτών που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται σε πλοία οι εταιρείες των οποίων αποφάσισαν εφέτος να έχουν ως home port το λιμάνι του Πειραιά. Λόγω της απεργιακής κινητοποίησης των λιμενεργατών, δεν υπάρχουν εργαζόμενοι να μεταφέρουν τις χιλιάδες αποσκευές και η εξυπηρέτηση στους επιβάτες που έχουν πληρώσει ένα σεβαστό ποσό για το πακέτο της κρουαζιέρας γίνεται μετά πολλών εμποδίων, κάνοντας επισφαλή τη θέση του λιμανιού ως home porting.
Η οικονομική ζημιά από την απεργία είναι σημαντική, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, καθώς χάνει έσοδα ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) αφού δεν παρέχει την υπηρεσία μεταφοράς αποσκευών και παράλληλα –σε περίπτωση που εταιρείες κρουαζιέρας που έχουν ως home port για τα πλοία τους τον Πειραιά αποφασίσουν να τα αποσύρουν –αναμένεται να υπάρξει απώλεια χρημάτων για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και για ξενοδοχεία, ενώ δεν αποδίδεται και ο ΦΠΑ που προβλέπεται για την παροχή των υπηρεσιών προς τους τουρίστες.
Μάλιστα το Σάββατο που έφτασαν στον Πειραιά επτά κρουαζιερόπλοια αποφασίστηκε από τον ΟΛΠ να γίνει 50% έκπτωση στα τιμολόγια, κάτι που αναμένεται να κάνει και στη συνέχεια όσο διαρκεί η κινητοποίηση.
Το υπουργείο καθησυχάζει


«Η πλήρης και ομαλή εξυπηρέτηση πλοίων και ταξιδιωτών πολύ σύντομα θα έχει αποκατασταθεί»δηλώνει στο «Βήμα» ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας καθησυχάζοντας, χωρίς ωστόσο να παραθέτει ένα σχέδιο για το πώς θα καταστεί δυνατό. «Η ελληνική κυβέρνηση κάνει τα πάντα για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού παρά τις δυσκολίες και τις προσωρινές μεταβατικές αντιξοότητες. Κανείς δεν αμφισβητεί τη σημαντικότατη συνεισφορά της κρουαζιέρας στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας μας. Από την κυβέρνηση, αλλά και από όλες τις πλευρές, παραμένει ως σταθερή κοινή στόχευση η καθημερινή επιβεβαίωση αυτής της πραγματικότητας. Σε αυτόν τον στόχο κατατείνουν οι σχεδιασμοί και οι προσπάθειες όλων των συναρμόδιων υπουργείων».
Ο υπουργός δεν παρέλειψε να στείλει ένα μήνυμα προς τις εταιρείες κρουαζιέρας: «Η χώρα μας επενδύει στην κρουαζιέρα με μεγάλες φιλοδοξίες και προσδοκίες. Στην πρωτοπορία βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και πολλά άλλα λιμάνια προορισμού σε διάφορες περιοχές της χώρας, κυρίως της νησιωτικής Ελλάδας. Το λιμάνι του Πειραιά είναι και θα παραμείνει ελκυστικός και ενδιαφέρων τόπος προορισμού και λιμάνι home porting, συνδυασμένο με τα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας –την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα -, με τη σύγχρονη Αθήνα, αλλά σε άμεση προοπτική και με τις ομορφιές και τα ενδιαφέροντα του Πειραιά και της ακτογραμμής του Σαρωνικού».
Ελλειψη εμπιστοσύνης


Από την άλλη πλευρά, αβεβαιότητα έχει κυριεύσει τους λιμενεργάτες, καθώς θεωρούν ότι όλοι οι συνάδελφοί τους, είτε εργάζονται στο λιμάνι είτε σε διοικητικές υπηρεσίες, είναι στον «αέρα», καθώς κανένας δεν τους εξασφαλίζει ουσιαστικά ότι θα συνεχίσουν να βρίσκονται στις θέσεις τους από τη στιγμή που το λιμάνι θα περάσει στην COSCO.
«Ο λόγος της απεργίας ήταν η ανασφάλεια που νιώθουμε όλοι οι εργαζόμενοι γιατί δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει» αναφέρουν εκπρόσωποί τους. «Κανένας δεν έχει φροντίσει να μας εξασφαλίσει ουσιαστικά, πέρα από τα λόγια. Πώς μπορούμε να εμπιστευθούμε τον κ. Δρίτσα για αυτά που λέει περί διασφάλισης όταν έλεγε ότι το λιμάνι δεν θα πουληθεί αλλά τελικά πουλήθηκε;».

Σήμα κινδύνου
«Αν φύγουν πλοία από τον Πειραιά, δεν θα τα ξαναδούμε»

Σήμα κινδύνου εκπέμπει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας εκφράζουν προβληματισμό και ανησυχία για τις επιπτώσεις από την παρατεταμένη απεργιακή κινητοποίηση. «Το μήνυμα που παίρνουμε είναι ότι εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, θα αποχωρήσουν οι εταιρείες και θα προσπαθήσουν να περισώσουν ό,τι μπορούν εφέτος» σημείωσε ο κ. Κόντες και συμπλήρωσε ότι υπάρχει κίνδυνος για το 2017 καθώς «αν αποφασίσουν να αποσύρουν πλοία από τον Πειραιά, τότε το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα τα ξαναδούμε».
Την ερχόμενη Δευτέρα, όπως σημείωσε ο κ. Κόντες, δένει στον Πειραιά το μεγάλο κρουαζιερόπλοιο «Carnival Vista» με περίπου 4.500 επιβάτες που θα αποβιβαστούν και άλλοι τόσοι αναμένεται να επιβιβαστούν, οπότε θα υπάρξει ζήτημα με τη μεταφορά των αποσκευών τους.
Οι φορείς της κρουαζιέρας επιρρίπτουν ευθύνες και στην κυβέρνηση λέγοντας ότι ενώ γνώριζαν οι αρμόδιοι υπουργοί ότι από τις αρχές του έτους κάτι τέτοιο ενδεχομένως να συνέβαινε τον Ιούνιο, εν τούτοις δεν βρήκαν «χρυσή τομή» με τους λιμενεργάτες για να αποτρέψουν την κινητοποίηση παραπέμποντάς τους από τον έναν στον άλλον για να κερδίσουν χρόνο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ