Διεθνής ομάδα ερευνητών κατάφερε να εξακριβώσει την απόχρωση του δέρματος ορισμένων ειδών που κολυμπούσαν στις θάλασσες και στους ωκεανούς του προϊστορικού κόσμου. Όλα είχαν, όπως φαίνεται, σκουρόχρωμη απόχρωση.

Η ανακάλυψη

Οι ερευνητές με επικεφαλής ειδικούς του Πανεπιστημίου Lund στη Σουηδία μελέτησαν τα απολιθώματα ενός ιχθυόσαυρου ηλικίας 190 εκ. ετών, ενός μοσόσαυρου ηλικίας 86 εκ. ετών και μιας θαλάσσιας χελώνας ηλικίας 55 εκ. ετών. Διεξάγοντας χημικά τεστ εντόπισαν την παρουσία μελανίνης, μιας πρωτεΐνης που παίζει καθοριστικό ρόλο στο χρώμα του δέρματος.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα επίπεδα της μελανίνης και στα τρία είδη ήταν πολύ υψηλά, γεγονός που σημαίνει ότι το χρώμα τους ήταν ιδιαίτερα σκούρο ή ακόμη και εντελώς μαύρο. Οι ερευνητές πιθανολογούν ότι το σκούρο χρώμα ήταν πιο έντονο στην πλάτη αυτών των ειδών και η κάτω πλευρά τους ήταν πιο ανοιχτόχρωμη. Ο εντοπισμός ολοκληρωμένων σκελετών αυτών των ειδών θα αποκαλύψει ολόκληρη τη χρωματική τους.. παλέτα.

Η αιτία

Εκτιμάται ότι τα είδη αυτά «επέλεξαν» τα σκούρα χρώματα για μια σειρά από λόγους. Κινούνταν συχνά σε μεγάλα βάθη στους ωκεανούς και το σκούρο χρώμα τα βοηθούσε να απορροφούν όση ενέργεια χρειάζονταν για να ανεβαίνουν στην επιφάνεια προκειμένου να παίρνουν αέρα αλλά και να παραμένουν «αόρατα» από τους εχθρούς τους όταν επέστρεφαν στα σκοτεινά βάθη. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature».

Τα χρώματα

Η απόχρωση των ζώων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην επιβίωσή τους αφού σε κάποια είδη το χρώμα του δέρματος λειτουργεί ως καμουφλάζ είτε για να αποφεύγουν εχθρούς είτε αντίθετα για να ξεγελούν τα θύματά τους. Σε άλλα είδη το χρώμα του δέρματος σχετίζεται με την αναπαραγωγή (γίνονται ελκυστικά στο αντίθετο φύλο), ενώ κάποια δείχνουν με το χρώμα τους στους εν δυνάμει εχθρούς τους πόσο επικίνδυνα είναι.

Οι ειδικοί θεωρούν ακρογωνιαίο λίθο στην εξέλιξη ενός είδους την απόχρωσή του, για αυτόν τον λόγο και η νέα ανακάλυψη κρίνεται εκτός από ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερα σημαντική.