Ο μυστικός πράκτορας της βρετανικής αντικατασκοπείας Tζέιμς Μποντ με την κωδική ονομασία 007 αναλαμβάνει να σταματήσει τη δράση ενός σατανικού επιστήμονα oνόματι Δρ Νο, έδρα του οποίου είναι η Τζαμάικα. Αυτή η πρόταση συνοψίζει την υπόθεση της ταινίας «Δρ Νο» (ή «Τζέιµς Μποντ, πράκτωρ 007, εναντίον Δόκτορος Νο», όπως προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα) που έµελλε να γίνει κλασική, καθώς εγκαινίασε µια από τις πιο επιτυχηµένες, όπως αποδείχθηκε, κινηµατογραφικές σειρές στην Ιστορία της 7ης Τέχνης – η ταινία προβάλλεται από την περασµένη Πέµπτη ως επανέκδοση στους θερινούς κινηµατογράφους Θησείον και Ελληνίς Cinemax.
Βρισκόμαστε στο 1962 και ο Τζέιμς Μποντ, ο κατάσκοπος ήρωας του συγγραφέα Ιαν Φλέμινγκ, για πρώτη φορά ξεφεύγει από τις σελίδες των βιβλίων του και εισβάλλει για τα καλά στη μεγάλη οθόνη. Μέσα σε µία νύχτα θα γινόταν κινηµατογραφικό φαινόµενο και στα χρόνια που ακολούθησαν θα αποκτούσε εκατοµµύρια πιστούς φαν επηρεάζοντας την ποπ κουλτούρα και το lifestyle. Ακόμα και σήμερα εξακολουθεί να το κάνει.
Σε ό,τι αφορά τις ταινίες κατασκοπείας πολλά πράγματα θα άλλαζαν ριζικά από τη στιγμή που στο «Δρ Νο» που σκηνοθέτησε ο Τέρενς Γιανγκ ο Σον Κόνερι μέσα σε ένα υπερπολυτελές καζίνο αναφέρεται για πρώτη φορά ως «Μποντ. Τζέιμς Μποντ».
Πέρα από το ότι το συγκεκριμένο ονοματεπώνυμο παραμένει το πιο αναγνωρίσιμο μυστικού πράκτορα της κινηματογραφικής ιστορίας, για πρώτη φορά ένας κατάσκοπος είχε την εικόνα Αδωνη και χαρίσματα – με μια λέξη – στα… πάντα!
Δέκα χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του και ενώ είχαν μεσολαβήσει πέντε ακόμα ταινίες (όλες με τον Κόνερι), η κριτική δεν µπορούσε ακόµη να καθορίσει σε τι ακριβώς οφειλόταν η επιτυχία του ήρωα.
Στην επιφάνεια, οι περιπέτειες του Μποντ, δεν υστέρησαν ποτέ· είχαν – και έχουν – ευχάριστους, γραφικούς ήρωες (αρέσουν ιδιαίτερα οι «κακοί»), επαναστατικά, ανάλογα με την εποχή τους, οπτικοακουστικά εφέ, πανέμορφα κορίτσια, αξέχαστα τραγούδια, κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα και καλογραμμένα σενάρια.
Οπως προσφάτως ανακοινώθηκε, ο Στίβεν Νάιτ, ένας από τους πολύ σηµαντικούς σεναριογράφους των καιρών µας («Peaky Blinders»), πρόκειται να γράψει το σενάριο για τη νέα ταινία Τζέιµς Μποντ, η οποία αναπτύσσεται στα Amazon MGM Studios και θα φέρει τη σκηνοθετική σφραγίδα του Ντενί Βιλνέβ («Dune», «Blade Runner 2049»).
Η απόδραση του θεατή από την πραγµατικότητα δεν θα µπορούσε να είναι πιο απολαυστική από όσο στις ταινίες Μποντ, γι’ αυτό και ο απόλυτος ρεαλισµός δεν βρέθηκε ποτέ στις προτεραιότητες των δηµιουργών του κινηµατογραφικού franchise.
Ο φορτηγατζής που έγινε σουπερστάρ
Μία από τις πρώτες εργασίες του Σον Κόνερι στο Εδιμβούργο (όπου γεννήθηκε στις 25 Αυγούστου 1930) ήταν φορτηγατζής, και αυτό υπήρξε το παρατσούκλι με το οποίο τον βάφτισαν οι χαρτογιακάδες του Χόλιγουντ όταν στις αρχές της δεκαετίας του 1960 αναζητούσαν ηθοποιό για τον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στο «Δρ Νο».
Ο Κόνερι δεν βρισκόταν στις προτεραιότητές τους, όμως είχε εντυπωσιάσει τον παραγωγό Αλμπερτ «Κάμπι» Μπρόκολι, διότι παρότι πανύψηλος και ογκώδης είχε την ευκινησία γάτας. Βέβαια, ο σκωτσέζος ηθοποιός δεν ήταν ακριβώς ο ντελικάτος Μποντ που ο Φλέμινγκ είχε στο μυαλό του.
O Φλέμινγκ προσανατολιζόταν σε τύπους όπως του Ντέιβιντ Νίβεν, ή του Ρότζερ Μουρ που εν τέλει ήταν και ο αντικαταστάτης του Κόνερι στη δεκαετία του 1970 (παρότι ο Φλέμινγκ δεν πρόλαβε να το δει γιατί είχε πεθάνει).
Παρ’ όλα αυτά, ο Κόνερι παραμένει ο αξεπέραστος 007, διότι αντιμετώπισε τον ήρωα με άκρατο επαγγελματισμό και από απόσταση. Ισως το μεγαλύτερο κατόρθωμα του Κόνερι σε σχέση με τον 007 να ήταν ότι ταυτίστηκε μαζί του επειδή ποτέ δεν το επιδίωξε. Εκτός από το «Δρ Νο» ο Κόνερι τον ενσάρκωσε επίσης στις ταινίες «Από τη Ρωσία με αγάπη» (1963), «Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 εναντίον Χρυσοδάκτυλου» (1964), «Επιχείρηση Κεραυνός» (1965), «Ζεις μονάχα δυο φορές» (1967), «Τα διαμάντια είναι παντοτινά» (1971) και σε μια εκτός επίσημης σειράς, το «Ποτέ μην ξαναπείς ποτέ» (1983) – ένα ριμέικ της «Επιχείρησης Κεραυνός», όπου ο ηθοποιός ουσιαστικά αυτοπαρωδείται.
Το παράξενο είναι ότι ο πιο αγαπημένος Σκωτσέζος του κόσμου ουδεμία επιθυμία είχε όχι μόνο να παίξει τον ήρωα που έμελλε να τον κάνει τόσο διάσημο αλλά ούτε καν να ασχοληθεί με την ηθοποιία.
Ο Τόμας Σον Κόνερι, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στη φτώχεια, μεγάλωσε πίνοντας μπίρα (όχι μαρτίνι) και δεν έστρεψε ποτέ την πλάτη στο ταπεινό παρελθόν του. Για την ακρίβεια, ο Κόνερι, ο οποίος πέθανε το 2020 σε ηλικία 90 ετών, έλεγε πάντα ότι θεωρούσε πως η όποια σχέση του με τον κινηματογράφο υπήρξε καθαρά θέμα τύχης. «Μεγαλώνοντας δεν είχα καν σκοπό να ακολουθήσω κάποια καριέρα, πόσο μάλλον του ηθοποιού» αποκάλυψε κάποτε ο άνθρωπος που μέχρι και σερ χρίστηκε αλλά που στις καρδιές των θαυμαστών του θα είναι πάντα ο καλύτερος 007.
Η γέννηση του Μποντ
Ο Ιαν Λάνκαστερ Φλέµινγκ γεννήθηκε στις 18 Μαΐου 1908 στο Λονδίνο και πέθανε στις 12 Αυγούστου 1964 στο Κεντ. Συγγραφέας, δημοσιογράφος και αρθρογράφος εφημερίδων, ο Φλέμινγκ διετέλεσε αξιωματικός του ναυτικού κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Από τις εκεί εμπειρίες του άλλωστε εμπνεύστηκε πολλές από τις ιστορίες του Τζέιμς Μποντ, ο οποίος εμφανίζεται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα το 1952 με την έκδοση του «Καζίνο Ρουαγιάλ».
Ο Φλέμινγκ ήταν 44 ετών όταν έγραψε το «Καζίνο Ρουαγιάλ» και βρισκόταν σε διακοπές στην Τζαμάικα, όπου προετοίμαζε τον… γάμο του. Το όνομα Τζέιμς Μποντ ήταν μια έμπνευση της στιγμής. Ο Φλέμινγκ «δανείστηκε» το ονοματεπώνυμο του ορνιθολόγου συγγραφέα ενός βιβλίου με θέμα τα πουλιά των Δυτικών Ινδιών, το οποίο ανακάλυψε τυχαία πάνω σε ένα τραπέζι στο σαλόνι του ξενοδοχείου.
Από το 1952 ως τον θάνατό του ο Φλέµινγκ έγραψε 12 µυθιστορήµατα µε ήρωα τον 007 και δύο συλλογές διηγηµάτων. Το 1961 οι παραγωγοί Αλμπερτ Μπρόκολι και Χάρι Σάλτσμαν απέκτησαν τα δικαιώματα όλων των έργων του Φλέμινγκ με τον 007 εκτός από το πρώτο, το «Καζίνο Ρουαγιάλ», το οποίο ανήκε στον παραγωγό Γκρέγκορι Ράτοφ από το 1956 (ειρωνικά το «Καζίνο Ρουαγιάλ» δεν γυρίστηκε ως ταινία Μποντ µε τον Κόνερι αλλά κατ’ αρχάς ως παρωδία των ταινιών Μποντ στη δεκαετία του 1960 και αργότερα ως δραµατική ταινία, εκείνη που εγκαινίασε τον Ντάνιελ Κρεγκ στον ρόλο του Μποντ το 2006).
Το bikini που «σκοτώνει»
Στην ιστορία του κινηματογραφικού Μποντ θα βρούμε δεκάδες νεαρές κυρίες και δεσποινίδες που εμφανίστηκαν στο πλευρό του ήρωα. Καμία όμως δεν είχε τη σπάνια ευκαιρία που είχε η Ούρσουλα Αντρες στο «Δρ Νο» να κάνει ένα ντεμπούτο που παραμένει ένα από τα πιο εκρηκτικά και αξιομνημόνευτα γυναίκας ηθοποιού στη μεγάλη οθόνη. Βέβαια οι φανατικοί θαυμαστές της θα έχουν δικαίως αντιρρήσεις.
Οντως, ο «Δρ Νο» δεν είναι η πρώτη ταινία της Αντρες. Είχαν μεσολαβήσει δύο ιταλικές κομεντί του Στένο («Ενας Αμερικανός στη Ρώμη» και «Οι περιπέτειες του Καζανόβα»). Είχε όμως επίσης μεσολαβήσει ένα χρονικό διάστημα οκτώ χρόνων από τότε που τις γύρισε. Από το 1954 μέχρι το 1962 που γυρίστηκε το «Δρ Νο», η Αντρες δεν είχε εμφανιστεί ξανά στον κινηματογράφο. Αρα κατά κάποιον τρόπο αυτή ήταν η πρώτη ουσιαστική έκθεσή της μπροστά στα μάτια της υφηλίου.
Στην πρώτη «επαφή» της Αντρες με τον φακό του Τέρενς Γιανγκ, τη βλέπουμε να βγαίνει από τη θάλασσα της Τζαμάικας. Ενα ελκυστικό, χυμώδες σώμα, «ντυμένο» με ένα λευκό μπικίνι. Είχε και ένα ζωνάρι στη μέση από το οποίο κρεμόταν ένα μαχαίρι.
Είναι βέβαιο ότι η αυτή η φιγούρα πρωταγωνίστησε στις πιο γλυκές φαντασιώσεις αρκετών νεαρών της εποχής. Ακόμα και ο Σον Κόνερι δείχνει ειλικρινά έκπληκτος όταν την αντικρίζει για πρώτη φορά. Μαθαίνουμε ότι το όνομά της είναι Honey Ryder, το οποίο στα ελληνικά αποδίδεται Καβαλάρης από Μέλι (στο μυθιστόρημα του Φλέμινγκ ονομάζεται Honeychile). Μαθαίνουμε ότι το όνομά της είναι Honey Ryder (στο μυθιστόρημα του Φλέμινγκ ονομάζεται Honeychile Ryder). Μοναχοπαίδι υδροβιολόγου, η Honey μεγάλωσε σε σημεία της Γης που περιβάλλονται από θάλασσα (Μπαλί, Φιλιππίνες, Χαβάη), καθώς αυτό απαιτούσαν οι επιστημονικές έρευνες του πατέρα της.
Κατά κάποιον τρόπο η εξοικείωσή της με το νερό είναι τόσο έντονη που δίνει την εντύπωση ότι εκεί ζει. Σαν γοργόνα… Οι μοναδικές γνώσεις της προέρχονται από μια εγκυκλοπαίδεια την οποία κουβαλά από παιδί. Προς το παρόν βρίσκεται στο γράμμα «Τ».
Η φαντασία του Φλέμινγκ οργίαζε όταν έπλαθε τη Honey, την οποία αποκαλεί μετενσάρκωση της Αφροδίτης του Μποτιτσέλι! Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Honey έζησε στο Κίνγκστον της Τζαμάικας και σύντομα κατάλαβε ότι ο σατανικός Δρ Νο (Τζόζεφ Γουάιζμαν) είναι ο φταίχτης. Δουλειά της είναι να καθοδηγήσει τον Μποντ στο νησάκι όπου βρίσκεται το απόρθητο φρούριό του…
Η συνέχεια επί της οθόνης.






