Σαν να μην έφτανε που οι θέσεις δίπλα στα παράθυρα των αεροπλάνων είναι ήδη αυτές με τη μεγαλύτερη ζήτηση, τώρα αμερικανοί ερευνητές έρχονται να αποδείξουν επιστημονικά ότι είναι και οι ασφαλέστερες, σε ότι αφορά την έκθεση του επιβάτη σε μικρόβια.

Ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, με επικεφαλής τον δρα Τσαρλς Γκέρμπα, υποστηρίζει ότι οι θέσεις που είναι στον διάδρομο του αεροσκάφους εκθέτουν τους επιβάτες σε μεγαλύτερο αριθμό βακτηρίων.

Πρόβλημα η μετακίνηση από και προς τις τουαλέτες

Και αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι εκείνοι που κάθονται εγγύτερα στον διάδρομο έρχονται σε αμεσότερη επαφή με τους συνεπιβάτες τους που μετακινούνται από και προς τις τουαλέτες του αεροπλάνου. Επιπλέον, οι επιβάτες που κινούνται στον διάδρομο έχουν την τάση να αγγίζουν τα καθίσματα καθώς μετακινούνται, ώστε να διατηρούν την ισορροπία τους, αυξάνοντας όμως έτσι τον κίνδυνο μετάδοσης μικροβίων και βακτηρίων.

Ο δρ Γκέρμπα και οι συνεργάτες του συνέλεξαν δείγματα από τις επιφάνειες που αγγίζουν περισσότερο οι επιβάτες ενός αεροσκάφους, κατά τη διάρκεια περισσότερων από 20 πτήσεων. Επρόκειτο για τα χερούλια των καθισμάτων, τις θήκες των καθισμάτων, τις βρύσες και τους νιπτήρες των τουαλετών, τα ντουλάπια πάνω από τα καθίσματα, και τα χερούλια των τουαλετών.

Η ανάλυση έδειξε ότι τα καθίσματα μεταξύ του διαδρόμου έτειναν να «φιλοξενούν» περισσότερα βακτήρια από τα μεσαία και τα καθίσματα δίπλα στα παράθυρα, αφού τα άγγιζαν περισσότεροι άνθρωποι καθώς μετακινούνταν εντός του αεροσκάφους.

Αν μπορείτε… κρατηθείτε

Οι ερευνητές συστήνουν λοιπόν να μην χρησιμοποιούμε τις τουαλέτες των αεροσκαφών καθώς χρησιμοποιούνται από το 75% των επιβατών, χωρίς όμως να καθαρίζονται κατά τη διάρκεια της πτήσης.

«Η τουαλέτα του αεροπλάνου είναι μακράν το πιο επιβαρημένο μέρος από άποψη μικροβίων. Αν μπορείτε λοιπόν να συγκρατηθείτε, κάντε το. Και να θυμάστε ότι είναι πιθανότερο να κολλήσετε κάτι περιφερόμενοι στο αεροπλάνο, παρά καθισμένοι στις θέσεις σας», τονίζει ο δρ Γκέρμπα.

Ο ερευνητής αναφερόμενος ειδικά στα τραπεζάκια του φαγητού συμβουλεύει να μην τα χρησιμοποιούμε αν πρώτα δεν τα έχουμε σκουπίσει καλά με αντισηπτικό. Στα δείγματα που μελέτησε εντόπισε ανησυχητικά υψηλά επίπεδα βακτηρίων και ιών, περιλαμβανομένου του ιού της γρίπης, ρινοϊών και του υπερανθεκτικού MRSA.

Σαν να τρώτε επάνω στο κάθισμα της τουαλέτας

«Τα τραπεζάκια συχνά έχουν μεγάλο αριθμό βακτηρίων επειδή δεν απολυμαίνονται, ούτε καθαρίζονται μεταξύ των πτήσεων. Σκεφτείτε ότι, το να φάτε πάνω σε ένα βρώμικο τραπεζάκι είναι σα να τρώτε πάνω στο κάθισμα της τουαλέτας», εξήγησε.

Και σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, ο δρ Γκέρμπα υπενθυμίζει ότι θα πρέπει να μην «ψαχουλεύουμε» στη θήκη του καθίσματος, αφού μπορεί εκτός από το περιοδικό της αεροπορικής εταιρείας να περιέχει βακτήρια από χρησιμοποιημένα χαρτομάντιλα και μισοφαγωμένα τρόφιμα.

Τα βακτήρια δεν εξαπλώνονται από το σύστημα ανακύκλωσης του αέρα

Πάντως, υπάρχει και ένα θετικό μήνυμα από τη μελέτη. Εν αντιθέσει με τις ισχύουσες αντιλήψεις τα βακτήρια δεν εξαπλώνονται από το σύστημα ανακύκλωσης του αέρα στην καμπίνα του αεροσκάφους.

«Συνήθως, ο αέρας δεν αποτελεί πρόβλημα επειδή φιλτράρεται. Οπότε στην περίπτωση που κάποιος με γρίπη ταξιδεύει με αεροσκάφος, αποτελεί απειλή μόνο για τον διπλανό του», εξηγεί ο δρ Γκέρμπα.