Ο Μεγάλος Πόλεμος μέσα από τα μάτια πέντε φωτογράφων

Την καθημερινότητα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στα Βαλκάνια την περίοδο

Την καθημερινότητα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στα Βαλκάνια την περίοδο 1914-1918 αποτυπώνει φωτογραφική έκθεση του Goethe-Institut η οποία εγκαινιάστηκε τη Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου. Οι φωτογραφίες πέντε φωτογράφων – δύο Αμερικανών, ενός Ρώσου και δύο αγνώστων – καταγράφουν ένα εν πολλοίς άγνωστο ως σήμερα θέατρο των πολεμικών επιχειρήσεων και αποτυπώνουν τον αντίκτυπο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στους πολίτες.
Ο Μεγάλος Πόλεμος έχει εντυπωθεί στη μνήμη των ανθρώπων κυρίως ως ένας μηχανοποιημένος πόλεμος χαρακωμάτων στο Δυτικό Μέτωπο, ο οποίος εκτιμάται ότι είχε περίπου 18,5 εκατ. θύματα. Στα Βαλκάνια όμως ο πόλεμος μαινόταν στα χωριά και στις πόλεις, εκεί δηλαδή όπου ζούσε ο ανυπεράσπιστος άμαχος πληθυσμός. Οι κάμερες των φωτογράφων κατάφεραν να αποτυπώσουν σημαντικές στιγμές της καθημερινότητας του πολέμου, εικόνες που θα παρουσιαστούν στην έκθεση του Goethe-Institut.
Ο Αμερικανός Λιούις Χάιν φωτογράφισε παιδιά-θύματα του πολέμου. Ο συνάδελφός του, επίσης Αμερικανός Αριελ Βάργκες, φωτογράφισε τη Θεσσαλονίκη μετά την απόβαση των συμμαχικών στρατευμάτων. Ο Ρώσος Σαμσών Τσερνόφ κατέγραψε την υποχώρηση του σερβικού στρατού στα βουνά της Αλβανίας, ενώ δύο ανώνυμοι φωτογράφοι, οι οποίοι ανήκαν στον γερμανικό και στον γαλλικό στρατό, φωτογράφισαν την καθημερινότητα του πολέμου στα Βαλκάνια και τα εγκλήματα πολέμου κατά του άμαχου πληθυσμού.
Ιστορικός σύμβουλος της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει ως τις 28 Φεβρουαρίου 2015, είναι η καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου κυρία Χριστίνα Κουλούρη.
Μετά τα εγκαίνια ακολούθησε προβολή της ανατολικογερμανικής ταινίας «Η γυναίκα και ο ξένος» (1984, 97′), σε σκηνοθεσία και σενάριο του Ράινερ Ζίμον. Η ταινία είχε αποσπάσει τη Χρυσή Αρκτο στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1985. Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιόαχιμ Λατς, Πέτερ Τσίμερμαν, Κατρίν Βαλιγκούρα κ.ά.
Η ταινία βασίστηκε στο διήγημα του Λέοναρντ Φρανκ «Καρλ και Αννα» και ξεκινά σαν δράμα με εικόνες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου από τη ρωσική στέπα και τελειώνει σαν αρχαία τραγωδία στη Γερμανία. Την τελευταία χρονιά του πολέμου, το 1918, δύο γερμανοί στρατιώτες βρίσκονται σε αιχμαλωσία στη Ρωσία. Ο Ρίχαρντ μιλάει στον Καρλ για τη γυναίκα του Αννα. Ο Καρλ την ονειρεύεται και όταν καταφέρνει να αποδράσει εμφανίζεται στο σπίτι της ως ο υποτιθέμενος νεκρός άντρας της.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk