Φωτογραφίες: Δημήτρης Κολιός

Συστήνεται ως το ισχυρότερο 308 ευρείας παραγωγής, φέρει τα διακριτικά GTi και την υπογραφή του αγωνιστικού τμήματος της Peugeot. H διχρωμία του χαμηλωμένου κατά 11 χιλιοστά αμαξώματος, οι τροχοί των 19 ιντσών και οι ακροβολισμένες απολήξεις των εξατμίσεων δεν σου δίνουν το δικαίωμα να το αμφισβητήσεις. Πώς θα μπορούσες άλλωστε, γνωρίζοντας ότι κάτω από το μπροστινό του καπό κρύβεται ένα μικρό υπερτροφοδοτούμενο θαύμα, απόδοσης 270 ίππων και 330 Nm ροπής.

Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που η γαλλική φίρμα καταπιάνεται με μια πρόταση υψηλών επιδόσεων, αν και δεν είναι το πρώτο τετράτροχο στην εξελικτική πορεία του οποίου συμβάλλει η Peugeot Sport, το κοκκινόμαυρο 308 GTi συνιστά μαζί με το RCZ R ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει ο όμιλος PSA την τελευταία δεκαετία.
Κινητήρας των ρεκόρ


Το γεγονός ότι το 308 GTi κοιτάζει και πάλι στα μάτια τις παραδοσιακές υπερδυνάμεις της κατηγορίας του εν πολλοίς οφείλεται σε έναν γνώριμο, από τις «πολιτικές» εκδόσεις του αυτοκινήτου, κινητήρα.
Ο λόγος για το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 1.598 κ.εκ. το οποίο έχει δεχθεί την απαραίτητη φροντίδα ώστε να ανταποκριθεί σε έναν νέο, σαφώς απαιτητικότερο ρόλο.
Τα σφυρήλατα αλουμινένια πιστόνια και η χαλύβδινη πολλαπλή εξαγωγής αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου, καθώς το σύνολο των επί μέρους τμημάτων του τετρακύλινδρου μοτέρ επιστρέφει ενισχυμένο – αναβαθμισμένο.
Χάρη σε αυτές τις αναβαθμίσεις ο υπεράνω κάθε υποψίας «THP» (Turbo High Pressure) διεκδικεί έναν ακόμη τίτλο. Εκείνον του ισχυρότερου κινητήρα παραγωγής στην κλάση των 1,6 λίτρων. Οι αριθμοί είναι, αν μη τι άλλο, με το μέρος του. Οι 270 ίπποι αποδίδονται στις 6.000 σ.α.λ., ενώ η μέγιστη τιμή των 330 Nm ροπής γίνεται διαθέσιμη λίγο προτού ο δείκτης του στροφόμετρου σπάσει το φράγμα των 2.000 σ.α.λ.
Σαν να μην έφτανε αυτό, εξαργυρώνοντας το πλεονέκτημα του χαμηλού κυβισμού και αξιοποιώντας τόσο την τεχνολογία του άμεσου ψεκασμού καυσίμου όσο και την παρουσία του καλορυθμισμένου συστήματος start&stop, ξαφνιάζει ευχάριστα με τις περιορισμένες, τηρουμένων των αναλογιών, ενεργειακές απαιτήσεις του.
Mεταμόρφωση


Αρκεί παρ’ όλα αυτά ένας πανίσχυρος κινητήρας ώστε να μεταμορφώσει το φιλήσυχο hatchback σε μια πραγματική πολεμική μηχανή; Η απάντηση της Peugeot Sport είναι ξεκάθαρα αρνητική. Αυτό τουλάχιστον αντιλαμβάνεσαι ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στις υπόλοιπες προδιαγραφές του αυτοκινήτου. Οι τροχοί των 19 ιντσών με τα Michelin Pilot Super Sport, το σύστημα πέδησης με τις τετραπίστονες δαγκάνες και τους χαραγμένους δίσκους των 380 χιλιοστών στον μπροστινό άξονα, το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, η νέα γεωμετρία της ανάρτησης και η επίσης νέα ρύθμιση των ελατηρίων-αμορτισέρ διαμορφώνουν μια πρόταση που ελάχιστη σχέση διατηρεί με την αρχική.
Τη δική του προσπάθεια να διαφοροποιηθεί από το παράδειγμα των συμβατικών εκδόσεων του Peugeot 308 καταβάλλει και ο θάλαμος επιβατών. Οι κόκκινες ραφές στα καθίσματα, στις επενδύσεις των θυρών και στο ταμπλό, το διάτρητο δέρμα στο τιμόνι και στις χειρολαβές, τα καλύμματα των μαρσπιέ και ο επιλογέας του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων δημιουργούν κλίμα.
Τα πρώτα αναγνωριστικά μέτρα στο αριστερό bucket του 308 GTi περνούν σχεδόν… ανέξοδα. Παρά τις δυναμικότερες ρυθμίσεις και τα ελαστικά χαμηλού προφίλ, η ανάρτηση εξακολουθεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ελληνικής ασφάλτου.
Ο κινητήρας κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2.000 σ.α.λ. δείχνει απρόθυμος να ξεδιπλώσει τις πραγματικές αρετές του. Η εικόνα ωστόσο αλλάζει προς το καλύτερο ενεργοποιώντας το Dynamic Mode και βυθίζοντας με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα το δεξί πεντάλ.
Παρουσία του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης η υπερβολή δεν στοιχίζει. Το πλεόνασμα της ροπής μεταφέρεται στον εξωτερικό μπροστινό τροχό εξαλείφοντας επί της ουσίας το φαινόμενο της υποστροφής. Σπανιότερη είναι η αποσταθεροποίηση του πίσω άξονα, ακόμη και μετά την πλήρη απενεργοποίηση του ESP. Το 308 GTi διαγράφει την ιδανική τροχιά ξανά και ξανά. Κάθε πέρασμα είναι ταχύτερο από το αμέσως προηγούμενο. Κάθε λεπτό που περνά σε κερδίζει ολοένα και περισσότερο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ