Ενα βαρύ νομοθετικά φορτίο επιφυλάσσει το 2022 στη σκιά της μετάλλαξης Ομικρον και του κύματος ανατιμήσεων σε ενέργεια και αγαθά, με την κυβέρνηση να επιδιώκει μια μεταρρυθμιστική «φυγή προς τα μπρος» σε μια προσπάθεια να υπερβεί την πολυεπίπεδη κρίση και να φρενάρει τη διαρκώς αναπαραγόμενη εκλογολογία, με ό,τι αυτή συνεπάγεται τόσο στη διαμόρφωση του πολιτικού κλίματος όσο – και κυρίως – στην παραγωγή του κυβερνητικού έργου.

Η έμφαση δίδεται στο οικονομικό-αναπτυξιακό πεδίο στο πλαίσιο μιας ισόρροπης και βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, με τη δυναμική τόνωση του επενδυτικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την επέκταση του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης, με τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με παρεμβάσεις στην κατεύθυνση της βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη που θα αίρουν διαρκείς εκκρεμότητες – με συσσωρευμένο πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση – όπως οι εκκρεμείς συντάξεις (που μαζί με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου αποτελούν τα μεγαλύτερα «αγκάθια»).

Η μάχη του e-ΕΦΚΑ και ο αναπτυξιακός

Το νομοσχέδιο Χατζηδάκη – Τσακλόγλου για την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ και την αντιμετώπιση των σοβαρών δυσλειτουργιών που αντιμετωπίζει με την πρόσληψη στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα, το νέο οργανόγραµµα, το ευέλικτο σύστημα προμηθειών κ.λπ. θα βρεθεί στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης με την αντιπολίτευση – για «παράδοση του ΕΦΚΑ στους ιδιώτες» και «νέο μεγάλο πλήγμα στο Δημόσιο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης και στον βασικό του πυλώνα που είναι ο ΕΦΚΑ», κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ προϊδεάζοντας για την «κόντρα» που θα ακολουθήσει. Στην κορυφή του κυβερνητικού ενδιαφέροντος βρίσκονται επίσης τα αναπτυξιακού χαρακτήρα νομοσχέδια. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν ο νέος αναπτυξιακός νόμος, ο οποίος θα είναι από τα πρώτα σημαντικά νομοσχέδια που θα ψηφιστούν. Προβλέπει ότι δεν θα απαιτείται ίδια συμμετοχή, αλλά το σύνολο της επένδυσης που θα αφορά την πλευρά του επενδυτή θα μπορεί να προέρχεται από δανειακά εργαλεία.

Υπάρχουν επίσης α) το νομοσχέδιο για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 και β) το νομοσχέδιο Σταϊκούρα για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Μείζονος σημασίας θεωρείται και η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2019/1 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών-μελών ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς, αλλά και το νομοσχέδιο για τις πρότυπες προτάσεις έργων υποδομής με την αυξημένη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, των επιχειρήσεων και της κοινωνίας των πολιτών.

Παρέμβαση στις ΔΕΚΟ και Κλιματικός Νόμος

Σύμφωνα με πληροφορίες, στις νομοθετικές προθέσεις της κυβέρνησης είναι και ρυθμίσεις θεμάτων ΔΕΚΟ, οι οποίες αναμένεται να προκαλέσουν έντονες συζητήσεις καθώς θα αφορούν ζητήματα ευελιξίας στη λειτουργία τους, ενώ στον σχεδιασμό υπάρχει και το νομοσχέδιο με τα κίνητρα για την ανάπτυξη επιχειρήσεων και τις συγχωνεύσεις. Εκ των εμβληματικών νομοσχεδίων είναι ο πρώτος Εθνικός Κλιματικός Νόμος για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, η διαβούλευση επί του οποίου πήρε παράταση μέχρι τέλος του μηνός. Ηδη το νομοσχέδιο Βορίδη για την αξιολόγηση της απόδοσης, τη στοχοθεσία και το κοινό πλαίσιο αξιολόγησης στο Δημόσιο είναι έτοιμο, όπως και το νομοσχέδιο Χατζηδάκη που παρουσιάστηκαν στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο για την κατάρτιση, τις δεξιότητες και τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ, ενώ τον δρόμο της ψήφισης θα πάρει και το νομοσχέδιο Λιβανού για τα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης (ΠΟΠ), Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΓΕ) και τα Εγγυημένα Παραδοσιακά Ιδιότυπα Προϊόντα (ΕΠΙΠ).

Στις προτεραιότητες είναι να ψηφιστεί (εντός του προσεχούς μήνα) το νομοσχέδιο Πλεύρη για την πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη, το οποίο αποτελεί ανειλημμένη υποχρέωση της χώρας στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής αξιολόγησης, όπως και τα τρία νομοσχέδια Παναγιωτόπουλου με τις συμβάσεις για τα επιπλέον έξι μαχητικά αεροσκάφη Rafale, τις τρεις φρεγάτες Belh@rra, και τις νέες τορπίλες υποβρυχίων.

Το πλαίσιο για τα ΑΕΙ και η Βόρεια Μακεδονία

Στο νομοθετικό έτος 2022 περιλαμβάνεται και ο νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, οι εθνικές στρατηγικές για το Προσφυγικό – Μεταναστευτικό και το σχέδιο δράσης για την κοινωνική ένταξη των Ρομά, όπως και τα θέματα διαχωρισμού ευθυνών και πόρων ανάμεσα στο κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ υπάρχει πάντα η εκκρεμότητα ψήφισης των τριών μνημονίων συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, η (νομοθετική) τύχη των οποίων παραμένει ακόμα άγνωστη.

Με το βλέμμα και στις τελευταίες αξιολογήσεις των Θεσμών

Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που αναμένεται να ξεδιπλωθούν το 2022 αποσκοπούν, πέραν των άλλων, στο να ξεπεραστούν καθυστερήσεις εν όψει και των τελευταίων αξιολογήσεων εκ μέρους των Θεσμών με ορίζοντα τον προσεχή Ιούνιο, μήνα-ορόσημο για το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας που έχει επιβληθεί στη χώρα μετά την άρση του τρίτου μνημονίου το 2018 – με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι η υγειονομική και ενεργειακή κρίση δεν θα έχει ανατρέψει περαιτέρω τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Διαμετρικάαντίθεταπορίσματα

Σε «πόλεμο» πορισμάτων εξελίχθηκε η δημοσιοποίηση εκ μέρους των κομμάτων των διαπιστώσεών τους για την έρευνα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής σχετικά με τη διαφημιστική καμπάνια ενημέρωσης για την πανδημία και τις δημοσκοπήσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί, σύμφωνα με το πόρισμά του, ότι «δεν προέκυψαν μόνο πολιτικές ευθύνες ή απλές παραβάσεις υπηρεσιακών κανόνων εκ μέρους κυβερνητικών και υπηρεσιακών παραγόντων», αλλά «προέκυψαν ενδείξεις που θα μπορούσαν να στηρίξουν την κρίση ύπαρξης βάσιμων υπονοιών για την τέλεση ποινικά αξιόποινων πράξεων και να προκαλέσουν, μετά από ιδιαίτερη έρευνα, από τις αρμόδιες εισαγγελικές και δικαστικές αρχές, ποινική δίωξη εναντίον των δραστών αυτών των πράξεων». Με το σκεπτικό αυτό ζητεί τη διαβίβαση των στοιχείων της έρευνας στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Αντιθέτως, με το πόρισμά της η πλειοψηφία διαπιστώνει ότι «αποδείχθηκε πέραν πάσης αμφιβολίας η μη ύπαρξη τόσο ποινικών όσο και πολιτικών ευθυνών πολιτικών προσώπων», κατηγορώντας τον ΣΥΡΙΖΑ ότι η προσπάθειά του «να υφάνει σκάνδαλα και να σπιλώσει πολιτικά και ηθικά τους αντιπάλους του κατέπεσε παταγωδώς». Σύμφωνα με το σκεπτικό του πορίσματος της ΝΔ η εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών «ήταν απολύτως νόμιμη και αναγκαία» και έγινε με διαφανείς διαδικασίες, ενώ η διαδικασία επιλογής των ΜΜΕ «έγινε αποκλειστικά από την Initiative Media που χρησιμοποίησε ειδικά υπολογιστικά εργαλεία για να αξιολογήσει ποια Μέσα έπρεπε να συμμετέχουν», ενώ «δεν υπήρξε η παραμικρή πολιτική πίεση για προσθήκη ή απόρριψη Μέσων Ενημέρωσης». Επίσης, επισημαίνεται ότι «δεν προέκυψε η παραμικρή προσπάθεια χειραγώγησης Μέσου Ενημέρωσης λόγω της συμμετοχής του στην εκστρατεία».