Με εμπόδια η παραχώρηση των αεροδρομίων στη Fraport

Εμπλοκή έχει σημειωθεί στην παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου

Εμπλοκή έχει σημειωθεί στην παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), λόγω της απροθυμίας του υπουργείου Υποδομών να συνδράμει το φιλόδοξο σχέδιο.
Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, η κατάσταση έχει προκαλέσει τον εκνευρισμό των δανειστών, οι οποίοι παρακολουθούν στενά ένα ακόμη παιχνίδι καθυστερήσεων που εκτυλίσσεται μέσα στην ελληνική κυβέρνηση.
Σημειωτέον ότι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων είναι η πιο σημαντική από τις 9 αποκρατικοποιήσεις που συμφωνήθηκαν τον Ιούλιο και αποτελεί κορυφαία προϋπόθεση για τη νέα δανειακή σύμβαση.
Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης επιχειρούσε την περασμένη εβδομάδα να αγοράσει χρόνο για να αποφύγει να βάλει την υπογραφή του στις δύο συμβάσεις παραχώρησης. Στη συνέχεια, ο κ. Σπίρτζης αναχώρησε για το εξωτερικό προκειμένου να συμμετάσχει στο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, καθυστερώντας την όλη διαδικασία, αφού η συμφωνία είχε προγραμματιστεί να υπογραφεί οριστικά την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου και ίσως ολοκληρωθεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να υπογράψουν τόσο ο κ. Σπίρτζης όσο και οι υπουργοί Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, και Αμυνας, Πάνος Καμμένος. Πάντως, στην κυβέρνηση επικρατεί αναστάτωση και γίνεται προσπάθεια να βρεθεί λύση υπό τον συντονισμό του υπουργού Επικρατείας, κ. Αλέκου Φλαμπουράρη.
Συνεργασία


Κορυφαίο ζήτημα για την επιτυχή εξέλιξη της υπόθεσης θα είναι εφεξής η ευθυγράμμιση του ΤΑΙΠΕΔ, του παραχωρησιούχου και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία, σύμφωνα με το Μνημόνιο, θα μετατραπεί σε ρυθμιστική αρχή, προκειμένου να εποπτεύει την πορεία των συμβάσεων. Βέβαια, είναι αμφίβολο το αν η ΥΠΑ, της οποίας προΐσταται πολιτικά ο κ. Σπίρτζης, έχει προετοιμαστεί επαρκώς για αυτή την αποστολή.
Θεμελιώδες ζήτημα αποτελεί η πιστοποίηση των αεροδρομίων με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, την οποία κανένα περιφερειακό αεροδρόμιο δεν διαθέτει σήμερα. «Η πιστοποίηση των αεροδρομίων με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό 139/2014 αποτελεί δεσμευτική υποχρέωση όλων των κρατών – μελών, τα οποία θα πρέπει να εφαρμόσουν την κοινοτική νομοθεσία ως το τέλος του 2017, σημειώνει, μιλώντας προς «Το Βήμα της Κυριακής» ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), κ. Ηλίας Μαραγκάκης.
Ηδη κάποια κεντρικά αεροδρόμια όπως το Χίθροου στο Λονδίνο και το Σίπχολ του Αμστερνταμ έχουν πιστοποιηθεί με βάση τους νέους κανονισμούς, σημειώνει ο κ. Μαραγκάκης, ο οποίος υπογραμμίζει ότι η πιστοποίηση εξετάζει ζητήματα σχεδιασμού του αεροδρομίου και διοικητικής οργάνωσης και πραγματοποιείται από τις εθνικές αρχές πολιτικής αεροπορίας, με βάση τους κανόνες της EASA.
Επιθεώρηση


Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ διαπραγματεύθηκε με τον παραχωρησιούχο και πέτυχε η πρώτη πιστοποίηση των αεροδρομίων να γίνει από το ελληνικό Δημόσιο, με τις υφιστάμενες αποκλίσεις, ενώ οι κατοπινές πιστοποιήσεις θα βαρύνουν τον παραχωρησιούχο.
Εκτιμήσεις των τεχνικών συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι τα έργα που απαιτούνται προκειμένου τα περιφερειακά αεροδρόμια να συνάδουν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία προσεγγίζουν τα 350 εκατ. ευρώ – ποσό που περίπου ταυτίζεται με τους υπολογισμούς του παραχωρησιούχου. Ωστόσο, στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες θα βαρύνουν το ελληνικό Δημόσιο.
Η συνεργασία της ΥΠΑ είναι καθοριστικής σημασίας για το εγχείρημα, καθώς αν οι υπηρεσίες της αδρανήσουν, όπως για παράδειγμα στην έγκριση των master plans των αεροδρομίων, θα υπάρξει γεγονός αθέτησης Δημοσίου και ο παραχωρησιούχος θα εγείρει οικονομικές αξιώσεις.
Αντίστοιχα, θα πρέπει να υπάρξει προετοιμασία από πλευράς ασφάλειας αεροναυτιλίας, καθώς μειωμένη χωρητικότητα του εναέριου χώρου και λιγότερες κινήσεις αεροσκαφών θα οδηγήσουν τον παραχωρησιούχο στο να εγείρει αξιώσεις για απώλεια εσόδων.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στη Fraport, προκειμένου τα αεροδρόμια να γίνουν και να είναι συμβατά με τους διεθνείς κανονισμούς, θα υλοποιηθούν μεγάλης έκτασης έργα ανακαινίσεων και επεκτάσεων τα πρώτα τέσσερα χρόνια της παραχώρησης, ύψους 330 εκατ. ευρώ.
Τα εργοτάξια των πιο μεγάλων έργων και επεκτάσεων των αεροδρομίων, που θα ξεκινήσουν άμεσα, θα εξασφαλίσουν εγκαταστάσεις τερματικών σταθμών μεγέθους 10.000 τ.μ. για κάθε 1 εκατομμύριο επιβάτες. Οι επεκτάσεις θα γίνονται με βάση την προοπτική της αυξανόμενης κίνησης των επιβατών.
Ανακαινίσεις


Σε πρώτη φάση θα γίνουν ανακαινίσεις των 190.000 τ.μ. των αεροσταθμών, καθώς και επεκτάσεις αεροσταθμών κατά 125.000 τ.μ. Στη συνέχεια υπάρχουν προβλέψεις για περαιτέρω επεκτάσεις 138.000 τ.μ. – συνολικά, θα ανέρχονται σε 263.000 τ.μ. Επίσης, θα γίνουν κατάλληλες επιδιορθώσεις, επισκευές και ανακατασκευές των προβληματικών αεροδιαδρόμων, καθώς και των πάρκινγκ και των χώρων ελιγμού των αεροσκαφών.
Οπως σημειώνουν, κατά αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστούν οι προβλέψεις της ΙΑΤΑ και της EASA, ενώ θα καλυφθούν όλες οι σχετικές προϋποθέσεις ασφάλειας πτήσεων με νέα συστήματα ελέγχου και διαχείρισης επιβατών και αποσκευών.
Πάντως, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), κ. Βασίλη Αλεβιζόπουλο, τα έργα που απαιτούνται προκειμένου να υπάρξει πιστοποίηση των αεροδρομίων προσεγγίζουν σε αξία τα 700 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, όπως λέει, η προσφυγή της ΟΣΥΠΑ κατά της παραχώρησης των αεροδρομίων θα εκδικαστεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) στις 8 Ιανουαρίου 2016. Οι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι η σύμβαση παραχώρησης είναι αντισυνταγματική και ότι ο παραχωρησιούχος θα αποκτήσει μονοπωλιακή θέση στην αγορά, ενώ το Δημόσιο θα πληγεί από την ακύρωση των υφιστάμενων συμβολαίων στα αεροδρόμια. Παράλληλα, η ΟΣΥΠΑ θα ζητήσει την παρέμβαση της Κομισιόν.


Νέο καθεστώς
«Κλειδί» η πιστοποίηση για χαμηλότερα εισιτήρια

Σύμφωνα με πηγές της αεροπορικής αγοράς, με το νέο καθεστώς οι ασφαλιστικές εταιρείες των αερογραμμών θα διαμορφώσουν τα ασφάλιστρά τους ανάλογα με το αν ένα αεροδρόμιο είναι πιστοποιημένο ή όχι.
Ετσι, επίκειται αναδιάρθρωση σε όλο τον αεροπορικό κύκλο, καθώς θα υπάρχουν υψηλότερα ασφάλιστρα για τα αεροσκάφη που επιχειρούν σε μη πιστοποιημένα αεροδρόμια, κάτι που θα συνεπάγεται υψηλότερο κόστος για την αεροπορική εταιρεία.
«Οταν είσαι πιστοποιημένος από διεθνή αρχή, παρέχεις τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια ότι οι λειτουργίες σου παραμένουν στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, κάτι που μειώνει τα ασφάλιστρα των αεροπορικών εταιρειών, συμπιέζει την τιμή των εισιτηρίων και επηρεάζει θετικά την ανταγωνιστικότητα ενός προορισμού.

Αν όμως ένα αεροδρόμιο δεν είναι πιστοποιημένο, θα είναι ακριβότερο, θα υπάρχουν ερωτήματα για τις διαδικασίες που τηρεί, ενώ θα τίθεται και ρυθμιστικό θέμα σε σχέση με την άδεια λειτουργίας του
» παρατηρεί κορυφαία πηγή της αεροπορικής αγοράς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk