Μια γιορτή με πάθος και «έρωτα» για το Πολυτεχνείο

Μια ξεχωριστή εκδήλωση για να τιμήσουν όσους αγωνίστηκαν στο Πολυτεχνείο το 1973

Μια ξεχωριστή εκδήλωση για να τιμήσουν όσους αγωνίστηκαν στο Πολυτεχνείο το 1973 ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς διοργάνωσε το 4ο Γενικό Λύκειο Βόλου στην αίθουσα του Μεταξουργείου τη Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014.
Οι μαθητές του σχολείου με καθοδηγητές τους τη φιλόλογο και υποδιευθύντρια κυρία Βίκυ Μαντζώρου και την επίσης φιλόλογο κυρία Αννα Αϊστρατή αποφάσισαν να πρωτοτυπήσουν και αντί να ακολουθήσουν το καθιερωμένο τρίπτυχο που χαρακτηρίζει τις σχολικές εκδηλώσεις – τραγούδια, απαγγελία ποιημάτων και ανάγνωση πεζών κειμένων – να παρουσιάσουν το βιβλίο «Κάθε 29 του Φλεβάρη» του συγγραφέα κ. Αλέξανδρου Νίκα.


«Κάθε 29 του Φλεβάρη»

Και όχι τυχαία, καθώς το συγκεκριμένο μυθιστόρημα αφηγείται τη σχέση ενός ζευγαριού που ερωτεύτηκε στους δίσεκτους καιρούς της δικτατορίας και έλαβε την απόφαση να συναντιέται κάθε 29 του Φλεβάρη – όπως μαρτυρεί και ο τίτλος – ανεξαρτήτως της ζωής την οποία ο καθένας από τους δύο επιλέγει να ακολουθήσει. Ο συγγραφέας παρακολουθώντας τις συναντήσεις τους διατρέχει την ιστορία της Ελλάδας από την εξέγερση του Πολυτεχνείου ως το 2000, χρονικό διάστημα ιδιαίτερα σημαντικό για την κοινωνική, πολιτική και οικονομική εξέλιξη της χώρας.
«Εχουμε μια διαφορετική λογική για το περιεχόμενο των γιορτών. Θέλουμε να τις συνδέσουμε με έναν τρόπο επίκαιρο με τα δρώμενα της σημερινής κοινωνίας μας. Να αποτελέσουν οι γιορτές αυτές έναν μέγα προβληματισμό για τους μαθητές μας» λέει στο «Βήμα» ο διευθυντής του 4ου ΓΕΛ Βόλου κ. Νίκος Ιωαννίδης εξηγώντας πως τα τελευταία τρία περίπου χρόνια οι εορταστικές εκδηλώσεις του Λυκείου περιστρέφονται γύρω από αυτόν τον άξονα της σύνδεσης του παρελθόντος με την κοινωνία του σήμερα. «Τα παιδιά θέλουν να ακούσουν κάτι το διαφορετικό και από ανθρώπους που έχουν κάτι να τους πουν. Πέρυσι στη γιορτή τούς μίλησε ένας αγωνιστής της Αντίστασης, όλοι είχαν συγκινηθεί» περιγράφει.
«Θέλαμε να τους παρουσιάσουμε κάτι το διαφορετικό γιατί πιστεύω ότι τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από αυτές τις εκδηλώσεις» εξηγεί στο «Βήμα» η κυρία Αϊστρατή.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας της εκδήλωσης οι 14 μαθητές και των τριών τάξεων του 4ου ΓΕΛ Βόλου μελέτησαν το μυθιστόρημα του κ. Νίκα και στη συνέχεια οι ίδιοι ήταν που πρότειναν τις δικές τους ιδέες για το τελικό περιεχόμενο της γιορτής.
«Θέλουμε σαν σχολείο να τους δίνουμε το κίνητρο να ασχολούνται ενεργά με τις σχολικές εκδηλώσεις και αυτή η γιορτή στηρίχθηκε στις ιδέες των παιδιών» λέει στο «Βήμα» η κυρία Μαντζώρου.
Οι μαθητές, αφού μίλησαν για τον συγγραφέα και το έργο του, τον «ανέκριναν» θέτοντάς του τις δικές τους ερωτήσεις. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε και ένα μικρό θεατρικό με δύο χαρακτηριστικές σκηνές του βιβλίου. Τη γνωριμία των δύο νέων και τη σύλληψή τους, καθώς και τη σκηνή της ανάκρισης του πρωταγωνιστή από τη χούντα των συνταγματαρχών. Αυτό μαζί με τα σχετικά με την ημέρα μουσικά ακούσματα και κείμενα συνέβαλαν στο να γυρίσουν οι παρευρισκόμενοι πίσω στο παρελθόν και με τον πιο ιδιαίτερο πρωτότυπο και βιωματικό τρόπο να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι πιο νέοι τι συνέβη τότε, μια και η ύλη της Ιστορίας δεν φτάνει ως τη σύγχρονη ιστορία.
«Ηταν μια έκπληξη για εμένα το να με τιμήσουν παρουσιάζοντας το βιβλίο μου σε μια επέτειο όπως αυτή του Πολυτεχνείου που επηρέασε τη ζωή όλων μας. Ηταν μια καταπληκτική και συγκινητική εκδήλωση. Μου δόθηκε η ευκαιρία 31 χρόνια μετά τη λήψη του πτυχίου μου ως μαθηματικός να βρεθώ σαν μαθητής μέσα σε ένα αμφιθέατρο. Μια εμπειρία ανεπανάληπτη που μπορεί να ακουστεί υπεροπτικό αλλά θα ήθελα πολύ να επαναληφθεί» λέει στο «Βήμα» ο συγγραφέας του μυθιστορήματος κ. Αλέξανδρος Νίκας.
Αν και μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι οι σημερινοί μαθητές του λυκείου δεν γνωρίζουν αρκετά πράγματα για τη χούντα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου, ο κ. Νίκας λέει: «Αυτά τα παιδιά, αυτή η γενιά, μου έδωσαν την εικόνα ότι ξέρουν ασφαλώς περισσότερα πράγματα για το Πολυτεχνείο από όσα ξέρω εγώ για τα γεγονότα που συνέβησαν πριν από εμένα, όπως ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η δικτατορία του Μεταξά και η Μικρασιατική Καταστροφή. Τα παιδιά έχουν τους προβληματισμούς τους για όλα αυτά».

Πρόκειται πραγματικά για μια αληθινά πρωτότυπη ιδέα εορτασμού της μνήμης του Πολυτεχνείου από ένα σχολείο που την τελευταία – τουλάχιστον – τριετία έχει βελτιώσει τους ποιοτικούς του δείκτες σε μεγάλο βαθμό, αποτέλεσμα της καθ’ όλα άψογης και ουσιαστικής συνεργασίας του διευθυντή, του διδακτικού προσωπικού, της μαθητικής κοινότητας και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων που στέκεται αρωγός σε κάθε δράση του σχολείου.
Σχολείο που ξεχωρίζει

Γι’ αυτό το σχολείο έχει ξεχωρίσει στην κοινωνία του Βόλου όχι μόνο για το επίπεδο γνώσεων που προσφέρει στους μαθητές αλλά και για το ότι συμβάλλει καθοριστικά στην επαφή αυτών με την κοινωνική πραγματικότητα, αφού τους μαθαίνει να την αντιμετωπίζουν με φρόνημα αγωνιστικό, διάθεση αλτρουιστική και επιθυμία για προσφορά στο συνάνθρωπο σε μια εποχή που η ανθρωπιά και το ήθος απουσιάζουν.
Μάλιστα ήταν ο πρώτος φορέας που ενεργοποιήθηκε στην πόλη υπέρ του κοινωνικού παντοπωλείου – πρωτοβουλία των ίδιων των μαθητών – με συναυλίες που πρόβαλλαν τον θεσμό με αποτέλεσμα τη βράβευσή του από τη δημοτική αρχή για την εξαιρετική του δράση. Επίσης, εκτός από τις καινοτόμες δράσεις που γίνονται, πραγματοποιείται πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας για αδύνατους μαθητές μετά το πέρας του ωραρίου των εκπαιδευτικών, με άμεση απόρροια να βρίσκεται μεταξύ των σχολείων του νομού με τα υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας στις πανελλήνιες εξετάσεις.
«Τους δείχνουμε με κάθε τρόπο ότι το σχολείο δεν είναι ένας αφιλόξενος χώρος αλλά ότι όλοι μας είμαστε μια ομάδα» λέει η κυρία Μαντζώρου «και τα παιδιά μάς δίνουν το κίνητρο να συνεχίσουμε» καταλήγει.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk