«Υπάρχουν και αλλού πελάτες για το ρωσικό αέριο». Το μήνυμα αυτό έστειλε χθες από την Αθήνα προς την Ευρώπη το αφεντικό της Gazprom Αλεξέι Μίλερ, που με όπλο του την πρόσφατη συμφωνία με την Κίνα για προμήθεια 38 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, προειδοποίησε τις Βρυξέλλες να περιορίσουν την πίεση απέναντι στην πολιτική επέκτασης της ρωσικής εταιρείας στην ευρωπαϊκή αγορά.

Όπως σημειώνει η εφημερίδα Τα Νέα, υπό το πρίσμα της ευρύτερης διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες σε διπλωματικό επίπεδο για το θέμα της Ουκρανίας, σε οικονομικό επίπεδο με βάση την πρόθεση της ΕΕ να διεκδικήσει από την Gazprom ενιαία τιμή για όλες τις χώρες-μέλη, και σε γεωπολιτικό αναφορικά με την τύχη του αγωγού South Stream, ο Μίλερ προσπάθησε να στείλει το δικό του μήνυμα.

Χτυπώντας στο μαλακό υπογάστριο της ΕΕ, ο κ. Gazprom, που βρέθηκε χθες στην Αθήνα για να μιλήσει στο Ευρωπαϊκό Επιχειρηματικό Συνέδριο (EBC – European Business Congress) το οποίο διεξήχθη στον Αστέρα Βουλιαγμένης, απείλησε έμμεσα την Κομισιόν για πιθανή αναθεώρηση προς τα πάνω των τιμών προμήθειας φυσικού αερίου των χωρών-μελών και ενώ η Ρωσία συνεχίζει να καλύπτει το 37% των αναγκών τους.

«Η συμφωνία με την Κίνα αλλάζει τα δεδομένα, δημιουργεί νέους δρόμους για την Gazprom, δίνει διέξοδο στο ρωσικό αέριο στην τεράστια ασιατική αγορά, και θα επηρεάσει και τις τιμές στην Ευρώπη, ανοίγοντας τη σελίδα που λέγεται ανταγωνισμός» ανέφερε χαρακτηριστικά μπροστά σε ένα κοινό 370 στελεχών από ευρωπαϊκές εταιρείες φυσικού αερίου.

Επεσήμανε δε ότι η συμφωνία ύψους 400 δισ. δολαρίων είναι τέτοιας σημασίας ώστε ενδεχομένως να ακυρώσει δρομολογημένα ανά τον κόσμο «δαπανηρά επενδυτικά σχέδια στο υγροποιημένο αέριο LNG, στον Δυτικό Καναδά, την Αυστραλία και την Αφρική».

Βέβαια ο κ. Μίλερ δεν παρέλειψε, κατά την πάγια τακτική των Ρώσων -μια στο καρφί και μια στο πέταλο-, να στείλει και μήνυμα εμπιστοσύνης στην Ευρώπη. «Είναι η μεγαλύτερη αγορά για την Gazprom, ο καλύτερος πελάτης της και στόχος μας είναι να διευρύνουμε ακόμη περισσότερο την παρουσία μας», είπε ο Μίλερ, «έχοντας πλέον ως στρατηγική την επέκταση και στον τομέα της χρήσης φυσικού αερίου στις μεταφορές, δηλαδή σε πλοία, οχήματα, φορτηγά».