Ακρα μυστικότητα καλύπτει τις προετοιμασίες για τις εκδηλώσεις που πρόκειται να λάβουν χώρα στην Αθήνα από τον γαλλικό οίκο Dior, με επίκεντρο την παρουσίαση της κολεξιόν «Croisière 2022» – πρόκειται για ένα νέο είδος παρουσιάσεων μόδας που έχουν καθιερώσει οι μεγαλύτεροι διεθνείς οίκοι, οι οποίες συνηθίζεται να πραγματοποιούνται σε διαφορετικές χώρες κάθε χρόνο, στο χρονικό διάστημα ανάμεσα στις κολεξιόν Φθινόπωρο-Χειμώνας και Ανοιξη-Καλοκαίρι.

Προετοιμασίες στο Καλλιμάρμαρο

Οι άνθρωποι τόσο του διεθνούς πολυτελούς brand όσο και των συνεργαζόμενων φορέων και επιχειρήσεων στην Ελλάδα, έχουν καταφέρει, παρά το μεγάλο ενδιαφέρον όλων μας, να τηρήσουν σιγήν ιχθύος για τα πάντα, από το ποιοι θα είναι οι καλεσμένοι – στην αρχή δεν ήταν γνωστό καν αν θα υπάρχουν καλεσμένοι και κοινό λόγω πανδημίας, αλλά τελικά ξέρουμε ότι θα υπάρχουν -, ποιοι θα είναι οι επίσημοι που θα επισκεφθούν τη χώρα μας με αφορμή το ντεφιλέ, ποιοι έλληνες δημιουργοί θα συνεργαστούν με τον οίκο κ.ά. Ωστόσο, φήμες αναφέρουν ότι στην ελληνική πρωτεύουσα θα καταφθάσουν παγκοσµίου βεληνεκούς προσωπικότητες από τον επιχειρηµατικό και πολιτικό κόσµο και από τον χώρο του πολιτισµού, με πιο πολυαναμενόμενη άφιξη εκείνη του Μπερνάρ Αρνό, τρίτου πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes» και ιδρυτή του ομίλου LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), στον οποίο ανήκει ο Dior – πριν από λίγο καιρό το ΒΗΜΑgazino είχε φιλοξενήσει αποκλειστική συνέντευξη του κορυφαίου μοντέλου Νατάλια Βοντιάνοβα, συζύγου του υιού του Αρνό, Αντουάν.

Το χρονικό της παρουσίασης

Από την πρώτη στιγµή που αφίχθη στη χώρα µας η ιταλίδα καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου µόδας Dior, Μαρία Γκράτσια Κιούρι, τον περασµένο Δεκέµβριο, µαζί µε τους συνεργάτες της, για να επισκεφθεί τη Συλλογή Ελληνικών Ενδυµασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαµάτα, αλλά κυρίως για να µεταβεί στα Ανώγεια της Κρήτης, προκειµένου να µάθει από τις παραδοσιακές υφάντρες για την τέχνη του αργαλειού, κυκλοφόρησαν διάφορες φήµες, εξάπτοντας την περιέργεια για την ειδική συλλογή που θα ετοίµαζε προς τιµήν της Ελλάδας και των 200 χρόνων από την εθνική µας παλιγγενεσία. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο γαλλικός οίκος εμπνέεται από τη χώρα μας, καθώς για τη συλλογή Ανοιξη-Καλοκαίρι 2020 η ίδια η κυρία Κιούρι είχε επιλέξει ως ένα από τα θέματά της τις θεότητες της ελληνικής μυθολογίας, ενώ 70 χρόνια νωρίτερα, το 1951, ο ιδρυτής του ιστορικού οίκου, Κριστιάν Ντιόρ, είχε λάβει ειδική άδεια από το ελληνικό κράτος και είχε πραγματοποιήσει μια φωτογράφιση στην Ακρόπολη, μπροστά στον Παρθενώνα, με τα μοντέλα να φορούν τις αέρινες δημιουργίες του. Είναι όμως η πρώτη φορά που η έμπνευση για τα ρούχα μιας επίδειξης προέρχεται από τις εθνικές μας φορεσιές αλλά, ακόμη πιο σημαντικό, αυτά θα είναι φτιαγμένα από ελληνικά υφάσματα και πρώτες ύλες, καθώς και σε συνεργασία με έλληνες τεχνίτες και δημιουργούς από όλη την επικράτεια. Ο αργαλειός και τα κρητικά μοτίβα και κεντήματα λέγεται ότι θα έχουν την τιμητική τους, αφού έδειξαν να προκαλούν ιδιαιτέρως το ενδιαφέρον των ανθρώπων του πολυτελούς brand.

Τουλάχιστον αυτά αναφέρονται στον φάκελο που κατέθεσε το υπουργείο Τουρισμού στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) προκειμένου να δοθεί έγκριση για χρήση συγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων από τον γαλλικό οίκο για τις εκδηλώσεις και τις φωτογραφίσεις του. Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη κολεξιόν του Dior τιμά και αναδεικνύει παραδόσεις και τοπικούς δημιουργούς άλλων χωρών, αφού καθώς φαίνεται είναι κάτι που ενδιαφέρει ιδιαιτέρως την καταξιωμένη ιταλίδα σχεδιάστριά του. Χαρακτηριστικές είναι οι συλλογές «Cruise» του οίκου των δύο προηγούμενων ετών- η μεν πρώτη πραγματοποιήθηκε στο Μαρακές και η περυσινή στη Νότια Ιταλία, πατρίδα της Κιούρι, και ειδικότερα στο Λέτσε της Απουλίας, όπου τα πανέμορφα μοντέλα φόρεσαν δημιουργίες εμπνευσμένες από τα σύμβολα και τις φορεσιές των συγκεκριμένων τόπων. Και εκεί ο διεθνούς φήμης οίκος για τη δημιουργία των ρούχων του συνεργάστηκε με παραδοσιακούς τεχνίτες – ειδικά στην Ιταλία, απευθύνθηκε στο «Le Costantine Foundation», ένα ίδρυμα που έχει ως στόχο την ανάδειξη και διατήρηση των παραδόσεων και της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής της Απουλίας.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο γαλλικός οίκος εμπνέεται από τη χώρα μας, καθώς για τη συλλογή Ανοιξη-Καλοκαίρι 2020 η Μαρία Γκράτσια Κιούρι είχε επιλέξει ως ένα από τα θέματά της τις θεότητες της ελληνικής μυθολογίας

Επίσης, στον ίδιο φάκελο αναφέρεται ότι η παρουσίαση της συλλογής εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλέγμα εορταστικών εκδηλώσεων που θα ονομάζεται «Dior celebrates Greece» και, εκτός από το να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, θέλει να προβάλει τους πολιτισμικούς, διπλωματικούς και καλλιτεχνικούς δεσμούς Ελλάδας και Γαλλίας στο πέρασμα των αιώνων. Ειδική αναφορά γίνεται και στη δήλωση του Dior ότι θεωρεί πως οι έννοιες «Phos» (Φως) και «Kallos» (Κάλλος/Ομορφιά) που ξεκίνησαν να λάμπουν πριν από 2.500 χρόνια στην Αθήνα είναι απόλυτα ταυτισμένες με τις αισθητικές αξίες και την ποιότητα που πρεσβεύει ο οίκος και γι’ αυτό θέλησαν να γίνει εδώ η παρουσίαση της συλλογής.

Ετσι, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τα προαναφερθέντα, τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) του υπουργείου Πολιτισμού έδωσαν ομοφώνως την άδεια να πραγματοποιηθούν οι εκδηλώσεις, οι οποίες πρόκειται να προβληθούν διεθνώς σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση, την Πέμπτη 17 Ιουνίου στην Αθήνα, στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο). Εκδηλώσεις θα λάβουν χώρα και στο περιστύλιο του Ζαππείου, ενώ ο οίκος έχει κλείσει ολόκληρο το Ζάππειο Μέγαρο, ως βοηθητικό χώρο, προκειμένου να γίνονται εκεί προετοιμασίες για το ντεφιλέ.

Η φωτογραφία-θρύλος

Πέρα όμως από αυτή των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, τους ανθρώπους του Dior απασχολεί πολύ και μια άλλη επέτειος. Εκείνη των 70 χρόνων από το 1951, όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη φωτογράφιση με ρούχα του παρισινού οίκου στην Ακρόπολη από τον φακό του Γαλλοελβετού Ζαν-Πιερ Πεντρατζινί για λογαριασμό του γαλλικού περιοδικού «Paris Match». Ο ίδιος ο Κριστιάν Ντιόρ ήθελε η νέα του συλλογή να φωτογραφηθεί στον Ιερό Βράχο, όπως και έγινε.

Θέλοντας να αποτίσει, λοιπόν, φόρο τιμής στα εμβληματικά στιγμιότυπα, η Μαρία Γκράτσια Κιούρι και οι συνεργάτες της ζήτησαν την άδεια για ειδικές φωτογραφίσεις στην Ακρόπολη – η οποία τους δόθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που όμως απαγόρευσε την κινηματογράφηση των μοντέλων στον Ιερό Βράχο -, αλλά και στην Αρχαία Αγορά, στο Ηρώδειο, στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και στον Ναό του Δία στην αρχαία Νεμέα.

Αξίζει εδώ να σηµειωθεί ότι πολλές είναι οι φωνές που αντιτίθενται στη χορήγηση αδειών για τις συγκεκριµένες ενέργειες, διατυπώνοντας επιφυλάξεις για τη χρήση του µνηµείου. Δημοσιεύματα, μάλιστα, θέλουν μεγάλα φορτηγά να έχουν ανέβει στην Ακρόπολη με βαρύ εξοπλισμό για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Σε αυτά το ΥΠΠΟΑ απάντησε με επίσημη ανακοίνωσή του, εκτός του ότι είναι «πρακτικά αδύνατον να ανεβούν φορτηγά στον βράχο της Ακρόπολης» και πως προβλέπεται «τα οχήματα που θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά του εξοπλισμού στη βάση του εργοταξιακού αναβατορίου-γερανού στην ανατολική κλιτύ της Ακρόπολης να μην ξεπερνούν τα 5 μ. μήκος».

Παρά τις αντιρρήσεις, όμως, και τις όποιες σκιές προσπαθήσουν να ρίξουν στο γεγονός, το σημαντικό είναι ότι, ειδικά εν μέσω μιας ιδιαιτέρως κρίσιμης τουριστικής περιόδου, μια τέτοια λαμπερή προβολή της χώρας σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο θετικά μπορεί να αποτιμηθεί. Εικόνες από τα μνημεία, τα τοπία και τις παραδόσεις μας θα ταξιδέψουν σε όλον τον κόσμο, θα μπουν στις σελίδες κορυφαίων εντύπων, στις ιστοσελίδες όσων ασχολούνται έστω και λίγο με τη μόδα και για τουλάχιστον έναν χρόνο, μέχρι την κολεξιόν Cruise της επόμενης χρονιάς, θα συνεχίζουν να προβάλλονται παντού.