Η μύηση των παιδιών και των εφήβων στον μαγικό κόσμο του κινηματογράφου με εκπαιδευτικές προβολές για μαθητές όλων των βαθμίδων σε όλη την Ελλάδα και με εργαστήρια επιμόρφωσης κινηματογραφικής παιδαγωγικής για δασκάλους και καθηγητές, βρίσκεται στους στόχους του CinEd, μια πλατφόρμα ανοιχτής πρόσβασης για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που παρουσιάστηκε την Πέμπτη στους χώρους της Ταινιοθήκης της Ελλάδας.

Το CinEd είναι «τέκνο» της συνεργασίας 16 πολιτιστικών και εκπαιδευτικών φορέων από 13 χώρες. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος που προωθεί αυτό το πρόγραμμα στην χώρα μας, έγινε μέλος του CinEd τον περσινό Σεπτέμβριο. Χθες το πρόγραμμα δόθηκε για πρώτη φορά αστην δημοσιότητα από την κα Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρο του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ και την κα Ιουλία Μέρμηγκα, Δρ. Πολιτισμικών και Κινηματογραφικών Σπουδών που είναι η συντονίστρια του CinEd για την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Το CinEd βασίζεται στην ανάπτυξη μιας κοινής ψηφιακής πλατφόρμας (cined.eu) και περιλαμβάνει μια κινηματογραφική συλλογή 21 τίτλων ταινιών (μια ή δύο ταινίες από όλες τις χώρες που μετέχουν σε αυτό), η οποία είναι ειδικά αφιερωμένη στην κινηματογραφική εκπαίδευση. Απαραίτητη προϋπόθεση της επιλογής των ελληνικών ταινιών είναι βεβαίως να βρίσκονται «υπό την προστασία» της Ταινιοθήκης.

Συνεπώς, «η Ταινιοθήκη ξεκίνησε μια οριζόντια διαβούλευση με τους εταίρους του CinEd για τον εμπλουτισμό της συλλογής εκ μέρους της δικής της πλευράς οπότε το προσεχές διάστημα θα εμπλουτίσει τη συλλογή του CinEd με δύο ελληνικά εθνογραφικά ντοκιμαντέρ, το “Ψαράδες και ψαρέματα” (1961) του Λέοντος Λοΐσιου, το οποίο αποκατέστησε και ψηφιοποίησε πρόσφατα και το «Λουόμενοι» (2008) της Εύας Στεφανή» ανέφερε η κα Μέρμηγκα.

Λουόμενος στο ντοκιμαντέρ «Λουόμενοι» (2008) της Εύας Στεφανή που είναι η δεύτερη από τις δύο ελληνικές ταινίες που επέλεξε η Ταινιοθήκης για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα CinEd

Tα εκπαιδευτικά υλικά (παιδαγωγικοί φάκελοι, φυλλάδια μαθητών και διαθεματικό υλικό), τα οποία διατίθενται δωρεάν κι είναι ειδικά σχεδιασμένα για την κινηματογραφική εκπαίδευση παιδιών και εφήβων αποτελούν επίσης σημαντικό στοιχείο αυτής της πλατφόρμας, ενώ το CinEd προσφέρει και εργαστήρια επιμόρφωσης σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.

Το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ συνεργάζεται με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στο CinEd και πιο συγκεκριμένα, η καθηγήτρια Φωτεινή Ασημακοπούλου και η ομότιμη καθηγήτρια Λίτσα Κούρτη του Τ.Ε.Α.Π.Η. είναι μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του CinEd για την Ταινιοθήκη.

«Είναι σαφώς ένα πρόγραμμα κινηματογραφικού γραμματισμού» είπε η κα Κομνηνού, «όμως ο κινηματογράφος έχει πάντα την δυνατότητα να αναπτύσσει έναν διάλογο με την κοινωνία, με την Ιστορία, με την γλώσσα. Συνεπώς με αυτό το πρόγραμμα, του οποίου αφετηρία είναι ο κινηματογράφος των απαρχών τον οποίο ακολούθησαν διάφορα είδη, μπορεί να δημιουργήσει έναν πυρήνα κομβικών ευρωπαϊκών ταινιών, όχι όμως του εμπορικού κινηματογράφου, που θα βοηθήσουν το παιδί να πάρει μια γεύση από το τι σημαίνει κινηματογράφος αλλά και μια ιδέα για τις χώρες στις οποίες δημιουργήθηκαν οι ταινίες που περιλαμβάνει το πρόγραμμα».

Στην πενταετία 2015 – 2020, το CinEd καθοδηγήθηκε από το Γαλλικό Ινστιτούτο στο Παρίσι, με τη συμμετοχή της Γαλλικής Ταινιοθήκης. Από τον Οκτώβριο του 2020 καθοδηγείται από την Ταινιοθήκη της Πορτογαλίας /Cinemateca Portuguesa στη Λισαβόνα, με τη συμμετοχή δώδεκα εταίρων και τριών συνεργαζόμενων εταίρων, που όλοι ασχολούνται με την κινηματογραφική εκπαίδευση, καθώς και ενός τεχνολογικού παρόχου. Οι άλλοι φορείς/εταίροι εδρεύουν στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, τη Γερμανία, την Κροατία, τη Φινλανδία, τη Λιθουανία, τη Ρουμανία, αλλά και την Τουρκία.

Ειδικά προγράμματα

Για τα σχολεία της Αττικής, η Ταινιοθήκη μπορεί να διοργανώσει δωρεάν προβολές όλων των ταινιών της συλλογής του CinEd που έχει ως τώρα υποτιτλίσει, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να μυηθούν και στην πρωταρχική εμπειρία της μεγάλης οθόνης και της σκοτεινής αίθουσας. Ωστόσο, στο πλαίσιο λειτουργίας του νέου Μουσείου Κινηματογράφου που εγκαινιάστηκε πέρυσι, η Ταινιοθήκη προτείνει δύο εκπαιδευτικά προγράμματα/δράσεις:

Α) Μαγικές Εικόνες: Μουσείο Κινηματογράφου και Κινηματογράφος των Απαρχών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει περιήγηση στο Μουσείο Κινηματογράφου ενώ δίνεται έμφαση στα προ-κινηματογραφικά εκθέματα της συλλογής και στα βίντεο που παρουσιάζουν και αναλύουν τη λειτουργία της προβολής εικόνων (με μαγικό φανό) και τη δημιουργία της εντύπωσης της κίνησης (στο ζωοτρόπιο, κ.ά). Ακολουθεί προβολή, σε μεγάλη οθόνη, μερών ή όλου του προγράμματος Κινηματογράφος των Απαρχών του CinEd, που περιλαμβάνει βωβές ταινίες πρωτοπόρων της κινηματογραφικής τέχνης, όπως των αδελφών Λυμιέρ, του Ζορζ Μελιές κ.ά. Έπειτα, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχουν σε ομαδικές και βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια γύρω από τα μουσειακά τέχνεργα και τις ταινίες.

Β) Ο μπλε τίγρης: από την πόλη στη φύση και στο κινούμενο σχέδιο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, πρώτον, προβολή σε μεγάλη οθόνη της βραβευμένης τσεχικής ταινίας Ο μπλε τίγρης (2012, 90’) του Πετρ Ουκροπέτς, η οποία συνδυάζει κινηματογραφικό ρεαλισμό με τεχνικές κινουμένου σχεδίου και εμψύχωσης (animation), δεύτερον, περιήγηση στο Μουσείο Κινηματογράφου , με έμφαση κι εδώ στα κινηματογραφικά εκθέματα (π.χ. ζωοτρόπιο) που συνδέονται με τις απαρχές του κινουμένου σχεδίου και, τρίτον, ομαδοσυνεργατικά εργαστήρια κατασκευής οπτικών παιχνιδιών και κινουμένων σχεδίων, καθώς και σωματικές και βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια, με αφορμή την ταινία και βασισμένα στο εκπαιδευτικό δράμα.

«Περιμένουμε τα παιδιά να βγουν στο προσκήνιο και όχι εμάς να τους πούμε «α αυτή είναι η ταινία»» είπε επίσης η κυρία Κατερίνα Παπαγεωρίου η οποία είναι ηθοποιός – θεατροπαιδαγωγός και εργάζεται εκπαιδευτικά με παιδιά επί χρόνια. «Γιατί συνήθως, αυτό που τα παιδιά παίρνουν από ένα θέμα είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που εμείς έχουμε στο μυαλό μας. Επομένως το βασικό είναι με αυτόν τον τρόπο να μπουν τα παιδιά στο προσκήνιο και να αναπτυχθεί ένας διάλογος και ένα κανάλι ανάμεσα στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε σε βάθος χρόνου να γίνει εργαλείο μέσα στην τάξη.»

Περισσότερες πληροφορίες:

http://www.tainiothiki.gr/el/erevna-ekpaidefsi/ekpaideftika-programmata/1688-cined