To 2018 θεωρείται κιόλας η χρονιά της ιντερνετικής ποίησης. Η τάση που είχε καταγραφεί από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2010 φαίνεται ότι έχει παγιωθεί. Οι ποιητές του Instagram, του Twitter και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν ήδη πάρει το αναγνωριστικό όνομά τους: είναι οι InstaPoets. Εκεί που νομίζαμε ότι η ποίηση αφορά πλέον πολύ λίγους, τα social media δημιούργησαν ένα νέο τοπίο, ένα νέο ποιητικό οικοσύστημα με τους κανόνες του και τους ποιητές-σταρ. To χάσταγκ #nofilter experiences and emotions, δηλαδή «χρησιμοποίησε στην ποίησή σου αφιλτράριστο το υλικό των εμπειριών σου και των συναισθημάτων σου», εκφράζει και συμπυκνώνει τον βασικό κανόνα. Το κάνει, ας πούμε, μία από τις σταρ InstaPoet, η Ινδοκαναδή Rupi Kaur (προφέρεται Ρούπι Κορ), που έχει 2,6 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram. Η τελευταία ποιητική συλλογή της με τίτλο «The Sun and her Flowers» (2017) πούλησε περισσότερα από 800.000 αντίτυπα. Αυτή η αφιλτράριστη, ωμή εξομολογητική ποίηση στο Internet έχει ήδη προκαλέσει τεράστια συζήτηση και απλώνεται σε πολλούς χώρους, όπως στο επαγγελματικό σάιτ Publishers Weekly. Στη συζήτηση κυριαρχεί το πολεμικό ερώτημα: Οι InstaPoets ανανεώνουν την ποίηση ή την υποβαθμίζουν και τη διαφθείρουν; Φυσικά απάντηση δεν μπορεί να δοθεί. Αλλά το σημαντικό είναι ότι εδώ μια δημιουργική έκφραση που από την παράδοσή της είναι συνδεδεμένη με τη μοναχικότητα, «παντρεύεται» την τεχνολογία και γίνεται viral.

Αλλά υπάρχουν και άλλα σημάδια ανανέωσης του ενδιαφέροντος για την ποίηση. Το ένθετο «Books» της εφημερίδας «The New York Times» της Κυριακής 16 Δεκεμβρίου αφιέρωσε όλες τις σελίδες του σε νέα ποιητικά βιβλία κάτω από τον τίτλο «Πολιτική και Ποίηση». Ο υπεύθυνος του ενθέτου για την ποίηση, Γκρέγκορι Κάουλς, έγραψε ότι τώρα ξαναβλέπουμε την πολιτική στο κέντρο της ποίησης, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στην προηγούμενη γενιά. Οι ποιητές δεν φοβούνται να εκδηλώσουν μέσα από τους στίχους τους τη στράτευση και να μιλήσουν για τις κοινωνικές συνθήκες ή τις πολιτικές ταυτότητες, κατακτώντας έτσι νέο κοινό.

Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε μια τέτοια καταγραφή και στην Ελλάδα. Βλέπω κιόλας τους νέους ποιητές που είναι έτοιμοι να μιλήσουν.