Στα τέλη του 2019 και αν… θα δοθεί το αποφασιστικό σήμα για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας οδού. Τα πάσης φύσεως εμπόδια στην κατασκευή των σταθμών διοδίων, αλλά και η «επένδυση» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη διατήρηση των χρεώσεων και των απαλλαγών για ορισμένες κατηγορίες πολιτών – ειδικά υπό το βάρος της προεκλογικής περιόδου – έχουν σπρώξει προς τα πίσω τον διαγωνισμό.

Στο εφετινό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, που ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ, η Εγνατία δεν προσμετράται.

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού της 35ετούς παραχώρησης του οδικού άξονα μετατίθεται για το 2020, σύμφωνα με όσα είπε μιλώντας σε δημοσιογράφους ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Αρης Ξενόφος. Σημειώνεται ότι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί από τον Ιούνιο στον Οκτώβριο της εφετινής χρονιάς. Παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε μια σειρά από εκκρεμότητες, όπως οι μελέτες για την αδειοδότηση των σηράγγων, τα ηλεκτρονικά διόδια, οι συμβάσεις για την κατασκευή των διοδίων και θέματα προϋπολογισμού, υπάρχουν και θέματα που δεν θα έχουν «κλείσει» ως τον Οκτώβριο.

Οι σταθμοί διοδίων και η τιμολογιακή πολιτική

Ενα από αυτά είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής όλων των μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, η οποία δεν θα έχει ολοκληρωθεί ως τότε, όπως εκτίμησε ο πρόεδρος του Ταμείου.

Σύμφωνα δε με το πρόσφατα αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου ως προς τα διόδια εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ θέσης σε λειτουργία των σταθμών Ωραιοκάστρου και Ασπροβάλτας που έπρεπε να εκδοθεί εντός μιας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής τους.

Επίσης, οι αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του άξονα που έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν. Στην περίπτωση αυτή, η Εγνατία Οδός ΑΕ υποβάλλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη ΔΙΠΑ, η οποία και πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ή ανανεωμένων ΑΕΠΟ. Η κατασκευή των σταθμών διοδίων τελών είναι αρμοδιότητα της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Στο θέμα της έγκρισης της προτεινόμενης τιμολογιακής πολιτικής, τον τελευταίο μήνα έγιναν συναντήσεις της Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGMove), του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ και αναμένεται σύντομα η τελική απόφαση. Υπενθυμίζεται ότι η απαίτηση για συνεννόηση όλων των εμπλεκόμενων πλευρών στο θέμα της τιμολογιακής πολιτικής επισημάνθηκε στη 2η έκθεση της Κομισιόν στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας στα τέλη Φεβρουαρίου.

Εως και δύο χρόνια για το «έξυπνο» σύστημα

Παράλληλα όμως εξελίσσεται και ο διαγωνισμός για την εφαρμογή των ηλεκτρονικών/αναλογικών, ο οποίος βρίσκεται στη δεύτερη φάση. Οι τεχνικές προδιαγραφές έχουν πλέον κοινοποιηθεί από το υπουργείο στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς ο ανάδοχος της παραχώρησης θα πρέπει να γνωρίζει το σύστημα που θα κληθεί να εφαρμόσει, ώστε να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων. Η εφαρμογή όμως του «έξυπνου» συστήματος μπορεί να χρειαστεί έως και δύο χρόνια. Στο θέμα πάντως της τιμολογιακής πολιτικής, ο προσδιορισμός της οποίας θα καθορίσει και τις προβλέψεις των ενδιαφερόμενων σχημάτων για τη διαμόρφωση των οικονομικών τους προσφορών, αναφέρθηκε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης σε συνέντευξή του, τονίζοντας ότι προτεραιότητα είναι «η διατήρηση της χρέωσης των διοδίων στις σημερινές τιμές και με τις απαλλαγές στις κατηγορίες πολιτών που έχουν εξαιρεθεί, μέχρι την ημέρα που η Εγνατία θα λειτουργεί και θα συντηρείται από την Εγνατία ΑΕ και το Ελληνικό Δημόσιο».